Komisja Techniczna R.I.A.S.C. (Registro Italiano Auto Storiche Citroën) uzyskała certyfikat włoskiego rejestru zabytków i dzięki temu stała się w pełni operacyjna. Co to oznacza? Ni mniej, ni więcej, jak certyfikowanie wiedzy i umiejętności członków komisji w zakresie uznawania aut marki Citroën za zabytkowe. To dobra wiadomość dla Włochów posiadających takie samochody.
Głównym zadaniem Komisji R.I.A.S.C. jest badanie i wydawanie (bądź nie) poświadczeń zgodności z oryginałem samochodów marki Citroën mających co najmniej 20 lat. Aby starać się o takie poświadczenie nie wystarczy jedynie posiadanie takiego auta. Trzeba też być członkiem któregoś z klubów należących do Registro Italiano Auto Storiche Citroën.
Na dzień dzisiejszy do R.I.A.S.C. należy siedem klubów i organizacji zrzeszających posiadaczy klasycznych samochodów Citroëna. To Club 2CV e Derivate Italia; Club Italia Bicilindriche Citroën; Club GS Italia; CX Club Italia; Club IDéeSse; SM Club Italia; eXtreMe XM Club Italia. Dodajmy, że R.I.A.S.C. powołano w 1996 roku z inicjatywy tychże klubów.
Poświadczenia wydawane przez Komisję Techniczną Registro Italiano Auto Storiche Citroën spełniają surowe wymagania Féderation Internationale des Véhicules Anciennes (FIVA). Prawo do uzyskania poświadczenia mają auta, które podczas szczegółowego badania uzyskają co najmniej 80 na 100 możliwych punktów.
Pierwsza sesja aprobacyjna odbyła się w listopadzie bieżącego roku w Mediolanie. Kilkunastu ekspertów badało dosłownie każdy szczegół czterech samochodów stających na sesji. Były to Citroëny: XM V6 z 1990 roku, CX 25 GTi Turbo z 1986 roku, SM z 1971 roku oraz SM z 1972 roku. Wszystkie cztery auta uzyskały bardzo wysokie noty, z przedziału 95-98 punktów! W efekcie każdy z nich uzyskał upragniony certyfikat.
Takie poświadczenie niewątpliwie zwiększa wartość samochodu. Dołączony do niego dokument nie tylko opisuje konkretny egzemplarz w praktycznie każdym szczególe, ale stwierdza też rozbieżności w stosunku do wzorca, do oryginału.
Wśród zadań R.I.A.S.C. są też takie elementy, jak współpraca z firmami rekonstrukcyjnymi, z organami publicznymi i prywatnymi na poziomie lokalnym i międzynarodowym, a także rozpowszechnianie pasji i kultury marki poprzez ukazujący się raz na pół roku magazyn „Le Citroën”.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën Italia
Najnowsze komentarze