poniedziałek, 23 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Różne

Mam dość monopolu Orlenu i wysokich cen paliw

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2022-05-10
w Różne, Wiadomości
Czas czytania 5 minut
37.4k 377
258
32.4k
UDOSTĘPNIEŃ
107.8k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska

Brak części w fabryce w Trémery z powodu kradzieży. Pracownicy wynieśli 200 wtryskiwaczy

Fabryka Stellantis w Charleville odzyskuje ciepło i ogrzewa nimi pomieszczenia oraz domy

Od paru miesięcy dużo bardziej regularnie i dużo częściej śledzę ceny na rynku ropy brent. Nie da się ukryć – na świecie za ten surowiec na przestrzeni ostatniego kwartału dostawcy zaczęli sobie życzyć więcej. Szczyt nastąpił 7. marca, kiedy to za baryłkę płacono przez chwilę 132,91 USD. To dużo pieniędzy. Ale już tydzień później cena tego samego surowca przez jakiś czas oscylowała poniżej 100 USD.

Od mniej więcej 1,5 miesiąca ceny ropy brent na rynkach światowych kształtują się mniej więcej pomiędzy 98 USD, a 120 USD, tak w przybliżeniu. W ostatnim tygodniu dochodziły do niemal 114 USD, od wczoraj zaś spadają w okolice 104-107 USD. Mimo to od końca kwietnia paliwa na stacjach benzynowych w Polsce sukcesywnie rosną. Na Orlenie, który mijam niemal każdego dnia, jakoś tak chyba w połowie kwietnia 95-tka kosztowała bodajże 6,44 zł/l. Potem podskoczyła na 6,52 zł, by po paru dniach wskoczyć na poziom – o ile mnie pamięć nie myli – 6,62 zł. Przed weekendem majowym ta sama benzyna kosztowała już 6,82 zł. Ta cena utrzymała się do wczoraj. Rano było jeszcze 6,82 zł, a po południu już 6,92 zł. Zwróćcie uwagę, że cena ropy zaczęła wtedy spadać, a w okresie poprzednich czterech tygodni wahała się, ale stosunkowo nieznacznie. W Polsce ceny paliw znają tylko jeden trend – rosnący.

I OK, pewnie nie napisałbym kolejnego już tekstu na ten temat, ale jakoś w kwietniu osobiście widziałem w telewizji publicznej pana prezesa Obajtka, miłościwie nam panującego w Orlenie. Coś tak opowiadał, chyba głównie o inwestycjach i bezpieczeństwie, może nawet o przejmowaniu PGNiG, nie pamiętam. Ale zaraz potem ta sama telewizja podała, że w pierwszym kwartale 2022 roku Orlen zarobił – naprawdę nie pamiętam dokładnie, ale ma to znaczenie marginalne – jakoś tak 2,2, może 2,3, a może nawet 2,7 miliarda złotych. I oczywiście dodano, że to tylko o miliard złotych mniej, niż zarobił przez 8 lat rządów Platformy.

Zakładając, że telewizja publiczna nie kłamie, nasuwa mi się tylko jeden wniosek. Orlen zarobił tyle dzięki nadzwyczaj wysokim marżom, o czym pisałem już – opierając się o dane Reutera – trochę ponad miesiąc temu. Znalazło się paru komentatorów, którzy chyba trochę oderwani od rzeczywistości tłumaczyli Orlen, choć żaden ich argument do mnie nie trafił. Dla mnie jest jasne – Orlen korzystał (i do tej pory korzysta) na przetwarzaniu ropy rosyjskiej, ale cen paliw nie obniża, a je podnosi, bo zapewne ma na to nie tylko przyzwolenie, ale może wręcz oczekiwanie ze strony rządowej, że będzie przynosił do Skarbu Państwa (największy udziałowiec) dużo pieniędzy w podatkach i dywidendzie. Skoro więc telewizja publiczna podała, że kwartalne dochody Orlenu są tylko o miliard złotych mniejsze, niż koncern zarobił przez 8 lat rządów Platformy, to dochodzę do wniosku, że Platforma łupiła nas nieporównywalnie mniej.

