Futurystyczny prototyp Lancii Strato’s Zero z 1970 roku zwyciężył w swojej klasie i znalazł się w gronie czterech finalistów nagrody Best of Show podczas konkursu elegancji Pebble Beach 2024. Z tego konceptu w 1971 roku narodziła się legendarna Lancia Stratos, która stała się źródłem inspiracji dla przyszłych modeli Lancii, czego dowodem są okrągłe tylne światła Nowego Ypsilona.
Właśnie zakończyła się 73. edycja konkursu Pebble Beach Concours d’Elegance (USA), który podobnie jak wydarzenia w Villa d’Este (Włochy) i Chantilly (Francja) stanowi kulminację świętowanie globalnej elegancji motoryzacyjnej.
To prestiżowe wydarzenie stanowi punkt kulminacyjny Tygodnia Samochodów w Monterey, tygodnia pełnego wydarzeń, który co roku przyciąga tysiące entuzjastów samochodów zabytkowych i produkowanych obecnie z całego świata.
Tradycyjnie wydarzenie odbyło się w Pebble Beach Golf Resort w Kalifornii, na zapierającym dech w piersiach tle Oceanu Spokojnego, a wzięło w nim udział ponad 200 bezcennych zabytkowych samochodów z 58 krajów z całego świata.
Lancia na Facebooku
Lancia Strato’s HF Zero z 1970 roku, należąca do amerykańskiego kolekcjonera, wyróżniła się zwycięstwem w kategorii „Koncepty i prototypy klina” i była jednym z najpiękniejszych samochodów w konkursie, trafiając na krótką listę finalistów upragnionego tytułu „Best of Show”.
Ten futurystyczny samochód to arcydzieło włoskiego designu, które dało życie jednej z najsilniejszych i najbardziej lubianych „bestii” wyścigowych wszechczasów, legendarnej Lancii Stratos HF, charakteryzującej się pierwotnymi kształtami, radykalną geometrią i okrągłymi światłami tylnymi, charakterystycznymi elementami, które są częścią historii designu Lancii. To nie przypadek, że kultowy samochód jest jednym z dziewięciu samochodów z przeszłości, które zainspirowały przyszłe modele marki, o czym świadczą okrągłe światła z tyłu Nowego Ypsilona.
Prototyp Lancia Strato’s Zero, nonkonformistyczny mit włoskiego designu
Zaprezentowany na Salonie Motoryzacyjnym w Turynie w 1970 roku, a stworzony przez Nuccio Bertone na podstawie projektu Marcello Gandiniego, prototyp Lancii Strato’s Zero od razu wzbudził ogromne zainteresowanie ze względu na swoją rewolucyjną linię. Jest to pojazd doskonale funkcjonalny, znajdujący się zaledwie 85 centymetrów nad ziemią.
W 2000 roku przeszedł kompletną renowację i powrócił do pierwotnego koloru: brązu. Zastosowanie świateł jest innowacyjne: przednie charakteryzują się rzędem żarówek o mocy 55 W, natomiast z tyłu wyróżnia się pasek świateł składający się z 84 małych żarówek.
Rewolucyjne jest także wnętrze, o czym świadczą niemal poziome siedzenia oraz tablica przyrządów przesunięta w lewo i ozdobiona wyświetlaczem z zielonego szkła akrylowego.
Przednia szyba rozciąga się wysoko, zapewniając doskonałą widoczność do przodu i nad głową. Silnik V4 o pojemności 1.6 litra i mocy 115 KM, wyposażony w dwa dwugardzielowe gaźniki Solex, zaczerpnięte z Lancii Fulvii HF, oraz centralny dwururowy układ wydechowy podkreślają sportową duszę prototypu, z którego następnie wywodziła się kultowa Lancia Stratos w wersji drogowej i wyścigowej.
Lancia Stratos „pasuje jak dres sportowca, eksponując mięśnie”
W 1971 roku zadebiutowała ostateczna wersja Lancii Stratos, z futurystycznym kształtem klina i sześciocylindrowym silnikiem V Dino 246 Ferrari. Przód jest ostry, a pochylona przednia szyba łączy w sobie słupek A i przechodzi w boczne szyby. Dach opada pionowo na małą tylną szybę otoczoną dużą maską. Z tyłu wyróżniają się okrągłe reflektory i agresywne skrzydło.
Nuccio Bertone, „ojciec” prototypu, kiedy zobaczył ostateczną wersję Lancii Stratos, powiedział, że „pasuje ona na kierowcę i pilota jak dres na sportowca, eksponując muskuły”. Wszystko w tym samochodzie zostało zaprojektowane z myślą o rajdach, począwszy od maski i bagażnika składającego się z dwóch lekkich skorup, łącznie z odpowiednimi błotnikami, z dużym otworem umożliwiającym szybką interwencję serwisową podczas sportowych zmagań.
Wewnątrz znajdują się dwa kubełkowe fotele i tylko dwie przegródki na kaski wyścigowe, także w wersji szosowej. Tak zwane „blokowanie kolorów” wnętrz tworzy ciągłe kontrasty poprzez zastosowanie kolorów podstawowych.
Lancia Stratos HF Group 4 trzykrotnie z rzędu zwyciężyła w Rajdzie Monte Carlo, zdobywając dwa tytuły mistrza świata producentów (1975 i 1976) i dwa tytuły mistrza Europy kierowców, a także zwycięstwo Sandro Munariego w 1977 r. w Pucharze Świata Kierowców Rajdowych FIA. Od sezonu wyścigowego 1975 nosi biało-zielone barwy swojego sponsora, Alitalii, jedne z najpiękniejszych barw w sportach motorowych.
Zobacz też: Dziś mija 50 lat od pierwszego rajdowego zwycięstwa Lancii Stratos
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Stellantis
Najnowsze komentarze