Ostatnia runda Rajdowych Mistrzostw Francji, Rallye du Var, gościła – po raz pierwszy we Francji – nową Lancię Ypsilon Rally 4 HF.
Oprócz wszystkich wydarzeń otwartych w kategorii Rally 4, Lancia Ypsilon Rally 4 HF będzie mogła wziąć udział w Stellantis Motorsport Rally Cup 2025 we Francji, a także w wielu innych zmaganiach w Europie, w tym w przyszłym Trofeo Lancia Rally we Włoszech, która zaoferuje zwycięzcy start w Mistrzostwach Europy.
Lancia Ypsilon Rally 4 HF powinna zostać homologowana od 1. stycznia 2024 roku. Zamówienia w Stellantis Motorsport są już przyjmowane.
Bernard Darniche i Bernard Spindler w Lancii Stratos, Jean-Claude Andruet i Annick Peuvergne w Lancii 037, Bruno Saby i Daniel Grataloup w Lancii Delta HF Integrale 16v… Niektóre bardzo znane nazwiska francuskich rajdów wygrały Rallye du Var na pokładzie Lancii. Legendarna marka rajdowa, która do dziś jest rekordzistką pod względem liczby tytułów mistrza świata producentów, Lancia wróciła do Sainte-Maxime, aby z okazji zakończenia Rajdowych Mistrzostw Francji 2024 zaprezentować nową Lancię Ypsilon Rally 4 HF.
Zainspirowany legendarną Fulvią Coupé HF z lat 60. XX wieku, z którą dzieli napęd na przednie koła, zmniejszone wymiary i wrażenia z jazdy przy dużych prędkościach, Ypsilon Rally 4 HF powstał w wyniku współpracy Lancii z zespołem Stellantis Motorsport, którego marki zdobyły dotychczas łącznie dwadzieścia siedem tytułów producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Lancia Ypsilon Rally 4 HF czerpie korzyści z prestiżowego partnerstwa pomiędzy Lancią a niektórymi z najbardziej znanych marek w świecie motoryzacji i wyścigów, w tym Marelli, włoską marką, która zadbała o system zarządzania silnikiem; Sparco od klatki, siedzeń i kierownicy; TM Performance w zakresie układu hamulcowego; Speedline, który dostarczył felgi aluminiowe i Supersprint odpowiedzialnego za układ wydechowy. Zaangażowane w projekt europejskie firmy to SADEV, która stworzyła skrzynię biegów, i Ohlins, która dostarczyła amortyzatory. Ponadto dwukrotny mistrz świata Miki Biasion przyczynił się do rozwoju tego samochodu, który przywraca Lancię do świata zawodów.
Celem jest uzyskanie homologacji dla Lancii Ypsilon Rally 4 HF od 1. stycznia 2025 roku i dostawa pierwszych samochodów od stycznia.
Lancia Ypsilon Rally 4 HF wyposażona jest w platformę CMP w wersji hybrydowej, zastosowaną po raz pierwszy przez Stellantis Motorsport i różniącą się od innych modeli Stellantis Rallye 4. Na nową platformę wbudowano moduł ze spawanych rur w kształcie kratki, tworząc lżejsze i sztywniejsze podwozie.
Nowy samochód wyczynowy Lancii jest wyposażony w 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1.2 litra i 4 zaworach na cylinder, ze zmodyfikowanymi turbinami i układem wydechowym, a także specjalny system zarządzania silnikiem zapewniający maksymalną moc 212 KM. Jest to mocny i niezawodny silnik o bardzo wyważonym koszcie na kilometr. Niezwykle ciekawy jest stosunek masy do mocy przy masie wynoszącej 1.080 kg (zgodnie z przepisami). Lancia Ypsilon Rally 4 HF jest wyposażona w 5-biegową skrzynię biegów SADEV i mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
Lancia Ypsilon Rally 4 HF towarzyszy premierze nowej Lancii Ypsilon, dostępnej w wersjach Elettrica i Ibrida, teraz dostępnej we Francji od 24.500 euro oraz z ofertą finansową we współpracy ze Stellantis Financial Services od 195 euro miesięcznie, obejmującą gwarancję na cały okres obowiązywania umowy.
Po otwarciu pierwszej Casa Lancia w paryskim La Défense, odrodzenie marki będzie kontynuowane nad Sekwaną wraz z siecią czternastu salonów otwartych w 2024 roku, w których do testów oferowane będą Lancie Ypsilon Elettrica i Ibrida. W 2025 roku w całej Francji będzie dostępnych 25 salonów Casa Lancia. Oprócz Casa Lancia sieć będzie również opierać się na 80 punktach serwisowych, aby móc przyjmować klientów we wszystkich regionach Francji kontynentalnej.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Lancia / Stellantis
Najnowsze komentarze