Luty w stosunku do stycznia dla większości z piętnastu najwięcej sprzedających marek samochodowych, świeci na zielono, ale w porównaniu z lutym ubiegłego roku czerwień jest kolorem dominującym. Również skumulowana sprzedaż (liczba rejestracji) nie wygląda imponująco w porównaniu z dwoma pierwszymi miesiącami roku 2021.
Liderem polskiego rynku zarówno w lutym, jak i po dwóch miesiącach pozostaje Toyota. Ba, nie tylko pozostaje, ale wyrywa się przed inne marki coraz bardziej dynamicznie. Na drugiej pozycji plasuje się Kia, która wyraźnie wyprzedza trzecią w rankingu Škodę. Kolejne miejsca zajmują Hyundai, Volkswagen i BMW. Siódmy w stawce jest Ford, który zwiększył nieco dystans nad ósmą w rankingu Dacią.
Zobacz: nowe samochody Dacia. Sprawdź ceny po zmianach
Dacia zapisała w lutym na swoje konto 1.651 nowych rejestracji, o 13,55% więcej, niż miało to miejsce w styczniu. Co więcej – jako jedna z tylko trzech marek z pierwszej dziesiątki (po obu markach koreańskich) odnotowała wzrost w porównaniu z lutym ubiegłego roku (o 22,21%). Sprzedaż skumulowana marki wchodzącej w skład Grupy Renault za dwa miesiące sięgnęła poziomu 3.105 samochodów, co oznacza wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 415 samochodów, czyli o 15,43%. Dacia zwiększyła też swój udział rynkowy z 3,84% do 4,97%.
Pierwszą dziesiątkę skumulowanej sprzedaży (rejestracji) zamykają Mercedes i Audi.
Dziesiątkę drugą otwiera Renault, samochody której to marki zarejestrowano w lutym 1.015 razy. To wynik o 31,82% lepszy, niż w styczniu br. W porównaniu z lutym ubiegłego roku Renault notuje drobny spadek – o 6,37%, czyli o 69 aut. Skumulowana liczba rejestracji tej francuskiej marki w minionych dwóch miesiącach sięgnęła 1.785 aut osobowych, a to o 183 samochody mniej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Łatwo wyliczyć, że spadek wyniósł 9,30%. Rynkowy udział Renault w polskim rynku aktualnie wynosi 2,86% i wzrósł w porównaniu z analogicznym wynikiem sprzed roku o 0,05 punktu procentowego.
Rośnie w siłę Peugeot. W lutym nad Wisłą zarejestrowano 1.013 samochodów sygnowanych lwem, co oznacza wzrost w porównaniu ze styczniem o aż 37,08%. Również w odniesieniu do lutego ubiegłego roku Peugeot notuje wzrost – o 6,07%. Skumulowana liczba rejestracji marki za dwa miesiące wyniosła 1.752 samochody, a to tylko o 8 mniej (-0,45%), niż rok wcześniej w tym samym okresie. Nic więc dziwnego, że wzrósł udział rynkowy Peugeota z 2,51% przed rokiem do 2,80% obecnie. Marka zajmuje obecnie dwunaste miejsce w rankingu największych importerów.
Trzynasty w tymże rankingu jest wchodzący w skład Grupy PSA Opel. W lutym odnotowano 949 rejestracji samochodów osobowych tej marki, o 41,43% więcej, niż w styczniu! Niestety w porównaniu z lutym ubiegłego roku Opel notuje spory spadek (-35,09%). Dane za dwa pierwsze miesiące bieżącego roku mówią o 1.620 rejestracjach, a to o 795 mniej, niż rok wcześniej (-32,92%). Rynkowy udział marki spadł z 3,45% do 2,59%.
Znacznie lepszy wynik, niż w styczniu (394 rejestracje) zanotował Citroën. W lutym zarejestrowano w Polsce 582 samochody z szewronami, czyli o 47,72% więcej, niż w pierwszym miesiącu roku. To wprawdzie wciąż o 17,68% mniej, niż rok temu, ale mamy nadzieję, że tendencja wzrostowa się utrzyma. Skumulowana liczba rejestracji za dwa miesiące daje Citroënowi szesnaste miejsce w rankingu z wynikiem 976 aut osobowych. Rok temu było to 1.154 samochody, a więc mamy tu spadek o 15,42% (178 aut). Udział marki w rynku wynosi 1,56% (spadek o 0,09 punktu procentowego).
Zobacz też, jak kształtowały się wyniki sprzedażowe Citroena i Peugeota w Polsce w latach 1998-2021
Pozostający w Aliansie z Renault Nissan plasuje się po dwóch miesiącach na pozycji siedemnastej. W lutym zarejestrowano w Polsce 414 aut tej japońskiej marki, o 9,23% więcej, niż w styczniu, ale o aż 49,51% mniej, niż w lutym ubiegłego roku. Skumulowany wynik za dwa miesiące wynosi 793 auta, o 570 mniej, niż rok temu (-41,82%). Udział rynkowy Nissana to teraz 1,27% (przed rokiem było 1,95%).
Fiat współtworzący koncern Stellantis otwiera trzecią dziesiątkę. W lutym zarejestrowano w Polsce tylko 294 auta osobowe tej marki, o 18,11% mniej niż w styczniu, ale jednocześnie o 3,89% więcej, niż w lutym 2021 roku. Skumulowana liczba rejestracji za dwa pierwsze miesiące bieżącego roku wynosi 653 samochody – o 103 więcej, niż przed rokiem (wzrost o 18,73%). Rynkowy udział Fiata wynosi 1,04% (było 0,79%).
Należący do Grupy FCA Jeep zajmuje miejsce 22. z wynikiem 625 samochodów zarejestrowanych w dwóch pierwszych miesiącach. Alfa Romeo (290 rejestracji w dwa miesiące) plasuje się pięć oczek niżej od Jeepa. Obie marki wykazują wzrost w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
Marka DS Automobiles odnotowała w lutym 34 rejestracje swoich aut. To o 6 mniej (-15,00%) niż w styczniu, ale o 16 więcej (+88,89%), niż w lutym ubiegłego roku. Rośnie rozpoznawalność marki, a wraz z powiększaniem gamy modelowej wzrasta też zainteresowanie klientów. Wkrótce powinny się pojawiać rejestracje klienckich DS 4. Po dwóch miesiącach bieżącego roku DS Automobiles ma 74 rejestracje – dokładnie dwa razy tyle, niż rok temu w tym samym okresie. Nic dziwnego, że wzrósł udział rynkowy marki z 0,05% do 0,12%.
Wchodzące w skład Grupy FCA Abarth (18 rejestracji w dwa miesiące, pozycja 35.) i Maserati (7 rejestracji w dwa miesiące, miejsce 37.) stanowią śladową część rynku, ale nie wypada nam ich nie odnotować.
Alpine znalazło w lutym jednego szczęśliwego nabywcę, a od początku roku z tych wspaniałych samochodów cieszy się sześciu nowych właścicieli.
W lutym 2022 roku zarejestrowano w Polsce 33.541 nowych samochodów osobowych, o 15,75% więcej, niż w styczniu, ale jednocześnie o 11,16% mniej, niż w lutym ubiegłego roku. Wynik skumulowany za dwa miesiące jest gorszy od ubiegłorocznego o 10,72%.
Dziękujemy IBRM SAMAR za nadesłanie danych rejestracyjnych.
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze