Tegoroczne targi Retromobile gromadzące miłośników klasycznej motoryzacji zbliżają się wielkimi krokami. Potrwają od środy, 1. lutego, do niedzieli 5. lutego. Odbędą się oczywiście w Paryżu i będą areną pierwszej publicznej prezentacji Citroëna Oli.
Pisaliśmy już o tym, jakie atrakcje na swoich firmowych stoiskach szykują marki DS Automobiles, Peugeot oraz Renault. Dziś czas na zapowiedź Citroëna, który odnosi się do klasyki, ale i nowoczesność również ma dla marki duże znaczenie.
W Citroënie Oli doszukiwaliśmy się podobieństw stylistycznych do Hummera, ale okazuje się, że to nie tak. Przynajmniej Citroën twierdzi coś innego. Okazuje się bowiem, że Oli jest ucieleśnieniem nowego kierunku projektowego Citroëna i innowacyjnego podejścia do mobilności przyszłości, oferując elektryczny transport rodzinny, który jest niedrogi, lekki, wszechstronny i odpowiada na wyzwania społeczeństwa. Ale jest inspirowany koncepcyjnym Citroënem C10 z 1956 roku.
Oba te samochody – Oli i C10 – zostaną zaprezentowane na stoisku Citroëna podczas Retromobile 2023 łącząc w ten sposób klasykę i nowoczesność.
Wykorzystując materiały pochodzące z recyklingu i nadające się do recyklingu, Oli ma na celu poprawę trwałości, niezawodności i zapewnienie przystępności cenowej, jednocześnie demonstrując innowacje Citroëna, w tym oparcia siedzeń z „siatką”, które wymagają o 80% mniej części niż tradycyjne siedzenia.
Maska, dach i panele podłogi bagażnika, z których wszystkie są wykonane z niezwykle wytrzymałej tektury o strukturze plastra miodu pochodzącej z recyklingu, również robią wrażenie, ponieważ są w stanie utrzymać ciężar człowieka. Dzięki takiemu dążeniu do redukcji masy, Oli waży 1.000 kg, co pozwala mu osiągnąć zasięg 400 km mając na pokładzie akumulator o pojemności jedynie 40 kWh. Nowoczesność projektu przejawia się więc w odchudzeniu konstrukcji wbrew temu, co robią inni producenci.
Oli wprowadza nową interpretację charakterystycznego dla Citroëna logo w kształcie jodełki, a także nowy, żywy charakterystyczny kolor – „podczerwień”. Aby powitać Oli w rodzinie Citroëna – pierwszy raz podczas publicznej prezentacji – na Retromobile Show 2023, zostanie on otoczony szeregiem innych kultowych pojazdów, które reprezentują kamienie milowe w historii Citroëna.
C4
Citroën C4 wprowadzony do sprzedaży w 1928 roku, zaznaczył wkład Citroëna w nowoczesną erę dzięki zaawansowanemu zawieszeniu i innowacyjnemu silnikowi. Zapewniało to poziom komfortu rzadko osiągany na sieci ówczesnych dróg, które wciąż miały słabą nawierzchnię. Podczas Retromobile 2023 pokazany zostanie egzemplarz C4 Torpedo z 1929 roku.
TRACTION AVANT
Traction Avant był pierwszym seryjnym pojazdem produkcyjnym wyposażonym w napęd na przednie koła, skorupową konstrukcję, hamulce hydrauliczne i niezależne zawieszenie czterech kół. Nowoczesność połowy lat 30. XX wieku! Wprowadzony na rynek w 1934 roku, miał najlepszą dynamikę swoich czasów – ku uciesze pasażerów – dlatego zaczęto go nazywać „Reine de la Route” (Królowa Drogi). Podczas Retromobile pokazany zostanie egzemplarz Traction Avant Cabriolet z 1937 roku.
CONCEPT C10
Tylko Citroën odważył się wypuścić taki koncept w 1956 roku, charakteryzujący się tak odważną i kompaktową architekturą, która była tak lekka, ekonomiczna i zaawansowana technicznie. Zainspirowany technikami samolotów marynarki wojennej, C10 – prawdziwa nowoczesność w połowie lat 50. Naznaczonych wszak rok wcześniej premierą niesamowitego Citroëna DS. C10 przyciągał wzrok, gdy został po raz pierwszy zaprezentowany, a jego kształt zyskał przydomek „kropli wody”.
