Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Partnerzy
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości DS

Luksusowy SUV – DS 7 Crossback. Dlaczego właśnie luksusowy?

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2022-08-06
w DS, Wiadomości
Czas czytania 6 minut
385 4
A A
2

Warto przeczytać!

60 zł?! Absurdalna cena za przejazd autostradą A4 na trasie Katowice-Kraków

AKTUALIZACJA. Peugeot Type 3, rydwan Citroëna, Renault Twingo – Retromobile 2023. Jesteśmy w Paryżu, pierwsza relacja

Benzynowy silnik 1.2 PureTech. Dlaczego producent przestał stosować dodatek do paliwa przy przeglądach?

Benzynowy silnik 1.8 16V Turbo XU8T – gdy liczy się wygrana

Marki premium rządzą się w motoryzacji swoimi prawami. Są przedmiotem pożądania, zawziętych dyskusji i prób określania cech, które muszą spełniać. Marka DS Automobiles koncernu Stellantis spełnia definicję i premium i luksusu, wyróżniając się na rynku kilkoma cechami, które trudno znaleźć u konkurencji w rodzaju Audi, BMW, Lexusa czy Mercedesa.

Samochody, jachty i samoloty są środkami transportu i mogą być postrzegane jako luksusowe. Skąd jednak w ogóle w naszym języku wzięły się takie słowa jak luksus i czemu one służą?

„Etymologia słowa „luksus” wywodzi się̨ z łacińskiego pojęcia luksus i luxuria oznaczających zbytek, przepych. Według Słownika Języka Polskiego pod pojęciem luksusu rozumiemy warunki zapewniające wygodne zżycie, przyjemność́, na którą możemy sobie rzadko pozwolić́ oraz drogi przedmiot ułatwiający lub uprzyjemniający życie. Według słownika W. Kopalińskiego luksus to pojęcie obejmujące dobra materialne, usługi, artykuły spożywcze itd., dostępne dla wąskich grup społecznych, o dochodzie wyższym niż ogół społeczeństwa” – czytamy w pracy dr hab. Dominika Bochańczyk-Kupka pt „LUKSUS I DOBRA LUKSUSOWE” wydanym przez Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.

Luksus definiowany jest jak widać w odniesieniu do ceny jak i do jego cech, związanych z przyjemnością. Uprzyjemnianie życia wydaje się być tutaj kluczem. Samochody realizują funkcję związaną z transportowaniem ludzi i towarów, ale tylko niektóre z nich spełniają resztę kryteriów luksusu. DS Automobiles do takowych należy.

„Wytwarzanie dóbr luksusowych ma wiele wspólnego ze sztuką. Utalentowani rzemieślnicy – tak jak artyści – tworzą̨ piękno, a twórczość́ ta jest kreatywna i oryginalna. Nie ma sensu wprowadzać́ ostrych rozgraniczeń́ pomiędzy dziełem sztuki a dobrem luksusowym, zwłaszcza że niektórzy autorzy zaliczają̨ w całości dzieła sztuki do luksusu. Można jednak pokusić́ się̨ o wyrażenie opinii, że cechy odróżniające dzieło sztuki od przedmiotu luksusowego mają swoje źródło w odmiennej użyteczności. Funkcją dzieła sztuki jest służenie duchowi, czyli zaspokajanie potrzeb umysłu: kontemplacji estetycznej lub religijnej, chęci zamanifestowania bogactwa lub władzy; dobra luksusowe dodatkowo mają walor użytkowy – w życiu codziennym i od święta wykorzystuje się je jako meble, naczynia, ubrania i biżuterię. O płynności granicy pomiędzy dobrem luksusowym a dziełem sztuki świadczy na przykład fakt, że wielu artystów poświęcało swój talent tworzeniu bardzo prozaicznych przedmiotów użytkowych (na przykład Watteau chętnie zdobił swymi dziełami wachlarze francuskich arystokratek; wielu współczesnych artystów projektuje sztuczce, wazony i serwisy z porcelany)” – pisze z kolei w swojej pracy „Pojęcie luksusu – definicje i cechy charakterystyczne” dr hab. Tomasz Sikora.

