Mobilize to marka stworzona przez Grupę Renault. Skupia się nie tyle na samochodach i ich sprzedaży, co na usługach mobilności. Co ciekawe o takim modelu prowadzenia biznesu jest na Zachodzie coraz głośniej. Jedno ze stoisk na Paris Mondial de l’Automobile 2022 zorganizował bank Credit Agricole z partnerami z różnych branż – oni też chcą oferować usługi mobilności.
Mobilize ma swoje stoisko tuż obok Renault. Pokazano na nim kilka pojazdów, jakie marka chce oferować mieszkańcom dużych miast. Czy faktycznie czeka nas tego typu mobilność miejska? Czy będziemy korzystać z jedno- i dwumiejscowych pojazdów elektrycznych? Patrząc na to, jak rozwija się rynek usług choćby krótkoterminowego wynajmu środków mobilności osobistej, takich jak rowery i hulajnogi – to może mieć sens. Pojazdy proponowane przez Mobilize są bardziej funkcjonalne – mają dach i mogą mieć drzwi ;-)
LIMO
Na Paris Mondial de l’Automobile 2022 marka Mobilize pokazała Limo – limuzynę, która ma stanowić formę usługi dla osób, które albo nie znają miasta, albo oczekują wysokiej klasy transportu i nie chcą korzystać z klasycznych taksówek czy innych usług tego typu. Mobilize Limo wynajmuje się z kierowcą (usługa typu „ride-hailing” – taksówki i samochody z kierowcą), a trasa przejazdu nie musi ograniczać się do miasta i przedmieść. Taksówkę rzadko wynajmuje się na długie trasy – Limo nadaje się do tego idealnie. Dodajmy jednak, że oferta Mobilize adresowana jest także do taksówkarzy.
Limo jest samochodem o napędzie elektrycznym. Przy infrastrukturze, z jaką mamy do czynienia na Zachodzie, w tym we Francji, problem ładowania akumulatorów przy nawet dłuższych trasach nie wydaje się znaczący. Warto podkreślić, że nabywca usługi opartej o Mobilize Limo otrzymuje też kartę, którą może płacić m.in. za ładowanie akumulatorów w przeszło 250.000 punktów w Europie! W koszt usługi wchodzi użytkowanie i serwisowanie pojazdu (serwis i części, nawet wymiana opon!), całodobowa dostępna siedem dni w tygodniu pomoc drogowa, ubezpieczenie typu casco i transportu pasażerskiego, a auto objęte jest gwarancją przez cały okres trwania umowy (do 300.000 km przebiegu lub na okres do 6 lat).
I to już działa – kilkadziesiąt egzemplarzy Limo już świadczy usługi w Madrycie. Firma Cabify wdrożyła to rozwiązanie w stolicy Hiszpanii, a jeszcze tej jesieni podobna usługa zostanie zaoferowana w Paryżu.
SOLO CONCEPT
Na stoisku Mobilize na Paris Mondial de l’Automobile 2022 można też zobaczyć koncepcyjne, póki co, środki mobilności osobistej. Pierwszy z nich, to Mobilize Solo Concept – elektryczne narzędzie do pokonywania większych odległości, ale wciąż w granicach aglomeracji. Na głowę w nim nie pada, ale i jeździ się niby na siedząco, ale w pozycji zbliżonej do tej, z jaką mamy do czynienia np. w SUV-ach. Siedzisko jest dość wysoko nad podłogą, w dodatku jest pochylone ku przodowi. Nie jest to więc pozycja stojąca, ale i siedząca tak nie do końca ;-) Pod siedziskiem umieszczono pojemny schowek.
Mobilize Solo Concept oferuje jedno miejsce, a do pojazdu wsiada się z lewej strony – prawa stanowi ściankę wzmacniającą całą konstrukcję. Tak mały pojazd (długość jedynie 1,37 metra, szerokość 0,9 metra, wysokość 1,75 metra) musi zapewniać odpowiedni poziom bezpieczeństwa, bo choć sam porusza się z niewielką prędkością (do 25 km/h), to jednak może być narażony na uderzenia ze strony innych użytkowników ruchu. Dlatego Solo Concept został wyposażony w poduszkę powietrzną oraz uruchamiany nogą przycisk praktycznie w miejscu zatrzymujący pojazd. Mobilize twierdzi, że Solo Concept zapewnia dużo większy poziom, niż skutery i inne jednoślady, jakże popularne w dużych miastach Europy Zachodniej.
