Czy wiecie skąd wzięło się logo Citroena i jakie przeszło zmiany? Oto historia daszków francuskiej marki, w której występuje również ważny polski akcent. Zmiany w logotypie możemy poznać dzięki stronie www.citroenorigins.pl.
Historia symbolu sięga roku 1900, kiedy to André Citroën kupił patent na przekładnie w formie daszków, które były stosowane w młynarstwie. Patent został zakupiony w Polsce, tak więc nasz kraj miał w historii logotypu francuskiej marki swój mały udział. Aby upowszechnić technologię kół zębatych André Citroën otworzył na paryskiej politechnice przedsiębiorstwo, które specjalizowało się w produkcji takich przekładni. Pomysł był zupełną nowością i od razu zyskał popularność. Przekładnie dzięki nacięciom w formie daszków pracowały łagodniej, ciszej i wydajniej.
Dla André Citroëna przekładnie stały się symbolem sukcesu i dlatego też założyciel marki, postanowił włączyć daszek do logo swojej firmy. Przedsiębiorstwo zaczęło produkować samochody w 1919 roku. Pierwszy znaczek przedstawiał dwa elementy koła przekładni zazębione o siebie. Składał się z żółtych daszków w żółtym owalu na niebieskim tle, a poniżej znajdowało się nazwisko założyciela: A. Citroën.
Od 1919 do 1959 roku zachodziły kolejne zmiany w logotypie. Zniknęła litera A, z kolei owal umieszczono w niebieskim ośmiokącie.
W latach 1932-1935 istniało drugie, równolegle stosowane, logo przedstawiające łabędzia pływającego na tle daszków. Ptak ten ma symbolizować nowe, pływające silniki. Był umieszczany na przodzie niektórych modeli z serii Rosalie.
W 1959 roku Citroën wprowadził kolejną zmianę: daszki (żółte dla agencji, pozłacane dla koncesjonariuszy) zaczęły wystawać z białego owalu.
Około roku 1966 daszki wróciły do wnętrza elipsy, której tłem stał się niebieski kwadrat. Pod spodem znalazło się nazwisko Citroën.
Aby odzyskać dynamizm i nowoczesność logo Citroëna jeszcze dwa razy przechodziło znaczne modyfikacje. W 1984 roku dwa białe daszki pojawiły się na tle czerwonego kwadratu. Ten wyrazisty znak został wsparty reklamowym filmem „Dzikie daszki”.
Od lutego 2009 r. pisana czerwonymi literami nazwa Citroën znajduje się pod srebrnymi, zaokrąglonymi, trójwymiarowymi daszkami na białym tle.
W zeszłym roku logo również przeszło modyfikacje i to dosyć duże. Zamiast komplikować Citroen zdecydował się na uproszczenia. Znak rozpoznawczy stracił wszelkie trójwymiarowe i kolorowe elementy. Jest szary, płaski, ale wciąż z motywem przewodnim daszków. Właściwie jest to jeden z najprostszych logotypów Citroena.
Źródło: citroenorigins.pl
Najnowsze komentarze