Samochody DS Automobiles mają dużo wspólnego z dziełami sztuki. Oglądając takiego DS 7 Crossback można zadać sobie pytania o takie elementy jak staranne ręczne wykończenia niektórych elementów wnętrza, unikalne połączenia metalu ze skórą, stylizowane przyciski z charakterystycznym wzorem czy wreszcie otwierający się zegarek analogowy B.R.M. To wszystko sprawia, że mamy do czynienia i ze sztuką i z użytecznością.

„Dobro luksusowe bardzo często jest definiowane poprzez własne cechy szczególne. J. Kapferer wyróżnia sześć́ cech charakterystycznych dla dóbr luksusowych:

  • znakomitą jakość́,
  • bardzo wysoką cenę̨,
  • rzadkość́ i niepowtarzalność́ (wyjątkowość́),
  • estetykę̨,
  • dziedzictwo,
  • historię marki,
  • zbytkowność́,

czyli to, iż dane dobro nie jest niezbędne do egzystencji” przytacza w swojej pracy dr hab. Dominika Bochańczyk-Kupka.

W przypadku DS Automobiles i DS 7 Crossback widzimy szereg cech z tej listy. Jakość użytych materiałów, wysoka cena, rzadkie występowanie, bardzo wysoka estetyka, dziedzictwo francuskiej szkoły designu i swojego rodzaju zbytkowność występują. Mamy tu na przykład specjalne metody wytwarzania – ową ręczną pracę.

DS nie jest oparte na technologii a przynajmniej nie jedynie na technologii – mamy tu dużo artystycznego zacięcia a Francja (a także Włochy) były i są postrzegane jako ojczyzny luksusu w dziedzinach wzornictwo, styl i wyrafinowanie. To się zresztą czuje obserwując samochody – mają w sobie dużo stylu i posiadają w sobie dawkę emocji dalekiej od technicznej poprawności i nudy. Dlatego DS Automobiles mówi o sobie jako o marce która uosabia ducha awangardy a nieudolnie próbuje to kopiować na przykład Lexus.

Marka jest młoda, bo funkcjonuje na rynky zaledwie 8 lat, ale już zdążyła zdobyć sobie grono wiernych klientów. Obserwując polską grupę posiadaczy DS 7 Crossback można dostrzec ciekawe zjawisko: bardzo wiele osób pisze o przyjemności bycia w tym samochodzie, niechęci do wysiadania – zupełnie tak, jakby DS 7 przenosił posiadacza w trochę lepsze miejsce, komfortowe, odizolowane od problemów świata zewnętrznego. Może nie jest to jeszcze styl życia, ale niewątpliwie coś musi zmieniać, skoro tak dużo opinii jest tutaj do siebie podobnych.

„Luksus może być́ zdefiniowany tylko za pomocą̨ dużej liczby kryteriów. Nie jest też pewne, czy wszystko już̇ w tej dziedzinie zostało powiedziane” czytamy u Tomasza Sikory. I to chyba dobre podsumowanie tego wstępu do tematu, bo wygląda na to, że marka DS Automobiles zdefiniowała to pojęcie na swój, francuski sposób. Nie wszyscy muszą się z taką defincją zgadzać, ale są tacy, których ona przekonuje a wtedy często stają się oni nabywcami unikalnego i luksusowego po francusku samochodu.


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

3.7 3 głosy
Ocena artykułu
Tagi: DS 7DS Automobiles
Udostepnij133Tweet83Udostepnij23
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
2
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.
Hydropneumatyka Citroëna bez tajemnic. Jedyne takie szkolenie dla mechaników i warsztatów: 24-26 marca 2023. Zgłoś się teraz
Learn more
This is default text for notification bar
Learn more