Dodajmy, że Mobilize Solo Concept porusza się na trzech kołach – dwa są z przodu, trzecie z tyłu i to to ostatnie odpowiada za skręcanie. Nie ma klasycznej kierownicy, tylko coś w stylu pada znanego z gier komputerowych.
DUO
Czasem jednak trzeba gdzieś pojechać w dwie osoby, a nie zawsze pod ręką mogą być dwa egzemplarze Solo. W takich sytuacjach pomocą służy Duo. Marka Mobilize na Paris Mondial de l’Automobile 2022 pokazała taki pojazd i trudno nie dostrzec analogii do Renault Twizy. Duo to również elektryczny czterokołowiec z tylnym napędem, który – w zależności od wersji – może się rozpędzić do 45 km/h lub nawet do 80 km/h (w tym drugim przypadku kierujący powinien się legitymować prawem jazdy kategorii B) i ma zasięg do 140 km. To już całkiem imponująca wartość. W efekcie Mobilize Duo może się okazać świetnym rozwiązaniem nie tylko do transportu osób, ale i – w wersji cargo nazywa się Bento – do zastosowań biznesowych. W tej odmianie konstrukcja pojazdu jest nieco inna. W miejsce siedzenia dla pasażera montuje się bagażnik o pojemności blisko 700 litrów! Dostęp do tej swoistej skrzyni ładunkowej jest możliwy przez tylne asymetryczne drzwi otwierające się nawet do 140°.
Deska rozdzielcza Mobilize Duo nawiązuje do boom-boxów popularnych w ostatnich dwóch dekadach XX wieku. Wykorzystuje urządzenie użytkownika, które integruje się z pojazdem.
Duo mierzy 2,43 metra długości, 1,30 metra szerokości i 1,46 metra wysokości. Oznacza to, że parkując w poprzek można na jedym standardowym miejscu postojowym zmieścić aż trzy sztuki Mobilize Duo! Pojazd ma dwoje pełnych, mocno przeszklonych drzwi od podłogi po dach (a więc generalnie inaczej, niż było w Renault Twizy), które otwierają się obrotowo do przodu. To też ukłon w stroną zatłoczonych miast – klasyczne drzwi otwierają się na boki, a to wymaga miejsca. Co więcej – jest to bezpieczniejsze dla pieszych oraz innych uczestników ruchu, np. rowerzystów, których nie zaskoczy nagłe otwarcie drzwi Duo. No i wysiąść można z każdej strony, co z kolei podnosi poziom bezpieczeństwa osób korzystających z tego rozwiązania marki Mobilize.
ILEO CONCEPT
Mobilize na Paris Mondial de l’Automobile 2022 pokazało też elektrycznie wspomagany rower oraz Ileo Concept – wizję punktów ładowania o ciekawym designie, które można wykorzystać także jako nośniki reklamowe. Ileo Concept, to punkty nie tylko modularne (można taką stację łatwo rozbudować), ale i przenośne! To swoiste totemy instalowane na mobilnych i modułowych podstawach, które można ze sobą łączyć. W efekcie bardzo łatwo wpasowują się w otaczającą je przestrzeń i przyczyniają się do zwiększenia dostępności mobilności elektrycznej. Ileo może być zresztą nie tylko klasyczną stacją ładowania. Na razie Mobilize zapowiada możliwość ładowania z mocą do 22 kW DC oraz ładowania jednośladów elektrycznych, ale ma to być także – oprócz ewentualnej funkcji reklamowej – miejsce użytkowe z miejscami do siedzenia. Ważny jest też fakt, że w Ileo mogą znaleźć zastosowanie nieco już wyeksploatowane akumulatory z wycofanych aut elektrycznych, które doładowywane byłyby z paneli słonecznych.
Piękna wizja? Owszem. Niestety na razie stanowi ona jedynie element kompleksowego planu wdrożenia mobilności elektrycznej przez Mobilize. Na chwilę obecną nie przewiduje się produkcji Ileo i wdrożenia tego rozwiązania w najbliższych latach. Sam pomysł jest jednak kuszący i kto wie, czy takich rozwiązań za jakieś 10 lat się nie doczekamy.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Krzysztof Gregorczyk, Grupa Renault
Najnowsze komentarze