czwartek, 26 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Różne

Marcello Gandini – to on zaprojektował takie samochody jak Citroen BX czy Renault 5. Wystawa w Turynie

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2019-01-24
w Różne
Czas czytania 3 minut
104 7
3
158
UDOSTĘPNIEŃ
318
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Przy stacjach w Polsce pojawiły się pralkomaty. Ile kosztuje pranie z suszeniem?

Ranking 20 najtańszych samochodów w Polsce. W ciągu roku ceny wzrosły nawet o ponad 30%!

PZU zdominowało rynek ubezpieczeń samochodów w Polsce

Citroen BX czy Renault 5 na trwałe weszły do historii motoryzacji. Ich projekty stworzył Marcello Gandini. Wystawa na temat Citroena, Renault oraz wielu innych słynnych projektów Gandiniego, trwa w muzeum motoryzacji w Turynie. Jeśli wybieracie się do Włoch w najbliższym czasie, warto tam pojechać. Wystawa będzie otwarta do 26 maja 2019 roku.

Marcello Gandini, urodzony w Turynie w 1938 roku, jest jednym z największych projektantów samochodów na świecie. Swoje piętno odcisnął na wielu modelach. Gandini to rewolucjonista. zaprojektował takie samochody marzeń jak Lamborghini Countach i Marzal oraz Alfa Romeo Carabo. Są to formy nigdy wcześniej nie widziane, innowacyjne projekty niesamowite zarówno z punktu widzenia estetyki oraz inżynierii. Dzisiaj to poszukiwane ikony stylu. Ale Gandini stworzył też projekty dwóch samochodów bliskich wszystkim miłośnikom motoryzacji francuskiej – Citroen BX oraz Renault 5.

Gandini tak polubił model BX, że zagrał w jego reklamie:

Wystawa w Turynie prezentuje niektóre z jej najważniejszych dzieł. Od wymodelowanych kształtów sportowych z czasów pracy Gandiniego ww Bertone, po zwarte linie samochodów miejskich; są też projekty wymyślone i nigdy niezrealizowane, ciężarówki, motocykle a  nawet ultralekki śmigłowiec.

Wystawa składa się z dwóch części. Pierwsza, pełna oryginalnych dokumentów, przedmiotów i filmów, przedstawia historię i produkcję samochodów Gandiniego. Druga część to parada gwiazd, ze wszystkimi najbardziej znanymi samochodami.

Bilet kosztuje 12 euro (osoba dorosła). Wystawę można zwiedzać do 26 maja 2019 roku.

Adres muzeum:

Museo Nazionale dell’Automobile
Corso Unità d’Italia 40, Turyn

Marcello Gandini jest jednym z najbardziej płodnych projektantów samochodów wszech czasów. Pracował dla takich firm jak Renault, Citroen, Alfa Romeo, Lancia, BMW czy Bugatti. Stworzył takie arcydzieła, jak Lamborghini Miura z 1966 roku i Lancia Stratos H71 z 1971 roku. W wywiadzie z 2009 roku Gandini powiedział, że jego „zainteresowania projektowe koncentrują się na architekturze pojazdu, konstrukcji, montażu i mechanizmach – a nie na wyglądzie„.

Marcello Gandini, syn dyrygenta orkiestry, urodził się w 1938 roku. Jego kariera rozpoczęła się w 1963 roku, kiedy zwrócił się do Nuccio Bertone, szefa Bertone Design Group. W tym czasie szefem projektu był Giugiaro, który odmówił współpracy z Gandinim. Kiedy Giugiaro odszedł dwa lata, Gandini został zatrudniony. Pracując w Bertone, Gandini wymyślił różne klasyczne dzisiaj samochodów. Jednym z takich przykładów był Lamborghini Miura. W 1968 roku Gandini był pionierem koncepcji drzwi nożycowych z prototypem Alfa Romeo 33 Carabo. Przeniósł projekt do Lamborghini Countach, który stał się kolejnym kamieniem milowym w jego rozwoju.

W 1970 roku Gandini zaprojektował samochód Lancia Stratos, która stała się jedną z jego najbardziej pożądanych prac. Klinowy kształt nadał mu futurystyczny wygląd, który sprawił, że stał się hitem. Legenda głosi, że po tym, jak Nuccio Bertone przybył do fabryki Lancia, odmówiono mu wstępu. Pojechał więc samochodem koncepcyjnym Stratos i udało się – poszedł na spotkanie, które zakończyło się kontraktem produkcyjnym. Lancia Stratos wystąpiła w filmie Michaela Jacksona Moonwalker:

Gandini pracował w Bertone przez 14 lat. Gandini zapracował sobie na pozycję jednego ze światowych autorytetów w dziedzinie klasycznych samochodów.

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 5BXCitroenRenault
Udostepnij101Tweet24Udostepnij7
Poprzedni

Nowy Peugeot 508 oczarował niemiecką prasę motoryzacyjną

Następny

Citroen, Peugeot i Opel: 200 tysięcy samochodów z fabryki PSA w Maroku

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Citroen, Peugeot i Opel: 200 tysięcy samochodów z fabryki PSA w Maroku

Nowa Dacia Sandero to kompakt! Większa, lepiej wyposażona i... droższa

Renault

Jest nowy prezes Renault - to Jean-Dominique Senard

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Piotr - Citroën e-Berlingo – redaktor Spidersweb pojechał w trasę elektrycznym MPV i dziwi się, że miał mały zasięg, ale czy słusznie?
  • Tomasz O - Stellantis przyznał się do oszustwa i zapłaci 300 milionów dolarów kary w związku z dieselgate
  • adam - Citroën AMI cieszy się dużym powodzeniem. Skąd ten sukces?
  • Dikej - Citroën e-Berlingo – redaktor Spidersweb pojechał w trasę elektrycznym MPV i dziwi się, że miał mały zasięg, ale czy słusznie?
  • Grzech - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Norbert - Stellantis przyznał się do oszustwa i zapłaci 300 milionów dolarów kary w związku z dieselgate
  • Tomasz O - Stellantis przyznał się do oszustwa i zapłaci 300 milionów dolarów kary w związku z dieselgate
  • Anonimowo - Mazda 3 2.0 Skyactive 165 KM kontra Renault Mégane 1.3 TCe 160 KM. Który lepszy?
  • mare - Jak jeździć taniej? Ile gazu pali Renault Clio 1.0 TCe 100 KM z fabryczną instalacją LPG? Test na autostradzie i w mieście
  • Marcin ( ten co go kasują) - Citroën AMI cieszy się dużym powodzeniem. Skąd ten sukces?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Stellantis przyznał się do oszustwa i zapłaci 300 milionów dolarów kary w związku z dieselgate
  • Salon samochodowy w Paryżu 1930: Citroën sensacją z zaskakującego powodu
  • Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu
  • Citroën AMI cieszy się dużym powodzeniem. Skąd ten sukces?
  • Dacia wprowadzi hybrydowy napęd w modelu Jogger. I tylko w nim, przynajmniej na razie
  • Renault wprowadza usługę samochodu na abonament dla firm czyli Mobilize. Ruszają pierwsze testy dla korporacji taksówek
  • Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Ruszają zamówienia na gamę nowego Jeepa® Grand Cherokee 4xe Plug in Hybrid
  • UOKiK: Opel Crossland X do serwisu
  • Nowy Peugeot 308 i Opel Astra po crash-testach Euro NCAP. Dlaczego nie dostały 5 gwiazdek?


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
3
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.