Dzisiaj, gdy dla wyścigów długodystansowych ponownie nastały przyjazne czasy, producent zegarków Lorige i Peugeot Sport postanowili stworzyć linię czasomierzy, które będą przypominały historyczne wydarzenia.
Od czasu ogłoszenia przez Automobile Club de l’Ouest w 2020 roku nowej prestiżowej kategorii w wyścigach długodystansowych, wielu producentów – w tym również Peugeot – zapowiedziało swój powrót. Francuska marka, która ma na swym koncie trzykrotne zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans (1992, 1993 i 2009), wzbudziła sensację, gdy zaprezentowała hybrydowego Peugeot 9X8 Hypercar. Dzięki nowej kategorii, która jest wyraźnym ukłonem w stronę publiczności i zaprojektowanie samochodu, nawiązującego do kanonów stylistycznych marki, Peugeot po raz kolejny pozostawia niezatarte wrażenia tak, jak podczas premiery Peugeot 905 w 1990 roku i Peugeot 908 w 2006 roku.
PRACE BADAWCZO-ROZWOJOWE POPRZEDZAJĄ START W WYŚCIGACH
Podobnie jak BL-Endurance – pierwszy model marki Lorige, który wymagał ponad 2 lat prac badawczo-rozwojowych, w tym faz testowych, aby sprawdzić niezawodność firmowego kalibru LOR-PR01 i zatwierdzić technologię obróbki karbonowego materiału wyjściowego – PEUGEOT 9X8 tej zimy również „wkroczył” w niezbędną fazę dopracowywania szczegółów w testach drogowych, które powinny potrwać kilka miesięcy, nim auto pokaże w pełni swój lwi pazur.
Lorige zazwyczaj wykonuje koperty do swoich zegarków z hamulców pojazdów, które brały udział w wyścigach. Tym razem, wykorzystując prace nad nowym Peugeot 9X8 Hypercar, marka zdecydowała się użyć do wykonania BL-Endurance „Hyperblack” materiał pozyskany z klocków hamulcowych z pierwszych przejazdów tego bolidu. Można więc już teraz wejść w posiadanie sprawdzonego w testach elementu pochodzącego z Peugeot 9X8, który przyczynił się do dopracowania tego wspaniałego bolidu jeszcze zanim pojawił się on na torze wyścigowym.
Olivier JANSONNIE, dyrektor techniczny Peugeot Sport: „Koncepcja zaproponowana przez Lorige z miejsca przypadła nam do gustu, ponieważ nasze światy technologiczne są do siebie podobne i wymagają zachowania najwyższej precyzji. Sporty samochodowe powinny służyć za wzorzec odpowiedzialnego działania, dlatego bardzo cieszymy się na myśl, że damy częściom pochodzącym z Peugeot 9X8 drugie życie… Jest to coś bardzo pozytywnego, i to pod wieloma względami. A jeśli na dodatek stwarza możliwość połączenia innowacyjnej koncepcji ze stylistyką i jakością zegarków Lorige, to ta współpraca nabiera jeszcze głębszego sensu”.
PIERWSZE OBROTY WSKAZÓWEK
Podobnie jak nowy hipercar zaprojektowany przez Peugeot Sport, Lorige BL-Endurance „Hyperblack” wykonuje właśnie swoje pierwsze „okrążenia” wskazówek. Chronologicznie rzecz ujmując, faza prac rozwojowych nad bolidami wyścigowymi odbywa się bez żadnych zewnętrznych „ozdób”, dzięki czemu można bez przeszkód podziwiać kształty karbonowych nadwozi. Podobnie jest w przypadku BL-Endurance.
Model „Hyperblack” jest wykonany z surowego karbonu i elementów tytanowych z powłoką DLC (Diamond Like Carbon) w kolorze czarnym, które nadają mu unikatowy, czysty, funkcjonalny i ekstremalny wygląd. Wszystkie części zegarka, od tytanowego szkiełka Grade 5 po wykonane na miarę zewnętrzne śruby, zostały poddane matowaniu przez mikrokulkowanie i wykończone w czarnym kolorze, aby uzyskać pożądany monochromatyczny efekt. Czarna barwa została wzbogacona o akcenty w kolorze Kryptonite i zielonym Selenium, które nawiązują do identyfikacji wizualnej Peugeot Sport. Kolory te doskonale komponują się z całością konstrukcji, nadając zegarkowi dyskretny wygląd, sugerujący jednocześnie gotowość do walki.
