Stellantis i Renault eksportują swoje samochody z Maroka poprzez port Tangier Med, największy port przeładunkowy w basenie Morza Śródziemnego, który zakończył 2024 rok z imponującym wynikiem 10,24 miliona kontenerów TEU, co oznacza wzrost o 18,8% w porównaniu z rokiem poprzednim. Prognozy na 2025 rok przewidują dalszy wzrost, umacniając pozycję Tangier Med jako kluczowego węzła logistycznego w regionie dla motoryzacji.
Jednym z istotnych czynników wpływających na rozwój portu jest dynamicznie rosnący eksport samochodów, zwłaszcza tych produkowanych w marokańskich fabrykach Renault i Stellantis. W 2024 roku łączny eksport pojazdów z zakładów Renault w Melloussa i SOMACA w Casablance oraz z fabryki Stellantis w Kenitrze osiągnął 368 843 egzemplarze. To dowód na coraz silniejszą pozycję Maroka jako centrum produkcji motoryzacyjnej, dostarczającego auta do różnych rynków na całym świecie. Stellantis eksportuje sąd m.in. takie modele jak Citroën AMI, Opel Rocks czy Fiat Topolino.
Port Tangier Med obsłużył w 2024 roku aż 600 872 pojazdy, co oznacza wzrost o 4% w porównaniu do poprzedniego roku. Dodatkowo, przez terminale ciężarowe przewinęło się 516.842 pojazdów ciężarowych, co oznacza wzrost o 8,1%, głównie dzięki rosnącej wymianie handlowej w sektorach przemysłowym i rolno-spożywczym.
Port odnotował również wzrost ruchu pasażerskiego o 13% – przez jego terminale przewinęło się 3.047.387 osób. Szczególnie duży wpływ miała na to coroczna operacja Marhaba, czyli letni szczyt migracyjny Marokańczyków mieszkających za granicą, w ramach której w 2024 roku port obsłużył 850.000 pasażerów i 265.000 pojazdów.
Najnowsze komentarze