Nowy DS 4 i Audi A3 Sportback to dwa zupełnie różne podejścia do projektowania segmentu premium. Który kompakt okaże się lepszym wyborem: awangardowy model z Francji, czy bardziej rozpoznawalna na rynku propozycja niemieckiego producenta? Pojazdy porównał portal motoryzacyjny L’argus.
Już w momencie premiery do oferty DS Automobiles trafił topowy wariant ładowalny E-Tense o mocy 225 KM, który znajdziemy również w modelach DS 7 Crossback oraz DS 9. Kompakt ma stawić czoła hybrydowym konkurentom w segmencie premium. Jednym z nich jest Audi A3 Sportback z napędem TFSI e o mocy 204 KM. Moment obrotowy obu modeli jest zbliżony (350 Nm kontra 360 Nm), podobnie jak deklarowany przez producentów zasięg w trybie elektrycznym, który przekracza 55 km. W ofercie Audi znajdziemy także wersję o mocy 245 KM, ale L’argus wykorzystał w porównaniu słabszą wersję A3.
Francuski model mierzy 4,4 m długości, 1,86 m szerokości oraz 1,47 m wysokości bez anteny. W porównaniu z rywalem jest o 6 cm dłuższy, 4 cm szerszy i 2 cm wyższy. DS 4 łączy sylwetkę klasycznego hatchbacka z crossoverem co w porównaniu z Audi A3 nadaje mu bardziej masywny wygląd. Efekt pogłębiają opcjonalne 20-calowe felgi oraz kontrastujący z resztą nadwozia czarny dach.
Zobacz także: Luksusowy DS 7 Crossback 180 KM EAT8 2021: pierwsze 15.000 kilometrów za nami
Francuski magazyn zaznacza, że choć na wstępie DS 4 wydaje się drogi, wystarczy spojrzeć na cenę modelu Audi. Za A3 zapłacimy jeszcze więcej, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę dodatkowe opcje wymagane do uzyskania porównywalnego wyposażenia. Portal L’argus wykorzystał w porównaniu DS 4 Performance Line+ wyceniony na rynku francuskim na 45.100 euro (zobacz polski konfigurator modelu) oraz Audi A3 Sportback w wersji S Line, który kosztuje 47.080 euro.
Komfort to motto DS
DS 4 nawet z 20-calowymi felgami pozostaje wzorem komfortu, dzięki zawieszeniu, które aktywnie filtruje nierówności, w szczególności w trybie Comfort. Kamera umieszczona na przedniej szybie skanuje drogę przed pojazdem, aby przewidzieć reakcję zawieszenia i oszczędzić kręgi pasażerów. Najważniejszą cechą modelu jest komfort, ale L’argus uważa, że zachowanie DS 4 nie jest pozbawione dyscypliny. Trzeba tylko poradzić sobie z nieco łagodniejszym atakowaniem zakrętów oraz delikatniejszą reakcją układu kierowniczego w porównaniu z Audi. DS jest bezpieczny i spokojny, ale pomimo dużej mocy, nie będzie pełnił roli samochodu sportowego. Wyciszenie wnętrza również jest bardziej zaawansowane w DS 4, dzięki zastosowaniu opcjonalnych, laminowanych szyb bocznych.
Zobacz także: Nowy luksusowy DS 4 oczami dziennikarzy: Najlepsze francuskie auto od lat
Audi zapewnia sportowe wrażenia
Oba modele oferują wykorzystanie silnika spalinowego do ładowania podczas jazdy, ale trzeba wziąć pod uwagę wyższe zużycie paliwa. Po wyczerpaniu akumulatora spalanie na trasie mieszanej wyniosło 7 l/100 km dla DS-a oraz 6 l/100 km dla Audi. Obie wersje ładowalne mają zmniejszony do 40 l zbiornik paliwa.
Sportowy wygląd Audi jest dosyć spójny z wrażeniami, jakie może zaoferować zwłaszcza jeśli chodzi o chwilowe przyspieszenie po wciśnięciu pedału gazu do samego końca. Mimo zbliżonej masy pojazdów, Audi wydaje się lżejszy i bardziej żwawy dzięki sztywniejszemu zawieszeniu oraz bardziej precyzyjnemu prowadzeniu, ale zabrakło aktywnego zawieszenia nawet w wersji S Line. Czterocylindrowy silnik turbo jest bardziej wyraźny dla ucha i daje wrażenie lepszego przyspieszenia niż w DS 4. Mimo to. pojazdy przekraczają próg 100 km/h mniej więcej w tym samym czasie.
Wnętrze A3 Sportback zdradza oszczędności
O smakach i kolorach się nie dyskutuje, ale o jakości materiałów jak najbardziej. Hierarchia została nieco zaburzona wraz z pojawieniem się nowej generacji modelu Audi. Wystarczy porównać panele drzwi, zwłaszcza z tyłu, aby zobaczyć, jak marka DS Automobiles dopracowała wrażenia dotykowe oraz wizualne za pomocą dużej ilości miękkich powierzchni oraz aplikacji eleganckiej, prawdziwej skóry. Audi zadowoliło się sztywnymi plastikami i ekologiczną skórą.
Pozostając na tylnych fotelach można ocenić przestrzeń. Mimo krótszego o 4 cm rozstawu osi, A3 wygrywa większą ilością miejsca na nogi. Z kolei DS 4 otrzymał większy bagażnik. Wersje hybrydowe mają mniejszą pojemność, ale we francuskim kompakcie pozostało 390, a w A3 tylko 280 litrów, czyli mniej niż w małym A1!
Multimedia
L’argus zwraca uwagę na nowoczesne systemy multimedialne z ekranem dotykowym na środku deski rozdzielczej, które można dostosować do indywidualnych upodobań. Rozczarowuje cyfrowy prędkościomierz DS 4, którego rozdzielczość została określona jako średnia, w szczególności w porównaniu z tym, co oferuje A3 z pięknym wirtualnym kokpitem. Ergonomia Audi została uznana za bardziej spójną niż w DS, w którym można korzystać z różnych sposobów ingerencji w ustawienia jak: mały panel dotykowy (dostęp do ulubionych funkcji, powiększanie, wpisywanie celu nawigacji), ekran dotykowy, przyciski bezpośredniego dostępu do wspomagania jazdy lub klimatyzacji, czy przyciski na kierownicy.
Werdykt
Konfrontacja DS 4 z modelem premium o tak ugruntowanej pozycji jak A3 miała być trudna dla nowego francuskiego kompaktu. Audi w wersji hybrydowej broni się, w szczególności dzięki przyjemnemu prowadzeniu oraz bardziej dynamicznej charakterystyce jazdy. Osiągi DS nie zawiodły, ale model koncentruje się głównie na komforcie i wyciszeniu, które są o poziom wyżej niż u rywala. Bardziej zaskakujące jest to, że mimo konkurencyjnej ceny i bardziej kompletnego wyposażenia, DS 4 jest również liderem pod względem jakości. To osiągnięcie pokazuje, że model jest dojrzały i może stanąć w szranki z Audi – prekursorem kompaktów premium.
Źródło: L’argus
Najnowsze komentarze