Emeric PARAUD, prezes marki Lorige: „Ta wysoce technologiczna partnerska współpraca jest dla nas swoistym ukoronowaniem idei przyświecającej marce Lorige. Naszym pragnieniem było, aby seria „Hyperblack” była ekstremalna od koncepcji po stylistykę i sądzę, że to się udało. Zegarek jest odzwierciedleniem samochodu – elegancki, a jednocześnie obdarzony kocią naturą. Nasza współpraca z Peugeot Sport to coś więcej niż tylko źródło inspiracji, to prawdziwe wyścigowe zegarmistrzostwo”.
BL-Endurance „Hyperblack” z karbonową kopertą wykonaną z hamulców pochodzących z Peugeot 9X8 Hypercar.
POCHODZENIE MATERIAŁU
Widniejący na lewym boku koperty napis nie pozostawia żadnych wątpliwości, co do pochodzenia materiału, z którego jest wykonana. Pochodzi z hamulców Peugeot 9X8 i przypomina nam, że zanim stał się kopertą zdobiącą nadgarstki koneserów, podlegał bezlitosnemu traktowaniu przez kierowców wykorzystujących możliwości bolidu do maksimum. Lorige odbiera hamulce, a dokładniej klocki hamulcowe, z zachowaniem najwyższej ostrożności wraz z wszelkimi niezbędnymi informacjami związanymi z monitorowaniem materiału. Następnie elementy te trafiają w fachowe ręce operatorów obrabiarek, którzy wykonują z nich koperty czasomierzy BL-Endurance „Hyperblack”.
MECHANIZM
Dobrze widoczny, umieszczony na godzinie 6 wskaźnik rezerwy chodu zegarka oraz jego nazwa przypominają nam, że model powstał w ekstremalnych warunkach. Mimo że BL-Endurance ma mechanizm automatycznego naciągu z mikrorotorem, wskaźnik pozwala szczęśliwemu posiadaczowi na bieżąco kontrolować pozostałą moc sprężyny naciągu, której rezerwa wynosi 45 godzin.
Ponieważ Lorige jest firmą, która nie uznaje kompromisów, niemal wszystkie części BL-Endurance „Hyperblack”, od mostków po wskazówki, zostały pokryte czarną powłoką PVD (Physical Vapor Deposition). Stanowiło to kolejne wyzwanie dla zegarmistrzów z Lorige z uwagi na konieczność bardziej rygorystycznej selekcji barwionych części, których montaż wymaga zachowania najwyższej staranności.
100% SWISS MADE
Aby dodać wyrafinowania swojemu projektowi, kreatorzy z Lorige zdecydowali się ulokować produkcję niemal wszystkich części czasomierza w kolebce sztuki zegarmistrzowskiej. Jeśli chodzi o mechanizm zegarka, zaprojektowanie unikatowego kalibru Lorige powierzono jednej z najlepszych manufaktur w szwajcarskim kantonie Jura, co jest rzadkością przy tworzeniu pierwszego modelu. Każda z części kalibru LOR-PR03 jest produkowana w Szwajcarii, a ich montaż i regulacja są w całości wykonywane ręcznie przez rzemieślników o najwyższych kwalifikacjach, pracujących w zgodzie z najczystszą szwajcarską tradycją zegarmistrzowską. Postawienie na „100% Swiss Made” stanowi dla Lorige gwarancję uzyskania najwyższej jakości.
WYSOKIE OSIĄGI I EMOCJE
BL-Endurance, zaprojektowany w najdrobniejszych szczegółach, aż po zewnętrzne śruby, jest bez wątpienia zegarkiem stworzonym dla entuzjastów. Mimo że kształty indeksów zegarka mogą niektórym kojarzyć się z pasami ostrzegawczymi na krawędziach torów wyścigowych, to nie ma w nim zbyt wielu nawiązań do sportów motorowych. Wspomnienia z wyścigów, jakie przywołuje, są wpisane w materię, z której jest stworzony.
