Peugeot od zawsze był bohaterem światowych wyścigów samochodowych, a w świecie rajdów pisał bardzo ważne rozdziały w historii. Tak było choćby w legendarnej i budzącej postrach Grupie B (1982-1986). W tej kategorii legendarny Peugeot 205 Turbo 16 z połowy lat 80. pozwolił francuskiemu producentowi sięgnąć po dwa mistrzostwa świata konstruktorów i kierowców, pokonując zaciekłą konkurencję. Był rok 1985 i 1986, a za kierownicą zasiadali kierowcy kalibru Timo Salonena i Juhy Kankkunena.
Dziś jeden z oficjalnych okazów, które Peugeot przechowuje w swoim Muzeum w Sochaux, jest bohaterem wystawy upamiętniającej złote lata rajdów w Narodowym Muzeum Motoryzacji (MAUTO – The Golden Age of Rally) w Turynie.
Model udostępniony przez L’Aventure Peugeot w Sochaux to 205 Turbo 16 Evo2 z 1986 roku, który również ścigał się w Rajdzie 1000 Jezior z Juhą Kankkunenem na czele, prowadzonym przez Juhę Piironena. To bardzo ważny model, który świadczy o wyższości technologii, jaką marka miała również w tamtych latach, dzięki pracom prowadzonym przez powołany kilka lat wcześniej dział Peugeot Sport. Powstał zwycięski samochód bazujący na modelu, który stał się ikoną w świecie samochodów seryjnych, Peugeot 205. A 205 Turbo 16, który po zlikwidowaniu grupy B, dominował również w rajdach terenowych, dwukrotnie wygrywając legendarny Paryż-Dakar w 1987 i 1988 roku, demonstrując tym samym wszechstronność projektu.
Dziś, tak jak wtedy, ten transfer technologii i doświadczeń w świecie wyścigów potwierdza niedawny powrót marki Peugeot do Mistrzostw Świata w Długodystansowych Mistrzostwach Świata z hypercarem 9X8.
Wystawa „The Golden Age Of Rally” to podróż przez historię rajdów (od lat sześćdziesiątych do dziewięćdziesiątych) przez kultowe modele, które walczyły w światowych sportach motorowych. Wystawę można oglądać na żywo do 2. maja 2023 roku.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze