W urokliwej wiosce Revigliasco Torinese, położonej na wzgórzu stolicy Piemontu, odbyła się trzecia edycja jednego z głównych krajowych wydarzeń poświęconych motoryzacji historycznej. W jego ramach nagrodę „Best of Show” przyznano Lancii Aurelii B52 Coupé Bertone, wyjątkowemu egzemplarzowi z 1952 roku, zaprojektowanemu przez Giovanniego Michelottiego i zbudowanemu przez Carrozzerię Bertone.
Samochód, który ma zaledwie 4.000 km przebiegu i nigdy nie był odnawiany, wyróżnia się wydłużoną linią w stylu amerykańskim, dużymi reflektorami i nowoczesnym wnętrzem ozdobionym eleganckim chromem. Lancia Aurelia B52 zwyciężyła także w kategorii Senior, zarezerwowanej dla wszystkich samochodów sprzed lat 60. XX w. zgłoszonych do konkursu. W sumie do edycji 2024 zgłosiło się 11 samochodów Lancii.
W ubiegłą niedzielę zakończyła się trzecia edycja Concorso d’Eleganza Festival Car 2024, wydarzenia organizowanego przez gazetę autoappassionati.it i odbywającego się na ulicach i placach Revigliasco Torinese, które zyskuje miano jednego z najciekawszych wydarzeń krajowych w branży motoryzacyjnej. W ten sposób piemoncka wioska trzeci rok z rzędu powróciła jako scena statycznej i dynamicznej wystawy prawie 100 samochodów, które wyruszyły z Zamku Królewskiego w Moncalieri położonego na wschodnich przedmieściach Turynu na paradę, podczas której samochody o znaczeniu historycznym dotarły na ulice Revigliasco Torinese.
Jury, składające się z czołowych osobistości ze świata designu motoryzacyjnego, przyznało najbardziej pożądaną i prestiżową nagrodę „Best of Show” Lancii Aurelia B52 Coupé Bertone, wyjątkowemu egzemplarzowi stworzonemu w 1952 roku przez Carrozzeria Bertone, projekt słynnego stylisty Giovanniego Michelottiego. Samochód z lat 50. XX w. zdobył także nagrodę w kategorii „Senior”, zarezerwowaną dla samochodów wyprodukowanych do 1960 roku.
Historia tego fascynującego samochodu produkowanego na zamówienie Lancii była naprawdę ciekawa. Model został zaprezentowany na Salonie Motoryzacyjnym w Turynie w 1952 roku, a następnie był pokazywany na innych konkursach elegancji. jak widać na niektórych fotografiach z tamtych czasów. Od tego momentu ślad po tym rarytasie zaginął. Pojazd pojawił się ponownie w 2020 roku na wystawie „Lancia Aurelia 1950–2020. Mito Senza Tempo” w Turynie, a obecnie na Concorso d’Eleganza Festival Car 2024.
Z przebiegiem zaledwie 4.000 km Lancia Aurelia B52 Coupé Bertone jest doskonale zachowana i nigdy nie była odnawiana. Obecnie należy do prywatnego kolekcjonera, wielkiego miłośnika marki Lancia, który zazdrośnie strzeże go ze względu na jego wartość historyczną i kulturową.
W porównaniu do normalnego modelu produkcyjnego, ten wykonany na zamówienie model ma wydłużoną linię, która przypomina typową cechę konstrukcji amerykańskich samochodów z lat pięćdziesiątych.
Z przodu wyróżnia się klasyczną osłoną chłodnicy Lancii, ozdobioną parą centralnych reflektorów o różnych wymiarach, co nadaje jej bardziej nowoczesny i charakterystyczny wygląd. Między innymi w samochodzie nadal używane są oryginalne opony CEAT z epoki – są oryginalnym wyposażeniem!
Połączenie „klasycyzmu i innowacji” powraca z całą mocą we wnętrzu Lancii Aurelii B52 Coupé Bertone, gdzie podstawowy design włoskiej marki łączy się z wyraźnym amerykańskim wpływem, czego dowodem jest powszechne zastosowanie chromu oraz deska rozdzielcza pełna elementów sterujących i przyrządów dla kierowcy.
W końcu innowacja i ponadczasowy design zawsze były wartościami Lancii, marki „Progressive Classic”, która z jednej strony podkreśla związek z wyjątkowym dziedzictwem, które należy szanować i doceniać; z drugiej strony umiejętność ambitnego patrzenia w przyszłość.
To nie przypadek, że flagowa Aurelia jest jednym z dziewięciu modeli z przeszłości, które zainspirowały projekty przyszłych samochodów marki Lancia, w idealnym połączeniu czystych kształtów, wyważonych proporcji i ciągłych reinterpretacji „czarnego” przodu.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Lancia / Stellantis
Najnowsze komentarze