Nowa Lancia Ypsilon to pierwszy krok w kierunku odrodzenia włoskiej marki na rynku europejskim. Hatchback, który reprezentuje klasę premium, korzysta z technologii Stellantis, a zatem ma geny wspólne zarówno z Peugeot 208, jak i Oplem Corsą. Lancia zaprezentowała model na targach motoryzacyjnych w Brukseli.
Stellantis ma swój przepis na marki premium, który polega na wykorzystaniu stosowanej w popularnych modelach technologii w towarzystwie ciekawego designu, bogatego wyposażenia i błyskotek. DS Automobiles stawia na awangardowe wnętrza, Alfa Romeo na sportowy styl z kolei Lancia odwołuje się do włoskiej elegancji oraz oryginalnych elementów wykończenia wnętrza. Na swoim stoisku w Brukseli Lancia prezentowała Ypsilona w dwóch wersjach wykończenia a honorowe miejsce zajmował wyceniony na 74.500 euro Ypsilon Rallye 4 HF z silnikiem 1.2 Turbo o mocy 212 KM, który zwiastuje powrót Lancii do świata motorsportu.
Test: Alfa Romeo Junior Elettrica Speciale 156 KM – Sportowy styl z nutą elektrycznego temperamentu
Kształty Lancii Ypsilon mogą przypominać Peugeota 208, ale Stellantis do tej pory z powodzeniem separował każdą ze swoich marek bez względu na to, jak bardzo są podobne pod względem zestawu układów napędowych. Włosi wyróżnili swojego hatchbacka świetlnymi liniami układającymi się w schemat nawiązujący do I generacji Ypsilona oraz okrągłymi reflektorami w tylnej części pojazdu. Przypomnienie dziedzictwa to dobry sposób na przypodobanie się klientom, którzy z rozrzewnieniem wspominają lata świetności włoskiego producenta. 
Wnętrze to dosyć oryginalne miejsce do podróży. Znajdziemy tu nowoczesne zdobycze technologiczne reprezentowane przez dwa 10,25-calowe wyświetlacze, wirtualnego asystenta S.A.L.A i bogaty zestaw systemów wspomagania prowadzenia pojazdu. Z drugiej strony, Lancia zapewniła osobliwe rozwiązania takie jak okrągły stolik z ładowarką indukcyjną, czy regulację nawiewów bocznych, które wyglądają niczym pokrętła w oldschoolowym odbiorniku radiowym. Fotele wykończono brązową lub szarą zamszową tapicerką, która przenosi nas myślami do lat 70 i 80.
Lancia Ypsilon z hybrydą 1.2 i silnikiem elektrycznym
Włoska marka proponuje klientom dwie wersje napędu. Z jednej strony mamy miękką hybrydę 1.2 z instalacją o napięciu 48 V, która rozwija moc 100 KM a z drugiej wersję elektryczną o mocy 156 KM.
Lancia intensywnie promuje swój nowy model we Włoszech. Pod koniec roku marka zorganizowała roadshow w najbardziej znanych miastach kraju, aby pokazać obywatelom swoje najnowsze dzieło. Włoscy klienci są uprzywilejowani, samochód można zobaczyć w 160 punktach dealerskich, w pozostałej części Europy marka dopiero raczkuje, ale na rok 2025 w planach jest intensywny rozwój sieci sprzedaży. Stellantis na razie nie zamierza wprowadzać Lancii do Polski.











































