Dacia Duster
Wiadomości

Używana Dacia Duster II z LPG. Najtańsze ogłoszenia od pierwszego właściciela

autor Gabi Rusek
2025-05-21
citroen cx athena 2 Wiadomości
Wiadomości

Citroën CX GTi Turbo – francuska definicja prędkości i komfortu kontra BMW M535i i Rover Vitesse

autor Tomasz Nowicki
2025-05-17
Citroen C4
Wiadomości

Używany Citroën C4 II z dieslem. Przegląd najtańszych bezwypadkowych egzemplarzy z polskiego rynku wtórnego

autor Gabi Rusek
2025-05-22
Xavier Chardon CEO Citroen
Wiadomości

Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-19
all new dacia bigster hybrid 155 journey indigo blue 13 Wiadomości
Wiadomości

Dacia jest tańsza od najtańszych chińczyków. Europejska marka bije je ceną na głowę

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-22
peugeot 208 01 Wiadomości
Wiadomości

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce rozwija się bardzo wolno – najnowszy raport kwiecień 2025

autor Tomasz Nowicki
2025-05-23
Opel Frontera
Wiadomości

Nowy Opel Frontera z namiotem dachowym już w sprzedaży. Sposób na prosty kamper

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-22

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Citroën, Peugeot, Renault i Dacia: jak globalne są nasze ulubione marki?
  • Anonimowo - Nowy Jeep Renegade Willys MY 2025
  • Lukasz - Używana Renault Laguna II i III generacji. Czy warto dopłacać do nowszego modelu?
  • Anonimowo - Nowy Opel Frontera z namiotem dachowym już w sprzedaży. Sposób na prosty kamper
  • Marco - Stellantis rośnie szybciej niż konkurencja. Luca Napolitano: „To jasny sygnał, że jesteśmy na właściwej drodze”
  • Krzysztof Gregorczyk - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Anon - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Klasyka i nowoczesność – Citroën na Retromobile 2023

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2023-01-26
w Wiadomości, Citroen
Czas czytania 7 minut
106
A A
4
Klasyka i nowoczesnosc – Citroen na Retromobile 2023. Citroen Oli Wiadomości

Tegoroczne targi Retromobile gromadzące miłośników klasycznej motoryzacji zbliżają się wielkimi krokami. Potrwają od środy, 1. lutego, do niedzieli 5. lutego. Odbędą się oczywiście w Paryżu i będą areną pierwszej publicznej prezentacji Citroëna Oli.

Pisaliśmy już o tym, jakie atrakcje na swoich firmowych stoiskach szykują marki DS Automobiles, Peugeot oraz Renault. Dziś czas na zapowiedź Citroëna, który odnosi się do klasyki, ale i nowoczesność również ma dla marki duże znaczenie.

W Citroënie Oli doszukiwaliśmy się podobieństw stylistycznych do Hummera, ale okazuje się, że to nie tak. Przynajmniej Citroën twierdzi coś innego. Okazuje się bowiem, że Oli jest ucieleśnieniem nowego kierunku projektowego Citroëna i innowacyjnego podejścia do mobilności przyszłości, oferując elektryczny transport rodzinny, który jest niedrogi, lekki, wszechstronny i odpowiada na wyzwania społeczeństwa. Ale jest inspirowany koncepcyjnym Citroënem C10 z 1956 roku.

Oba te samochody – Oli i C10 – zostaną zaprezentowane na stoisku Citroëna podczas Retromobile 2023 łącząc w ten sposób klasykę i nowoczesność.

Warto przeczytać!

Dacia Bigster

Rynek motoryzacyjny w Polsce – pierwsze 20 dni maja 2025 r.

2025-05-23
nowy Peugeot 5008 1.6 THP 165 KM EAT6

Citroën, Peugeot, Renault i Dacia: jak globalne są nasze ulubione marki?

2025-05-23

Citroën Mehari, ikona, która wciąż inspiruje, ma 57 lat

2025-05-23

Citroën Visa Plein Air, czyli jeden z zaledwie 3000 wyprodukowanych egzemplarzy na sprzedaż

2025-05-23

Wykorzystując materiały pochodzące z recyklingu i nadające się do recyklingu, Oli ma na celu poprawę trwałości, niezawodności i zapewnienie przystępności cenowej, jednocześnie demonstrując innowacje Citroëna, w tym oparcia siedzeń z „siatką”, które wymagają o 80% mniej części niż tradycyjne siedzenia.

Maska, dach i panele podłogi bagażnika, z których wszystkie są wykonane z niezwykle wytrzymałej tektury o strukturze plastra miodu pochodzącej z recyklingu, również robią wrażenie, ponieważ są w stanie utrzymać ciężar człowieka. Dzięki takiemu dążeniu do redukcji masy, Oli waży 1.000 kg, co pozwala mu osiągnąć zasięg 400 km mając na pokładzie akumulator o pojemności jedynie 40 kWh. Nowoczesność projektu przejawia się więc w odchudzeniu konstrukcji wbrew temu, co robią inni producenci.