2CV
W 1948 roku minimalistyczny 2CV pojawił się w odpowiedzi na silne zapotrzebowanie rynku na samochód dla każdego. Był łatwy w produkcji i naprawie, a także był najtańszym dostępnym samochodem. W ciągu 75 lat stał się legendarnym pojazdem, ucieleśniającym filozofię pojazdów Citroëna poprzez swój zaskakujący design i wszechstronność. Podczas tegorocznego Retromobile zaprezentowany zostanie 2CV 6 Club z 1990 roku. A więc relatywnie młody egzemplarz.
AMI 6
Kolejna nowoczesność, szczególnie w stylu. Zaprezentowany w 1961 roku Ami 6 został zaprojektowany z myślą o klientach poszukujących wygodnego sedana o długości poniżej 4 m, z przestronnym wnętrzem i dużym bagażnikiem. Odpowiedzią Citroena był ten słynny pojazd z rewolucyjnym tyłem w kształcie litery Z – odwrócona tylna szyba zwolniła miejsce na bagażnik. Na przyszłotygodniowych targach Citroën pokaże Ami 6 Saloon z 1963 roku.
MEHARI
Mehari obchodzi w tym roku swoje 55. urodziny. Lekki, z termoformowaną, przyciemnianą obudową z tworzywa sztucznego był odporny na zarysowania i pozwalał na mycie go strumieniem wody. Jego płócienny dach i składana przednia szyba sprawiają, że nadal zachwyca poszukiwaczy przygód. Na Retromobile obejrzymy Mehari White z 1972 roku.
CX
CX słynie ze smukłej i wysoce aerodynamicznej konstrukcji z dużymi oknami i wklęsłą tylną szybą. W 1974 roku CX był definitywnie samochodem z najwyższej półki. W kabinie też wszechobecna była nowoczesność: futurystyczna deska rozdzielcza doprowadziła do skrajności ergonomiczną konstrukcję elementów sterujących, grupując je w półksiężyc. W uznaniu sukcesu komercyjnego CX został wybrany „Samochodem Roku” w 1975 roku. Model na stoisku Retromobile to będzie CX Prestige Phase II z 1989 roku.
Aby uczcić wejście Oli do rodziny Citroëna, pojazdy na stoisku będą „ubrane” w biel lub czerwień, a niektóre zostaną nawet specjalnie zmodyfikowane na tę okazję. C4 Torpedo, Traction Avant Cabriolet i Mehari zostały przemalowane na biało, podczas gdy 2CV ma siedzenia Oli z tkaniny „na podczerwień”.
Ale to jeszcze nie wszystko. Aby upamiętnić setną rocznicę pierwszego samochodowego przejazdu przez Saharę, będzie można zobaczyć replikę „Scarabée d’or”. Pierwsza przeprawa miała miejsce między 17. grudnia 1922 a 7. stycznia 1923 roku w Citroën’s Autochenille B2. Replika będzie prezentowana na wystawie dynamicznej w hali 1 każdego dnia wystawy.
Trzy lata i 50 000 godzin pracy zajęło zespołom z Arts et Métiers Engineering School i Château d’Épluches Vocational School for Automotive Engineering odtworzenie tej repliki Złotego Skarabeusza. Projekt rozpoczął się w czerwcu 2016 r. z Citroënem jako partnerem, a jego inicjatorem i liderem było stowarzyszenie Des Voitures & des Hommes.
Wyprodukowany w Galii i zainspirowany legendarnym 2CV, oto koncepcyjny rydwan!
Wyposażony w nadwozie z litego dębu, dach z płótna Lutetia, koła wykonane z tarcz pochodzących z recyklingu, reflektory napędzane magicznymi świetlikami, bagażnik wykuty w Galii i ogólny styl inspirowany legendarnym 2CV, ten samochód koncepcyjny został zaprojektowany i opracowany przez firmę Citroën na potrzeby filmu „Asterix i Obelix: Państwo Środka” w reżyserii Guillaume’a Caneta, którego premiera planowana jest na luty we francuskich kinach, a wiosną na platformie Netflix w Wielkiej Brytanii.
Citroën bierze udział w targach Retromobile przy wsparciu L’Aventure Citroën. L’Aventure Citroën to stowarzyszenie non-profit, którego misją jest zachowanie, rozwój i promocja dziedzictwa marki Citroën. Więcej informacji można znaleźć tutaj: http://www.laventure-association.com
Niektóre z najbardziej kultowych modeli z historii Citroëna można obejrzeć na stronie internetowej Citroën Origins: www.citroenorigins.com
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën, archiwum
Najnowsze komentarze