Krajobraz transportowy w obszarach miejskich mocmo się zmienia. Wobec korków, ograniczeń w prowadzeniu pojazdów i kosztów związanych z posiadaniem auta, coraz więcej mieszkańców miast zwraca się ku carsharingowi. Lokalne władze również popierają to rozwiązanie, ponieważ umożliwia ono społecznościom dostęp do szerszej gamy opcji transportowych.
Jak działa „back office”? Jak operatorzy i samorządy lokalne dochodzą do porozumienia w sprawie wprowadzenia usługi carsharingu? Jakie kryteria należy wziąć pod uwagę, aby zrealizować projekt i zapewnić jego sprawny przebieg?
Zity by Mobilize to rozwiązanie typu free-floating carsharing. Pojazdy są dostępne na żądanie bez stałych miejsc odbioru i odbioru na ulicy. Nie ma potrzeby rezerwowania konkretnego pojazdu na określony czas. Użytkownicy mogą zakończyć swoją podróż w dowolnym miejscu i czasie na wyznaczonym obszarze. Mogą używać pojazdów do krótkich, jednokierunkowych przejazdów. Z kolei Mobilize Share to rozwiązanie carsharingowe oparte na stacjach. Pojazdy mogą być wstępnie zarezerwowane na określony czas, aby zapewnić, że rozwiązanie mobilnościowe jest dostępne w razie potrzeby. Muszą one być odbierane i odwożone do wyznaczonego miejsca, które może służyć zarówno do parkowania, jak i ładowania pojazdów, tak jak ma to miejsce w Nicei.
Zanim operatorzy uruchomią usługę carsharingu w dużym mieście, muszą wziąć pod uwagę różne czynniki, takie jak liczba mieszkańców i miejsc pracy, gęstość zaludnienia, równowaga między miejscami pracy a mieszkaniami, istniejąca dostępność i wydajność transportu, a także konkurencja. Kryteria różnią się jednak w przypadku usług carsharingu swobodnego i stacjonarnego.
Usługi carsharingu, takie jak Zity by Mobilize, pasują do obszarów miejskich o dużej gęstości zaludnienia, gdzie ludzie zazwyczaj korzystają z różnych opcji transportu. Aby przyciągnąć i utrzymać klientów w konkurencyjnym otoczeniu, usługi te muszą być rozsądnie wycenione, proste w obsłudze i pozwalać użytkownikom na łatwe i bezpłatne parkowanie pojazdów.
W Madrycie, Zity by Mobilize wykorzystuje ponad 3 000 m² powierzchni i zatrudnia 70 osób do utrzymania floty. Punkty konserwacji i ładowania odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu floty tej wielkości na drodze. W przypadku obu systemów carsharingu wielkość floty powinna odzwierciedlać parametry strategiczne, takie jak początkowa liczba pojazdów i przewidywany wzrost.
Jak wybrać miasto, które skorzystałoby z rozwiązania carsharingowego? Po zidentyfikowaniu potrzeby lub potencjalnej lokalizacji, Mobilize i lokalne władze, nawiązują kontakt. W razie potrzeby w realizację projektu angażowane są struktury odpowiedzialne za zarządzanie drogami, ruchem i parkowaniem. Projekt jest następnie budowany wspólnie, z udziałem wszystkich zainteresowanych stron.
Wynik dialogu z władzami lokalnymi zależy również od długości umowy operacyjnej, poziomu udzielonego wsparcia oraz ewentualnych opłat związanych z udostępnieniem miejsc parkingowych. Władze publiczne zwykle popierają carsharing, ponieważ pomaga on zmniejszyć hałas i zanieczyszczenie powietrza, zwłaszcza gdy w grę wchodzą floty całkowicie elektryczne. Usługi te są również łatwe w użyciu i przyjazne dla kieszeni, nic więc dziwnego, że ich popularność rośnie.
źródło: Renault, Mobilize
Najnowsze komentarze