Kiedy byłem jeszcze młody, miałem kilka, czy kilkanaście lat, Łady jawiły się jako ciekawa odmienność w PRL-owskiej rzeczywistości motoryzacyjnej. W moim niedużym mieście samochód osobowy miało stosunkowo niewiele rodzin, a na ulicach królowały „małe” i „duże” Fiaty, Syrenki, gdzieniegdzie pojawiały się jeszcze Warszawy, a później zastąpiły je Polonezy. Trafiały się też Łady.
Łada przetrwała zawirowania związane ze zniknięciem z mapy świata Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich i pojawieniem się w to miejsce kilku innych państw, w tym powrocie Rosji. Z czasem w AwtoWAZ, koncern produkujący Łady, zainwestowała Grupa Renault i dziś to ona ma w tych zakładach sporo do powiedzenia. I to tłumaczy dzisiejszy artykuł na łamach Francuskie.pl
Ogólne informacje o wynikach handlowych Łady w ramach Grupy Renault podaliśmy w poniedziałek. Dziś możemy opublikować nieco więcej szczegółów.
W 2021 r. w Rosji sprzedano 350.714 samochodów Łada, czyli o 2,1% więcej niż w roku 2020. Według szacunków AwtoWAZ marka Łada utrzymała zdecydowaną pozycję lidera na rynku rosyjskim z udziałem tym w rynku wynoszącym blisko 21%. Łada Vesta i Łada Granta zajęły odpowiednio 1. i 2. miejsce w rankingu sprzedaży rosyjskiego rynku motoryzacyjnego.
Łada Vesta została liderem gamy modelowej marki, sprzedając się w 113.698 egzemplarzach, co oznacza wzrost o 6% w stosunku do 2020 roku. Z tego sprzedano 2.919 samochodów z zasilaniem CNG, czyli 1,65 raza więcej niż w 2020 roku. Vesta CNG to wciąż jedyny seryjny samochód osobowy CNG produkowany w Rosji. Wkrótce dołączy do niego Renault Logan. Ponadto, nowy Largus CNG jest przygotowywany do produkcji pod koniec 2022 roku, w zależności od długoterminowego przedłużenia państwowych dotacji dla pojazdów CNG, które oferują zieloną technologię.
W przypadku Łady Granty sprzedaż osiągnęła poziom 111.430 sztuk, a po uwzględnieniu wersji użytkowych było to nawet 113.212 sztuk.
Łada Largus, czyli odpowiednik pierwszej generacji Dacii Logan MCV, sprzedała się w ubiegłym roku w Rosji w liczbie 39.541 egzemplarzy. Dynamika sprzedaży wykazała pozytywny trend na poziomie 6,4% w porównaniu do 2020 roku. Biorąc pod uwagę komercyjne wersje Largusa, łączna sprzedaż modelu wyniosła 50.114 sztuk, na co pozytywny wpływ miała głęboka modernizacja modelu wprowadzona w marcu 2021 roku.
Łada Niwa Legend (25.827 sprzedanych sztuk) i nowa Łada Niwa Travel (25.415 sztuk) wprowadzona na rynek w lutym 2021 r. znalazły się odpowiednio na czwartym i piątym miejscu w ramach sprzedaży rosyjskiej marki. W ubiegłym roku sprzedano również 341 pojazdów użytkowych z rodziny Niwa. Według szacunków producenta, łączna sprzedaż rodziny Niwa sprawia, że jest to drugi najlepiej sprzedający się SUV na rynku rosyjskim.
Zobacz też, jak Łada Niwa wypadła w próbach terenowych wraz z Dacią Duster i Suzuki Jimny, jakie zorganizowali Brytyjczycy z Carwow
Sprzedaż Łady XRAY w 2021 roku wzrosła o 14,6% i wyniosła 22.107 sztuk.
W 2021 r. w Rosji otwarto 7 nowych salonów Łady. Sieć dealerska marki pozostaje największa w kraju – liczy sobie już 304 salony.
Łada stale umacnia swoją pozycję na rynkach eksportowych. W 2021 r. wznowiono lokalny montaż i dystrybucję z nowymi partnerami w Kazachstanie, lokalną produkcję rozpoczęto też w Uzbekistanie. Do końca 2021 r. do 17 krajów świata trafiło łącznie 35,8 tys. samochodów (+9,4% w porównaniu do 2020 roku) marki.
„Rok 2021 był dla rosyjskiego rynku motoryzacyjnego niejednoznaczny. W pierwszej połowie roku wykazał się dobrą dynamiką sprzedaży. Łada z sukcesem wprowadziła na rynek dwa nowe modele – nowego Largusa i nową Niwę Travel.
Marka zaczęła wyposażać samochody w nowe wysokiej klasy i przyjazne dla użytkownika systemy multimedialne EnjoY i EnjoY Pro z wbudowanymi usługami Jandeks, które wybrało już ponad 32.000 klientów Łady. Wzrastał również popyt na zupełnie nowy system Łada Connect, oferujący szeroki zakres dodatkowych korzyści kierowcom modelu Granta.
Druga połowa 2021 roku była jednak pod trwałym wpływem światowego kryzysu w dostawach podzespołów elektronicznych, który dotknął wszystkie marki samochodów na świecie. Wpłynęło to również na rytm produkcji i terminy dostaw nowych samochodów do sieci dealerskiej i klientów. Łada nadal umacniała w tym czasie swoją pozycję na rynku SUV-ów, prezentując nową Niwę Bronto o wyjątkowych możliwościach terenowych.
Sytuacja z podażą podzespołów elektronicznych zaczęła się stopniowo poprawiać pod koniec 2021 roku, ale niedobór niektórych podzespołów będzie się utrzymywał, według naszych szacunków, co najmniej do połowy 2022 roku.
Wraz z naszą rozległą i wydajną siecią dealerów w całej Rosji, jesteśmy optymistycznie nastawieni do wejścia w ten nowy rok, który zachwyci wszystkich fanów Łady świetnymi nowymi produktami i usługami, które ogłosimy, gdy tylko będziemy gotowi do ich wprowadzenia na rynek” – powiedział Olivier Mornet, wiceprezes wykonawczy AVTOVAZ ds. sprzedaży i marketingu.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Łada
Najnowsze komentarze