Oli wprowadza nową interpretację charakterystycznego dla Citroëna logo w kształcie jodełki, a także nowy, żywy charakterystyczny kolor – „podczerwień”. Aby powitać Oli w rodzinie Citroëna – pierwszy raz podczas publicznej prezentacji – na Retromobile Show 2023, zostanie on otoczony szeregiem innych kultowych pojazdów, które reprezentują kamienie milowe w historii Citroëna.

C4

Citroën C4 wprowadzony do sprzedaży w 1928 roku, zaznaczył wkład Citroëna w nowoczesną erę dzięki zaawansowanemu zawieszeniu i innowacyjnemu silnikowi. Zapewniało to poziom komfortu rzadko osiągany na sieci ówczesnych dróg, które wciąż miały słabą nawierzchnię. Podczas Retromobile 2023 pokazany zostanie egzemplarz C4 Torpedo z 1929 roku.

Klasyka i nowoczesnosc – Citroen na Retromobile 2023. Citroen C4 Torpedo z roku 1929 Wiadomości

TRACTION AVANT

Traction Avant był pierwszym seryjnym pojazdem produkcyjnym wyposażonym w napęd na przednie koła, skorupową konstrukcję, hamulce hydrauliczne i niezależne zawieszenie czterech kół. Nowoczesność połowy lat 30. XX wieku! Wprowadzony na rynek w 1934 roku, miał najlepszą dynamikę swoich czasów – ku uciesze pasażerów – dlatego zaczęto go nazywać „Reine de la Route” (Królowa Drogi). Podczas Retromobile pokazany zostanie egzemplarz Traction Avant Cabriolet z 1937 roku.

CONCEPT C10

Tylko Citroën odważył się wypuścić taki koncept w 1956 roku, charakteryzujący się tak odważną i kompaktową architekturą, która była tak lekka, ekonomiczna i zaawansowana technicznie. Zainspirowany technikami samolotów marynarki wojennej, C10 – prawdziwa nowoczesność w połowie lat 50. Naznaczonych wszak rok wcześniej premierą niesamowitego Citroëna DS. C10 przyciągał wzrok, gdy został po raz pierwszy zaprezentowany, a jego kształt zyskał przydomek „kropli wody”.

Klasyka i nowoczesnosc – Citroen na Retromobile 2023. Citroen C10 z 1956 roku Wiadomości

2CV

W 1948 roku minimalistyczny 2CV pojawił się w odpowiedzi na silne zapotrzebowanie rynku na samochód dla każdego. Był łatwy w produkcji i naprawie, a także był najtańszym dostępnym samochodem. W ciągu 75 lat stał się legendarnym pojazdem, ucieleśniającym filozofię pojazdów Citroëna poprzez swój zaskakujący design i wszechstronność. Podczas tegorocznego Retromobile zaprezentowany zostanie 2CV 6 Club z 1990 roku. A więc relatywnie młody egzemplarz.

AMI 6

Kolejna nowoczesność, szczególnie w stylu. Zaprezentowany w 1961 roku Ami 6 został zaprojektowany z myślą o klientach poszukujących wygodnego sedana o długości poniżej 4 m, z przestronnym wnętrzem i dużym bagażnikiem. Odpowiedzią Citroena był ten słynny pojazd z rewolucyjnym tyłem w kształcie litery Z – odwrócona tylna szyba zwolniła miejsce na bagażnik. Na przyszłotygodniowych targach Citroën pokaże Ami 6 Saloon z 1963 roku.

Citroen Ami 6 Wiadomości

MEHARI

Mehari obchodzi w tym roku swoje 55. urodziny. Lekki, z termoformowaną, przyciemnianą obudową z tworzywa sztucznego był odporny na zarysowania i pozwalał na mycie go strumieniem wody. Jego płócienny dach i składana przednia szyba sprawiają, że nadal zachwyca poszukiwaczy przygód. Na Retromobile obejrzymy Mehari White z 1972 roku.

CX

CX słynie ze smukłej i wysoce aerodynamicznej konstrukcji z dużymi oknami i wklęsłą tylną szybą. W 1974 roku CX był definitywnie samochodem z najwyższej półki. W kabinie też wszechobecna była nowoczesność: futurystyczna deska rozdzielcza doprowadziła do skrajności ergonomiczną konstrukcję elementów sterujących, grupując je w półksiężyc. W uznaniu sukcesu komercyjnego CX został wybrany „Samochodem Roku” w 1975 roku. Model na stoisku Retromobile to będzie CX Prestige Phase II z 1989 roku.

02. Citroen CX Wiadomości

Aby uczcić wejście Oli do rodziny Citroëna, pojazdy na stoisku będą „ubrane” w biel lub czerwień, a niektóre zostaną nawet specjalnie zmodyfikowane na tę okazję. C4 Torpedo, Traction Avant Cabriolet i Mehari zostały przemalowane na biało, podczas gdy 2CV ma siedzenia Oli z tkaniny „na podczerwień”.

Ale to jeszcze nie wszystko. Aby upamiętnić setną rocznicę pierwszego samochodowego przejazdu przez Saharę, będzie można zobaczyć replikę „Scarabée d’or”. Pierwsza przeprawa miała miejsce między 17. grudnia 1922 a 7. stycznia 1923 roku w Citroën’s Autochenille B2. Replika będzie prezentowana na wystawie dynamicznej w hali 1 każdego dnia wystawy.

