W historii motoryzacji swoje szczególne miejsce mają supersamochody. Wszyscy kochają takie auta jak Ferrari, Lamborghini, McLaren czy Bugatti. Mają średnio ponad 500 koni, osiągają ponad 300 km/h. Jednak na pewno właściciel przeciętnego supersamochodu nie zapuściłby się swoim autem na drogę inną niż asfalt. Jednak czy… na pewno?
W historii motoryzacji zapisał się pewien nietypowy pomysł stworzenia supersportowego auta, które byłoby idealne zarówno na asfaltowe drogi, jak i na złociste piaski Sahary. Taki pomysł mógł narodzić się tylko we Francji! Co więcej – ideę tę zrealizowano, a ziściła się pod postacią mało znanego… Mega Tracka.
Prototyp tego auta zaprezentowano po raz pierwszy w 1987 roku, jednak seryjna budowa Tracka ruszyła dopiero w osiem lat później. Nie przeszkadza mi jednak to, że stylistycznie ten samochód pamięta lata 80 – w tym przypadku futurystyczny styl, który bardzo lubię, sprawdził się. Wszak Track jest jedyny w swoim rodzaju.
Pomimo, że jest to samochód francuski, Mega Track napędzany był niemieckim silnikiem. I to nie byle jakim, bo mercedowską V12-tką o pojemności 5,9 l i mocy 395 KM. Za pomocą tej jednostki Track rozpędzał się do 250 km/h. Mało? Zważając na frajdę, jaką przynosiła jazda Trackiem po wspomnianych już piaskach Sahary, chyba jednak nie ;-)
O zużyciu paliwa lepiej już nie wspominać, ale to cecha praktycznie wszystkich tego typu szalonych konstrukcji. Jeśli kogoś jednak stać na supersamochód, to wiadomo, że wysupła też parę drobniaków na paliwo, czy… mandaty ;-)
Mega Track miał oczywiście, jak przystoi na dobrą supersportową terenówkę, napęd 4×4, a jego wnętrze mogło pomieścić czterech pasażerów. Posiadał także regulowane zawieszenie – wszak nie tylko po błotnistych drogach jeżdżą właściciele tego auta. Samochód nie był naturalnie przeznaczony dla szarych mas – w 1999 roku jego cena wynosiła aż 1.930.000 franków! Za te pieniądze kupowało się auto, które jest jeszcze bardziej elitarne, niż Bugatti Veyron. A to dodaje mu – moim zdaniem – ogromnego prestiżu.
Tracka produkowano przez 5 lat, niestety nie wiadomo dokładnie, ile wyprodukowano egzemplarzy. Szkoda, że dziś jest już niemal zapomniany, że praktycznie żadna książka o historii światowej motoryzacji o nim nie wspomina. A Track zasługuje na takie laury jak żaden inny samochód.
Dane techniczne:
* materiały karoseryjne: kevlar
* Cx: 0,39
* Długość: 5.080 mm
* Szerokość: 2.220 mm
* Minimalna wysokość: 1.400 mm
* Maksymalna wysokość: 1.500 mm
* Rozstaw osi: 3.120 mm
* Masa: 2.280 kg
* Rozmiar kół przednich: 285/55 ZR20
* Rozmiar kół tylnych: 325/50 ZR20
* Zbiornik paliwa: 110 l
* Zużycie paliwa: ok. 50 l na 100 km
Mikołaj Cwynar
Najnowsze komentarze