Mercedes-Benz ogłosił decyzję o zakończeniu produkcji małych samochodów dostawczych i definitywnym wyjściu z tego segmentu rynku w 2026 roku. Tym samym po niemal 14 latach dobiegła końca współpraca niemieckiego producenta z Renault, w ramach której powstały modele Citan oraz Klasa T – osobowa wersja Citana. Samochody te były produkowane w fabryce Renault w Maubeuge we Francji. Pozostaje pytanie, co z serwisem i częściami zamiennymi?
Decyzja Mercedes-Benz wynika z nowej strategii koncernu, która zakłada skupienie się wyłącznie na „rentownych segmentach wzrostu”, czyli na średnich i dużych furgonetkach. W praktyce oznacza to koncentrację na takich modelach jak Sprinter (produkowany w Niemczech, Argentynie i USA) oraz Vito i jego wariantach pasażerskich i camperowych (Klasa V, Marco Polo), wytwarzanych w Hiszpanii.
Mercedes zapewni części przez najbliższe 10 lat
Do maja 2026 roku zarówno Citan, jak i Klasa T będą nadal dostępne w sprzedaży. Mercedes zobowiązał się również do zapewnienia dostępności części zamiennych i akcesoriów przez kolejnych 10 lat, a w przypadku kluczowych elementów układu napędowego nawet przez 15 lat. Warto podkreślić, że Citan pozostaje obecnie najtańszym modelem z gwiazdą na masce – ceny startują od około 26 tysięcy euro. Mimo pewnych sukcesów w krajach takich jak Hiszpania, Francja czy Włochy, Mercedes nie osiągnął oczekiwanych wyników sprzedaży małych furgonetek na dużych rynkach Europy Środkowej. W 2023 roku sprzedano łącznie 23.400 egzemplarzy Citana i 5.100 sztuk Klasy T, w tym również wersje elektryczne (eCitan i EQT). W Hiszpanii sprzedaż przekroczyła 3 tysiące pojazdów, co potwierdza lokalną popularność tych modeli.
To nie był pierwszy raz, kiedy Mercedes próbował zdobyć rynek małych dostawczaków. Już w 2001 roku pojawił się Vaneo, model oparty na ówczesnej Klasie A. Jednak ze względu na wysoką cenę, problemy techniczne i niską opłacalność, jego produkcja zakończyła się po zaledwie trzech latach.
Renault Kangoo jako baza dla Citana
Mercedes powrócił do tego segmentu w 2012 roku, decydując się na współpracę z Renault, które udostępniło platformę Kangoo. W tamtym czasie była to jedna z najlepiej ocenianych konstrukcji w segmencie małych vanów, a co istotne – Renault nie oferowało tego modelu innym markom, nawet sojuszniczemu Nissanowi. Początkowo współpraca przyniosła dobre rezultaty – w ciągu dziewięciu lat sprzedano około 200 tysięcy egzemplarzy Citana, a rekordowy 2018 rok zamknięto wynikiem 26 tysięcy sprzedanych sztuk. Sukces ten doprowadził do przedłużenia umowy na kolejną generację pojazdu, która zadebiutowała w 2021 roku. Tym razem Mercedes aktywnie uczestniczył w projektowaniu zarówno wnętrza, jak i nadwozia, a także w opracowywaniu systemów bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Mimo że Citan i Kangoo powstawały w tej samej fabryce, oba modele znacznie się od siebie różniły.
Renault Estafette Concept zapowiada nowy model na rok 2026. Czy tak wygląda przyszłość transportu?
Decyzja o wycofaniu się z segmentu małych dostawczaków przypomina wcześniejsze nieudane podejście Mercedesa do rynku pickupów. W ramach współpracy z Nissanem, na bazie modelu Navara, powstał Mercedes Klasy X, który był produkowany w Barcelonie. Jednak również ten projekt zakończył się przedwcześnie, bo już w 2020 roku.
Źródło: Coche Global
Najnowsze komentarze