Trzy lata i 50 000 godzin pracy zajęło zespołom z Arts et Métiers Engineering School i Château d’Épluches Vocational School for Automotive Engineering odtworzenie tej repliki Złotego Skarabeusza. Projekt rozpoczął się w czerwcu 2016 r. z Citroënem jako partnerem, a jego inicjatorem i liderem było stowarzyszenie Des Voitures & des Hommes.

Wyprodukowany w Galii i zainspirowany legendarnym 2CV, oto koncepcyjny rydwan!

Wyposażony w nadwozie z litego dębu, dach z płótna Lutetia, koła wykonane z tarcz pochodzących z recyklingu, reflektory napędzane magicznymi świetlikami, bagażnik wykuty w Galii i ogólny styl inspirowany legendarnym 2CV, ten samochód koncepcyjny został zaprojektowany i opracowany przez firmę Citroën na potrzeby filmu „Asterix i Obelix: Państwo Środka” w reżyserii Guillaume’a Caneta, którego premiera planowana jest na luty we francuskich kinach, a wiosną na platformie Netflix w Wielkiej Brytanii.

Klasyka i nowoczesnosc – Citroen na Retromobile 2023. Concept Chariot Wiadomości

Citroën bierze udział w targach Retromobile przy wsparciu L’Aventure Citroën. L’Aventure Citroën to stowarzyszenie non-profit, którego misją jest zachowanie, rozwój i promocja dziedzictwa marki Citroën. Więcej informacji można znaleźć tutaj: http://www.laventure-association.com

Niektóre z najbardziej kultowych modeli z historii Citroëna można obejrzeć na stronie internetowej Citroën Origins: www.citroenorigins.com

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën, archiwum

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Klasyka i nowoczesnosc – Citroen na Retromobile 2023. Citroen C4 Torpedo z roku 1929 WiadomościKlasyka i nowoczesnosc – Citroen na Retromobile 2023. Citroen C10 z 1956 roku WiadomościKlasyka i nowoczesnosc – Citroen na Retromobile 2023. Citroen Oli WiadomościKlasyka i nowoczesnosc – Citroen na Retromobile 2023. Concept Chariot Wiadomości
5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: RetromobileC10OliCitroentargi motoryzacyjne2CVCXAmi 6MehariTraction Avant
Udostepnij39Tweet25Udostepnij7
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Peugeot 508

    Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora

    3497 udostępnienia
    Udostepnij 1399 Tweet 874
  • Dacia jest tańsza od najtańszych chińczyków. Europejska marka bije je ceną na głowę

    1791 udostępnienia
    Udostepnij 716 Tweet 448
  • Używana Renault Laguna II i III generacji. Czy warto dopłacać do nowszego modelu?

    1399 udostępnienia
    Udostepnij 560 Tweet 350
  • Fiat Pulse 2026 zaprezentowany. Nowy wygląd i wyposażenie z panoramicznym dachem jako opcja

    3293 udostępnienia
    Udostepnij 1317 Tweet 823

Testy samochodów

DS 7 Crossback
Wiadomości

Test: DS 7 Crossback 1.2 PureTech 130 KM – tańsza alternatywa dla Audi Q3 i BMW X1. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2019-10-14
006. Dacia Jogger z LPG – sposob na wygodne i tanie podrozowanie Wiadomości
Testy

Test: Dacia Jogger ECO-G 100 KM z LPG – sposób na wygodne i tanie podróżowanie. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2022-05-22
citroen c4 2015 1 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C4 1.2 PureTech 130 KM – kompakt, klasyka, niezawodność. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2015-07-02
01. Doskonały Partner na każdą okazję test kombivana marki Peugeot Wiadomości
Testy

Test: Peugeot Partner 1.6 BlueHDi – komtowy i oszczędny diesel, niezawodny kombiwan dla rodziny. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2015-12-02
peugeot 308 sw 2022 eat8 130 km benzyna 14 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 308 SW 130 KM EAT8 2022 jako rodzinne kombi. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2022-10-02

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Citroën, Peugeot, Renault i Dacia: jak globalne są nasze ulubione marki?
  • Anonimowo - Nowy Jeep Renegade Willys MY 2025
  • Lukasz - Używana Renault Laguna II i III generacji. Czy warto dopłacać do nowszego modelu?
  • Anonimowo - Nowy Opel Frontera z namiotem dachowym już w sprzedaży. Sposób na prosty kamper
  • Marco - Stellantis rośnie szybciej niż konkurencja. Luca Napolitano: „To jasny sygnał, że jesteśmy na właściwej drodze”
  • Krzysztof Gregorczyk - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Anon - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora

Zobacz też

Grupa Renault prezentuje pierwszy na świecie autonomiczny system omijania przeszkód

Czy to nowy Peugeot 2008? Premiera za rok

Kolejny zlot Alpine w Dieppe, aby świętować 50. rocznicę zdobycia rajdowego mistrzostwa

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
4
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz