Citroën – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Koniec małego i taniego auta w Europie. Przepisy zabijają rynek, tracimy miejsca pracy i biedniejemy

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2025-07-06
w Wiadomości, Różne
Czas czytania 2 minut
1.4k
A A
6
Dacia Logan

Europejski rynek motoryzacyjny znalazł się w punkcie krytycznym. Z jednej strony – ambitne cele klimatyczne i regulacje narzucane przez Unię Europejską. Z drugiej – zderzenie z realiami rynku, technologiczną dominacją Chin i nieustannie rosnącymi kosztami produkcji pojazdów na Starym Kontynencie.

Przez dekady przyjęło się sądzić, że samochód ekonomiczny to samochód mały. Lekkie nadwozie, niewielki silnik, minimalne wyposażenie. Ale ta narracja nie przystaje już do realiów współczesnej gospodarki ani oczekiwań klientów. Doskonałym przykładem jest Dacia Logan – auto proste do bólu, ale w zasadzie rodzinne, w miarę przestronne, sprzedawane za kilka tysięcy euro. Ten model pokazał, że przystępna cena nie musi iść w parze z ciasnotą ani surowym minimalizmem. Co więcej – to właśnie większe nadwozie i prostota konstrukcji pozwoliły utrzymać koszt produkcji na niskim poziomie.

Peugeot 408 – reklama

Obecna sytuacja pokazuje, że normy emisji, zamiast stymulować innowacje i konkurencję, często służą jako narzędzie selektywnej presji regulacyjnej. W teorii miały zapewnić równy dostęp do rynku i redukcję wpływu motoryzacji na środowisko. W praktyce – faworyzują najbardziej zaawansowane technologicznie i kapitałowo podmioty, marginalizując mniejsze firmy oraz segmenty budżetowe. Dodatkowo, przyspieszona elektryfikacja, forsowana przez instytucje unijne, nie uwzględniła poziomu gotowości rynku.

Europa nie zbudowała lokalnego, efektywnego łańcucha wartości dla elektromobilności a jednocześnie bardzo podwyższyła koszty produkcji co wymusiły normy emisji oraz absurdalne wymagania EuroNCAP (nie poddała im się w zasadzie tylko Dacia).

Brakuje zarówno tanich surowców, jak i infrastruktury produkcyjnej dla akumulatorów czy komponentów. Tymczasem Chiny, jako jedyny kraj z pełnym łańcuchem – od kopalni po fabryki samochodów – wykorzystują swoją przewagę, oferując produkty tańsze i z krótszą ścieżką rozwojową. Co więcej, nie zależy im na eksporcie technologii – zależy im na eksporcie gotowych pojazdów.

Europa, niezdolna do reakcji, staje się coraz bardziej zależna od importu. Efekt? Tracimy miejsca pracy a więc jako kontynent biedniejemy….


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

2.3 3 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

nokia Wiadomości

Sytuacja w motoryzacji nie jest analogią do historii marek Nokia i Apple

2025-11-10
wodka Wiadomości

Aliści ja w sprawie liści, czyli zdrowie nieboszczyka po raz pierwszy! Felieton

2025-11-08

Electromobility Poland – montownia chińskich elektryków za 4,5 mld złotych? Felieton

2025-11-05

Nowe auto za 299 zł miesięcznie czyli jak Interia odkryła, że oferty przyciągają klientów a obsługa bywa różna

2025-11-02
Tagi: Felieton
Udostepnij487Tweet304Udostepnij85
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
6 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • hdi 2 scaled Wiadomości

    2.0 HDi – prawdopodobnie najlepszy silnik świata wciąż godny uwagi

    15075 udostępnienia
    Udostepnij 6030 Tweet 3769
  • Silnik PureTech 1.2 – różnice między wersjami 6.2 a 6.3. Co zmieniło się w nowszej generacji?

    2350 udostępnienia
    Udostepnij 940 Tweet 588
  • Polski promocyjny cennik nowych samochodów Dacia – listopad 2025.

    6431 udostępnienia
    Udostepnij 2572 Tweet 1608
  • Nowa Dacia C-Neo: kompakt, który może wstrząsnąć segmentem C za bardzo niską cenę

    4438 udostępnienia
    Udostepnij 1775 Tweet 1110

Testy samochodów

dacia spring 2021 1 1 scaled Wiadomości
Testy

Test: Dacia Spring – jak najtańsze auto elektryczne w Polsce sprawuje się w praktyce? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, zużycie prądu.

autor Tomasz Nowicki
2021-08-21
IMG 3401 Wiadomości
Testy

Test: Renault Kangoo Z.E. – elektryczny samochód dostawczy do miasta i 270 km zasięgu. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2018-10-01
Opel Mokka 2021, Mokka-e
Wiadomości

Test: Opel Mokka robi duże wrażenie i nie chodzi tylko o wygląd – pierwsza jazda. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2021-02-27
01. Renault Espace Initiale Paris dCi 160 test Wiadomości
Testy

Test: Renault Espace Initiale Paris dCi 160 KM. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-11-29
peugeot 308 2007 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 308 2.0 HDI 136 KM – oszczędny i niezawodny kompakt z pięknym wnętrzem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2008-02-06

Najnowsze komentarze

  • Vvvv - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Arczi_NH - Ile samochodów wyprodukowała Dacia w październiku 2025 roku w Rumunii?
  • Gundaz - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Inny Anonimowy - RAM Rampage: amerykański duch, brazylijska energia, europejski debiut
  • Robert - Używana Dacia Lodgy – niezbyt urodziwa, szalenie praktyczna i tania
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia

Zobacz też

Test: Renault Talisman S-Edition 1.8 TCe 225 KM. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

Ile kosztuje Renault Clio E-Tech w premierowej edycji?

Kwid w Top5 w Brazylii

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
6
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz