Nowe logo, nowe modele i nowe ceny. Dacia się zmienia coraz bardziej. Kiedy W 2004 roku prezentowano Logana dziennikarze w Polsce nie wróżyli temu modelowi ani samej marce sukcesów. Przypominano produkty z przeszłości, wypominano rumuńskie pochodzenie. Po 17 latach widać, że te ostrzeżenia a często drwiny były nieuzasadnione. Kasandryczne wizje okazały się nietrafione.
Zobacz: nowa Dacia Duster od 48.900 zł na Dacia.pl
Dacia okazała się marką budżetową, która z modelu na model poprawiała jakość i wygląd. Prawdziwy przełom nadszedł w 2010, gdy na rynku pojawił się model Duster. To właśnie ten kompaktowy SUV wywołał prawdziwą rewolucję na rynku, do tej pory zarezerwowanym raczej dla drogich modeli innych marek. I chociaż pierwsza generacja miała swoje wady, które użytkownicy – między innymi na Dacia Klub Polska – starali się poprawiać, do dzisiaj świetnie trzyma cenę. Wysoka wartość na rynku wtórnym zachęcała do zakupów nowych egzemplarzy.
Zobacz: Dacia Duster 100 KM. Czy sto koni wystarczy dla dużego SUVa?
Facelifting z roku 2013 przyniósł drobne, ale bardzo potrzebne zmiany. Jednak prawdziwa kolejna rewolucja w Dusterze jak i w Dacii przyszła w roku 2018 wraz z drugą generacją modelu. Jeśli ktoś do tej pory miał jakieś wątpliwości albo jeszcze wyśmiewał Dacię, to wtedy żarty się skończyły. Nowy model był tak udany, że nawet w naszym, mocno zdominowanym przez niemiecką i japońską motoryzację kraju, praktycznie z miejsca stał się hitem i zaczął regularnie pojawiać się na pierwszych miejscach sprzedaży na rynku indywidualnym.
Zobacz: Dacia Duster LPG. Fabryczna instalacja gazowa, gwarancja i osiągi
Nowa Dacia Duster namieszała na rynku i wypchnęła dotychczasowych liderów. Klienci, którzy wybierali takie auta jak Skoda Fabia czy Toyota Yaris, nagle zaczęli przesiadać się do rumuńsko-francuskiego SUVa, w podobnej cenie, ale oferującego dużo więcej. Mimo zmasowanej i często opłaconej krytyki Dacia Duster okazywała się lepsza na wielu polach. Miała – i ma do dzisiaj – modne nadwozie, świetne właściwości terenowe czy jak kto woli dzielność w terenie, szeroki wybór silników, bardzo dobre zawieszenie idące w stronę komfortu a nie sportowej i nielubianej przez wiele osób twardości, gwarancję na kilka lat a tego fabryczną instalację LPG.
Zobacz: Używana Dacia Duster z dieslem.
Dzisiaj Dacia wchodzi w kolejną fazę – faceliftingu Dustera. Nowa Dacia Duster FL to ewolucja, zmiany są nieduże ale wystarczające by zachęcić kolejnych nabywców i niezbędne, by model pasował do aktualnej gamy. Kolejna rewolucja zapowiadana jest na 2024 r. Wtedy pojawi się zupełnie nowa odsłona SUVa. Nadjedzie też większy, znacznie bardziej nowoczesny model Bigster, na którego czeka wielu klientów. Ale czy jego cena okaże się atrakcyjna?
Dacia drożeje i chociaż drożeją wszystkie marki, to jednak do tej pory przyzwyczailiśmy się do pewnej budżetowości. Duster do niedawna kosztował 39.900 zł w podstawie. Dzisiaj, ze znacznie lepszym wyposażeniem, jest to prawie dziesięć tysięcy więcej. Bigster będzie zapewne droższy o kolejne 10-15 tysięcy, co daje wyjściową cenę na poziomie 59-65 tysięcy. Ma jednak szanse na sukces, bo będzie oferował bardzo wiele, przede wszystkim tak cenną przestrzeń.
Dacia pozostaje samochodem budżetowym, ale śmiać się z niej mogą chyba tylko nieświadomi miłośnicy kilkunastoletnich samochodów klasy premium z paskami na dresach. Sukces, jaki odniosła marka imponuje tym bardziej, że jest to sukces zarówno globalny jak i sukces w Polsce, na trudnym przecież rynku.
Trzymamy kciuki za rozwój.
Najnowsze komentarze