Z obrotem przekraczającym 15,1 miliarda euro, Maroko stało się kluczowym partnerem handlowym Unii Europejskiej w sektorze motoryzacyjnym, wyprzedzając Chiny, które wygenerowały 13,6 miliarda euro – wynika z danych Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów (ACEA). Chociaż Chiny pozostają liderem pod względem liczby eksportowanych pojazdów – prawie 782.000 w porównaniu do 536.000 z Maroka – to właśnie Maroko wypracowało większą wartość handlową.
Klucz do sukcesu Maroka w branży motoryzacyjnej tkwi w obecności dużych graczy, takich jak Dacia (część Renault) oraz Stellantis.
Dacia Sandero i Citroën Ami
Kraj ten może pochwalić się rozbudowaną infrastrukturą przemysłową, zwłaszcza w takich miastach jak Tanger i Kénitra, gdzie produkowane są popularne modele, w tym Dacia Sandero i Citroën Ami. Warto zaznaczyć, że Maroko przewyższa Rumunię pod względem liczby montowanych pojazdów Dacii, choć produkcja w Rumunii charakteryzuje się wyższą wartością dodaną.
Hybrydowa Dacia Jogger
Niedawno w Maroku zaczęto produkować nową Dacię Jogger. Przeniesienie produkcji z Rumunii związane było z wprowadzeniem do fabryki w Mioveni nowych modeli takich jak Bigster, C-Neo czy nowe Sandero Stepway. Jogger, także w wersji hybrydowej, jest już produkowany w Tangerze.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów
Milion samochodów z Maroka rocznie
Maroko planuje do 2025 roku osiągnąć roczną produkcję na poziomie miliona samochodów. Aktualnie zdolność produkcyjna wynosi 700 000 pojazdów rocznie, a przemysł wspiera sieć ponad 230 dostawców i generuje 220 000 miejsc pracy. W latach 2020–2023 produkcja samochodów w Maroku wzrosła o imponujące 63%, co umocniło jego pozycję jako lidera motoryzacyjnego w Afryce.
Polska, Maroko, Serbia, Turcja i Słowacja skorzystają na polityce Stellantis
Najnowsze komentarze