Od 1985 roku Lancia Y10 wprowadziła do segmentu małych samochodów wyrafinowany design i włoski luksus.
Lancia Ypsilon zaprezentowana w 1995 r. była płynną kontynuacją tej strategii.
Przez ostatnie cztery dekady pięć generacji modeli i 36 serii specjalnych zachwyciło ponad trzy miliony nabywców.
Dzięki nowej Lancii Ypsilon marka powraca do rajdów samochodowych.
Kultowy mały włoski samochód kończy 40 lat: Lancia Y10, zaprezentowana w 1985 roku, oraz cztery kolejne generacje modelu Lancii nazywane już Ypsilon przekonały do siebie do tej pory ponad trzy miliony nabywców.
Przez cały okres istnienia seria pozostała wierna swojemu wyjątkowemu stylowi i innowacyjnej technologii. Do sukcesu przyczyniło się także 36 serii specjalnych, dzięki którym Lancia Ypsilon jeszcze bardziej podkreśliła swoją wyjątkową osobowość.
Nowa Lancia Ypsilon została już wprowadzona na rynek w swoim ojczystym kraju, we Włoszech. Dzięki modelowi Lancia Ypsilon Rally4 HF[1], opracowanemu specjalnie na potrzeby sportów motorowych, marka powraca też na tory rajdowe, na których zdobyła w sumie dziesięć tytułów mistrza świata. Puchar jednej marki Lancia Trofeo będzie częścią włoskich mistrzostw w sezonie 2025.
„Po 40 latach ewolucji stylistycznej i innowacji technologicznych Lancia Ypsilon pozostaje symbolem elegancji i osobowości” – podkreśla Luca Napolitano, dyrektor generalny Lancii. Wprowadzenie na rynek nowego modelu Lancia Ypsilon we Włoszech stanowi ważny krok w realizacji planu Lancii, mającego na celu wzmocnienie oferty premium koncernu Stellantis w Europie, obok marek Alfa Romeo i DS Automobiles.
Krótka historia sukcesu Lancii Ypsilon
Jako Lancia Y10 seria ta zrewolucjonizowała segment samochodów miejskich w 1985 roku. Model ten wniósł włoski styl, wyrafinowany design i poczucie piękna do segmentu małych samochodów. Lancia Y10 zachwycała aerodynamicznym nadwoziem, dużymi oknami i czarną klapą bagażnika, niezależnie od koloru nadwozia. Ten inteligentny, mały samochód charakteryzował się licznymi cechami, które wcześniej były zarezerwowane dla pojazdów wyższych segmentów. Świat mody był naturalnym środowiskiem Lancii Y10, a jej wyjątkowy styl stanowił kluczowy powód zakupu.
Lancia Y, zaprezentowana w 1995 roku, płynnie kontynuowała tę strategię. Udoskonaliła koncepcję samochodu miejskiego klasy premium. Koncepcja kolorystyczna Kaleidos była wyjątkowa, oferując klientom możliwość wyboru spośród 100 różnych kolorów nadwozia!
W 2003 roku Lancia zaprezentowała nową generację na salonie samochodowym w Genewie. Samochód osiągnął zupełnie nowy poziom wyrafinowania dzięki jeszcze bardziej przestronnemu wnętrzu, materiałom wyższej jakości i szerokiej gamie wydajnych silników.
W 2011 roku na rynku pojawiła się trzecia generacja Lancii Ypsilon, która znalazła licznych nabywców. Model ten nadal zachwycał swoim wyrafinowanym stylem i niekonwencjonalną klasą, trafiając do jeszcze szerszej grupy odbiorców dzięki pięciodrzwiowej wersji dostępnej po raz pierwszy w historii modelu.
Zupełnie nowa Lancia Ypsilon trafiła na rynek w lutym 2024 roku i zapoczątkowała renesans marki, która kładzie duży nacisk na elektryfikację.
Jedną z cech, która przez lata wyróżniała Lancię Ypsilon, było jej silne powiązanie ze światem mody. Stało się to inspiracją dla stworzenia wyjątkowych, ekskluzywnych serii specjalnych. Wśród nich znalazły się m.in. Lancia Y10 FILA, Lancia Ypsilon ELLE, Lancia Ypsilon VANITY FAIR i Lancia Ypsilon ALBERTA FERRETTI – wszystkie charakteryzujące się modnymi detalami. Lancia Ypsilon MOMO DESIGN w szczególności wyrażała męską stronę modelu, natomiast Lancia Ypsilon ELEFANTINO była skierowana przede wszystkim do ludzi młodych.
Lancia Y10 już wcześniej nawiązała szczególną więź z kobietami i okazała się idealnym samochodem do jazdy po mieście. Sukces modelu jest również wynikiem oryginalnych i przyciągających uwagę strategii komunikacyjnych. Lancia Y10 była pozycjonowana jako „Właściwy samochód dla pięknych ludzi”; reklama Lancii Y10 4WD pokazywała robota płci żeńskiej w futurystycznym mieście. Wśród rekomendowanych osób znaleźli się aktorzy Carol Alt, Eleonora Brigliadori, Giuliano Gemma i Sergio Castellitto, modelka Eva Herzigova, a ostatnio Stefano Gabbana, Vincent Cassel, Kasia Smutniak i Cristiana Capotondi.
Lancia
Założona w 1906 roku Lancia jest synonimem ponadczasowej włoskiej elegancji. To marka, która rozbudziła marzenia ludzi na całym świecie dzięki swoim kultowym pojazdom: od eleganckich Flaminii i Aurelii B24 Spider po potężne modele Delta, Stratos i 037, a także wszechstronne Fulvię, Betę HPE i wiele innych.
W ostatnich latach Lancia była obecna jedynie na rynku włoskim i wyłącznie z jednym modelem – Lancią Ypsilon. Do niedawna był to jeden z najlepiej sprzedających się pojazdów we Włoszech. W roku 2024 Lancia ogłosiła początek swojego renesansu, wprowadzając na rynek nowego Ypsilona i przedstawiając ambitny 10-letni plan rozwoju. Innowacja i ponadczasowy design zawsze były podstawowymi zasadami marki. Dziś równie istotne są zrównoważony rozwój, bliskość z klientem i odpowiedzialność społeczna.
[1] Pojazdy czysto motorsportowe, wartości zużycia i emisji nie są dostępne
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Lancia / Stellantis
Najnowsze komentarze