Lancia Flaminia Presidenziale to samochód wyjątkowy. Tak, wiem, że kiedy powstało to auto, to nikomu się jeszcze nie śniło, że powstanie francusko-włosko-amerykański koncern Stellantis, ale ta Lancia jest tak piękna, że nie mogłem sobie odmówić pokazania naszym Czytelnikom zdjęć i opisu. A wszystko to dlatego, że ten samochód posłużył do przewiezienia prezydenta Republiki Włoskiej podczas obchodów 2. czerwca, czyli Święta Republiki.
Po dwóch latach nieobecności spowodowanych pandemią koronawirusa w Rzymie odbyły się Narodowego Dnia Republiki, uroczystość upamiętniająca narodziny Republiki Włoskiej w 1946 roku, w hołdzie jej wartościom oraz tym symbolom historii, piękna i kultury, które rozsławiają Włochy na całym świecie.
Zgodnie z tradycją prezydenta Republiki na początku parady wojskowej wiozła Lancia Flaminia Presidenziale, a trasa wiodła przez niektóre symboliczne miejsca Rzymu – w tym Piazza del Colosseo, Via dei Fori Imperiali i Piazza Venezia.
Lancia Flaminia Presidenziale jest oficjalnym samochodem prezydenta Republiki Włoskiej od 1961 roku, stając się ambasadorem włoskości na świecie przy okazjach instytucjonalnych, takich jak Dzień Republiki 2. czerwca i inauguracja kadencji prezydenta na Kwirynale, a także jako samochód towarzyszący politykom, szefom państw i władcom, takim jak królowa Anglii Elżbieta II czy prezydent John Fitzgerald Kennedy.
Zaprezentowana na Salonie Samochodowym w Genewie w 1957 roku i wyposażona w 2,5-litrowy silnik V6, Lancia Flaminia miała za zadanie zastąpić Lancię Aurelię i w krótkim czasie zbudowano kilka specjalnych wersji samochodu, w tym wyprodukowaną w 1961 roku przez Pinin Farinę i nazwaną „335”, skrót wskazujący rozstaw osi w centymetrach. Był to kabriolet z długim rozstawem osi, który ówczesny prezydent republiki Giovanni Gronchi wybrał na swój reprezentacyjny samochód. Wykonano cztery egzemplarze, którym zgodnie z utrwaloną tradycją przypisano nazwy własne koni pełnej krwi ze stajni Kwirynału: Belfiore, Belmonte, Belvedere i Belsito.
Pomalowane na charakterystyczny granatowy kolor, wszystkie samochody mają czarną skórzaną tapicerkę Connolly, domofon do komunikacji z kierowcą, 5 tylnych siedzeń z dużą kanapą i dwa składane dodatkowe siedzenia. Poddane renowacji w 2001 roku, obecnie w garażach Kwirynału znajdują się dwa egzemplarze: Belfiore i Belvedere. Z kolei Belsito można oglądać w historycznym muzeum Motoryzacji Wojskowej w Rzymie, natomiast Belmonte jest wystawiany od 2001 roku w Turyńskim Muzeum Motoryzacji.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Stellantis
Najnowsze komentarze