Pamiętajmy, że Polska boryka się z ogromną inflacją, jedną z największych w Unii Europejskiej. Na inflację niebagatelny wpływ mają ceny paliw (czy też szerzej: nośników energii). Skoro ceny paliw rosną, to rosną koszty transportu, a to powoduje wzrost cen towarów i usług. Czyli inflację. Możemy więc wsadzić między bajki zapewnienia rządu o walce z inflacją. I owszem, inflacja, to nie tylko wina rządu, ale w znacznym stopniu to władzy tę sytuację zawdzięczamy.

Naprawdę mam już dość wysokich cen paliw. Zbliżają się wakacje, sporo z nas chciałoby gdzieś wyjechać, odpocząć po ciężkiej pracy obłożonej wysokimi podatkami i mocno oskładkowanej. Nie mam problemów z płaceniem podatków i składek – rozumiem że muszę je płacić. Ale rozrzutność, a wręcz rozdawnictwo tej kasy wkurza mnie niemiłosiernie! A jeszcze bardziej wkurza mnie dojenie mnie przy każdej okazji i opowiadanie przy tym, jak to się o mnie dba.

Wyjazdy na wakacje zapowiadają się drogo. Już dziś np. wyjazd ode mnie nad polskie morze samochodem, który pali mi średnio 7 l/100 km, oznacza wydatek rzędu 700 zł (w obie strony). To nie jest mało, a to przecież tylko przejazd i to bez kosztów ewentualnej jazdy autostradami.

Oto, do czego doprowadza polityka monopolu, zwłaszcza w państwie, które opiera swoją gospodarkę na socjalistycznych wzorcach. Orlen jest w praktyce monopolistą na hurtowym rynku paliw, zwłaszcza po fuzji z Lotosem. Jak zmienią się ceny gazu, gdy Orlen przejmie także PGNiG? To znaczy wiem, jak się zmienią – wzrosną. Trudno dziś zgadywać, o ile, bo nie wiadomo, jakie ceny będą obowiązywać na rynkach światowych, ale coś mi mówi, że dochody Orlenu też będą wówczas gigantyczne. A czy spółka w dużej mierze jednak zależna od Skarbu Państwa nie mogłaby trochę ulżyć obywatelom? Rezygnując z części marży na pewno miałaby wpływ na obniżenie inflacji. Tylko to chyba nie każdemu jest na rękę…

 

 

Krzysztof Gregorczyk; wykres: Money.pl

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

3.9 271 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Felieton
Udostepnij12941Tweet8088Udostepnij2265
Poprzedni

Citroën Berlingo to 15-milionowy samochód z fabryki marki w Vigo

Następny

Auta zdrożały o 24% – kto zamówił rok temu, oszczędza miesięcznie 388 zł (raport)

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Auta zdrożały o 24% - kto zamówił rok temu, oszczędza miesięcznie 388 zł (raport)

Citroën ë-Berlingo. Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 18/2022

Peugeot Landtrek

Nowy Peugeot Landtrek w wersji podstawowej przechodzi testy przed debiutem

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
258 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Łukasz - Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska
  • Yaro - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Paweł - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Darek - Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska
  • wolny człowiek - Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska
  • Arek - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Krzysztof - Dacia Jogger 1.0 TCe 110 KM Comfort. Dobrze i tanio? Wnioski z podróży – polemika
  • 308 sw 2022 - Peugeot 308, 3008 i 5008 mają nowe cenniki. 1.2 PureTech 130 w górę
  • 43443 - Test: Dacia Jogger z LPG – sposób na wygodne i tanie podróżowanie
  • Tak - Mazda 3 2.0 Skyactive 165 KM kontra Renault Mégane 1.3 TCe 160 KM. Który lepszy?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Test: Dacia Jogger z LPG – sposób na wygodne i tanie podróżowanie
  • Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska
  • Brak części w fabryce w Trémery z powodu kradzieży. Pracownicy wynieśli 200 wtryskiwaczy
  • Fabryka Stellantis w Charleville odzyskuje ciepło i ogrzewa nimi pomieszczenia oraz domy
  • Peugeot 308, 3008 i 5008 mają nowe cenniki. 1.2 PureTech 130 w górę
  • Ile kosztuje najtańsza Dacia z klimatyzacją? Sprawdzamy ceny popularnych modeli: Duster, Jogger i Sandero 2022
  • Kolejki w warsztatach zakładających instalacje LPG
  • Czy to nowy Citroën 2CV 2022?
  • Citroën ogłasza plany na swój pierwszy samochód elektryczny dla Indii
  • Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
258
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.