Clément ETIENVRE, dyrektor generalny Lorige: „W naszym odczuciu istota marki Lorige tkwi w historii i emocjach, które możemy przekazać naszym klientom w postaci tak wyjątkowego produktu, jakim jest czasomierz, wykonaniu którego mnóstwo osób poświęciło wiele miesięcy swojego życia. Jako trzydziestolatek dorosłem do tego, by kultywować zamiłowanie do sportów motorowych – podziwiać modele Peugeot 905 i przysłuchiwać się ich wyjątkowemu brzmieniu. Możliwość towarzyszenia od samego początku powrotowi Peugeot Sport do wyścigów długodystansowych jest wkładem w tę piękną przygodę i odzwierciedla, w naszym odczuciu, istotę marki Lorige”.
Skrót BL w nazwie zegarka oznacza „Brake Late”, co przypomina, że pełna kontrola nad hamowaniem jest równie decydująca dla wygranej w wyścigu, co przyspieszenie. Zegarek stanowi wyraz emocji związanych ze współzawodnictwem, a jego surowy wygląd przywołuje na myśl zaciętą walkę podczas wyścigu.
ZEGAREK
KOPERTA: Zespolona (korpus/tarcza), wykonana z karbonu pochodzącego z hamulców wykorzystywanych w fazie testów PEUGEOT 9X8
WYMIARY: 51,6 x 43,6 mm
GRUBOŚĆ: 10,5 mm
SZKIEŁKO, DNO KOPERTY I MOCOWANIE PASKA: Tytan matowany (mikrokulkowany) Grade 5, pokryty powłoką DLC (Diamond Like Carbon) w kolorze czarnym
BEZEL: Tytanowy matowany (mikrokulkowany) Grade 5, pokryty powłoką DLC (Diamond Like Carbon) w kolorze czarnym i laką Kryptonite.
MECHANIZM
KALIBER: LOR-PR03, mechaniczny z automatycznym naciągiem z mikrorotorem, 45 godzin rezerwy chodu, 37 kamieni, częstotliwość pracy 28.800 wahnięć/h, 294 elementy
TARCZA: Zespolona z korpusem koperty, wskazówki i indeksy pokryte czarną powłoką PVD (Physical Vapor Deposition) z naniesioną białą masą świecącą. Cyfry arabskie również pokryte czarną powłoką PVD
WODOSZCZELNOŚĆ: 5 atm
PASEK: Gumowy, wulkanizowany w kolorze czarnym
ZAPIĘCIE MOTYLKOWE: Skrzydła ze stali nierdzewnej, klamra tytanowa matowana (mikrokulkowana) Grade 5, pokryta powłoką DLC (Diamond Like Carbon) w kolorze czarnym. Logo Lorige wypełnione laką Kryptonite. Precyzyjna regulacja w zakresie 6 mm
FUNKCJE: Godziny, minuty, data, wskaźnik rezerwy chodu zegarka umieszczony na godzinie 6
WYMIARY: 34,5 x 34 mm
GRUBOŚĆ: 6 mm
PEUGEOT
Peugeot jest marką o międzynarodowym zasięgu, produkującą pełną gamę samochodów wyższej klasy. Łączy najwyższe standardy z atrakcyjnym wyglądem i emocjami. Działa w ponad 160 krajach i posiada sieć 10 tysięcy punktów sprzedaży. W 2020 r. sprzedała prawie 1.200.000 samochodów na całym świecie. W 2021 roku, po obchodach 210-tej rocznicy powstania, marka Peugeot zmieniła identyfikację wizualną. Jej symbolem jest nowe logo podkreślające osobowość i ponadczasowy charakter marki. Oprócz pełnej gamy zelektryfikowanych modeli osobowych i dostawczych, Peugeot wprowadza również koncepcję Neo Performance. Pierwszym modelem z nowej linii efektywnych energetycznie i wyróżniających się wyjątkowymi osiągami samochodów jest 508 Peugeot Sport Engineered.
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze