Citroen BX czy Renault 5 na trwałe weszły do historii motoryzacji. Ich projekty stworzył Marcello Gandini. Wystawa na temat Citroena, Renault oraz wielu innych słynnych projektów Gandiniego, trwa w muzeum motoryzacji w Turynie. Jeśli wybieracie się do Włoch w najbliższym czasie, warto tam pojechać. Wystawa będzie otwarta do 26 maja 2019 roku.
Marcello Gandini, urodzony w Turynie w 1938 roku, jest jednym z największych projektantów samochodów na świecie. Swoje piętno odcisnął na wielu modelach. Gandini to rewolucjonista. zaprojektował takie samochody marzeń jak Lamborghini Countach i Marzal oraz Alfa Romeo Carabo. Są to formy nigdy wcześniej nie widziane, innowacyjne projekty niesamowite zarówno z punktu widzenia estetyki oraz inżynierii. Dzisiaj to poszukiwane ikony stylu. Ale Gandini stworzył też projekty dwóch samochodów bliskich wszystkim miłośnikom motoryzacji francuskiej – Citroen BX oraz Renault 5.
Gandini tak polubił model BX, że zagrał w jego reklamie:
https://www.youtube.com/watch?v=kumz8nNS5xI
Wystawa w Turynie prezentuje niektóre z jej najważniejszych dzieł. Od wymodelowanych kształtów sportowych z czasów pracy Gandiniego ww Bertone, po zwarte linie samochodów miejskich; są też projekty wymyślone i nigdy niezrealizowane, ciężarówki, motocykle a nawet ultralekki śmigłowiec.
Wystawa składa się z dwóch części. Pierwsza, pełna oryginalnych dokumentów, przedmiotów i filmów, przedstawia historię i produkcję samochodów Gandiniego. Druga część to parada gwiazd, ze wszystkimi najbardziej znanymi samochodami.
Bilet kosztuje 12 euro (osoba dorosła). Wystawę można zwiedzać do 26 maja 2019 roku.
Adres muzeum:
Museo Nazionale dell’Automobile
Corso Unità d’Italia 40, Turyn
Marcello Gandini jest jednym z najbardziej płodnych projektantów samochodów wszech czasów. Pracował dla takich firm jak Renault, Citroen, Alfa Romeo, Lancia, BMW czy Bugatti. Stworzył takie arcydzieła, jak Lamborghini Miura z 1966 roku i Lancia Stratos H71 z 1971 roku. W wywiadzie z 2009 roku Gandini powiedział, że jego „zainteresowania projektowe koncentrują się na architekturze pojazdu, konstrukcji, montażu i mechanizmach – a nie na wyglądzie„.
Marcello Gandini, syn dyrygenta orkiestry, urodził się w 1938 roku. Jego kariera rozpoczęła się w 1963 roku, kiedy zwrócił się do Nuccio Bertone, szefa Bertone Design Group. W tym czasie szefem projektu był Giugiaro, który odmówił współpracy z Gandinim. Kiedy Giugiaro odszedł dwa lata, Gandini został zatrudniony. Pracując w Bertone, Gandini wymyślił różne klasyczne dzisiaj samochodów. Jednym z takich przykładów był Lamborghini Miura. W 1968 roku Gandini był pionierem koncepcji drzwi nożycowych z prototypem Alfa Romeo 33 Carabo. Przeniósł projekt do Lamborghini Countach, który stał się kolejnym kamieniem milowym w jego rozwoju.
W 1970 roku Gandini zaprojektował samochód Lancia Stratos, która stała się jedną z jego najbardziej pożądanych prac. Klinowy kształt nadał mu futurystyczny wygląd, który sprawił, że stał się hitem. Legenda głosi, że po tym, jak Nuccio Bertone przybył do fabryki Lancia, odmówiono mu wstępu. Pojechał więc samochodem koncepcyjnym Stratos i udało się – poszedł na spotkanie, które zakończyło się kontraktem produkcyjnym. Lancia Stratos wystąpiła w filmie Michaela Jacksona Moonwalker:
Gandini pracował w Bertone przez 14 lat. Gandini zapracował sobie na pozycję jednego ze światowych autorytetów w dziedzinie klasycznych samochodów.
Najnowsze komentarze