Dwa lata temu Grupa Renault wprowadziła EZ-FLEX, innowacyjny sposób lepszego radzenia sobie z wyzwaniami miejskich usług dostawczych. EZ-FLEX to eksperymentalny, elektryczny, połączony pojazd użytkowy z szerokim dostępem do siedzenia kierowcy i ergonomicznie zaprojektowaną przestrzenią ładunkową. Dziś Mobilize wykorzystuje doświadczenie EZ-FLEX, opracowując przyszłość usług dostawczych na ostatnim odcinku (tzw. ostatniej mili).
Tak zwana dostawa „ostatnia mila” jest ostatnim ogniwem w łańcuchu logistycznym, który towary muszą pokonać, zanim dotrą do celu: sklepów, restauracji, biur, a także domów/odbiorców prywatnych. Musi być nie tylko przyjazna dla środowiska, ale także pomagać w uczynieniu miast przyjemnym miejscem do życia.
EZ-FLEX: ułatwienie dostaw miejskich
W 2019 roku Grupa Renault uruchomiła eksperymentalny projekt mający na celu lepsze zrozumienie potrzeb i oczekiwań odbiorców usług – urzędów miast, samorządów, firm – współpracując z szeregiem partnerów, takich jak La Poste, Obszar Metropolitalny Montpellier Méditerranée, Urząd Miasta Montpellier oraz firma SEV (Services Ecusson Vert), aby zebrać informacje zwrotne z terenu.
Testy pojazdów EZ-FLEX przeprowadzono we współpracy z Grupą Renault i SEV dla dostaw w centrum miasta w ramach szerszej logistyki miejskiej; program pomógł stworzyć prawdziwy dialog między samorządem lokalnym, operatorem logistycznym SEV i właścicielami firm, aby współtworzyć przyszłość mobilności i wzmocnić wizerunek centrum miasta jako środka dalszego napędzania wzrostu w całym obszarze metropolitalnym.
Testy przeprowadzono przy użyciu EZ-FLEX, zwrotnego, kompaktowego, całkowicie elektrycznego pojazdu zaprojektowanego w celu zapewnienia łatwego dostępu do centrów miast. Promień skrętu wynoszący 4,5 m sprawia, że jazda po wąskich uliczkach miasta jest dziecinnie prosta.
Pojazdy wyposażone w czujniki do zbierania danych GPS, przebiegu, zasięgu, otwarć drzwi, prędkości i przystanków, a dane te zostały udostępnione profesjonalistom.
Ergonomia pojazdu została dopracowana w najdrobniejszych szczegółach. Wyjątkowo szeroki dostęp do fotela kierowcy sprawia, że wsiadanie i wysiadanie jest bardzo proste – to kluczowa cecha dla kierowców, którzy każdego dnia mają wiele dostaw. Załadunek od tyłu został zoptymalizowany dzięki przyjaznej dla użytkownika wysokości progu i drzwiom, które umożliwiają łatwy dostęp do wszystkich obszarów przestrzeni ładunkowej. Przetestowano wiele tylnych modułów, aby zaspokoić szereg potrzeb, jakie mogą mieć profesjonalni użytkownicy.
W kierunku pełnego zakresu usług
Początkowy cykl testowy zakończy się pod koniec bieżącego roku i dostarczy Grupie Renault cenne informacje, które w przyszłości pomogą w pracach rozwojowych nad miejskimi samochodami dostawczymi. Faza eksperymentalna potwierdziła, że użytkownicy są zainteresowani w pełni elektrycznymi pojazdami, które zapewniają spokojniejszą i bardziej zrelaksowaną jazdę – cecha bardzo doceniana zarówno przez kierowców aut dostawczych, jak i mieszkańców miast. Ponadto użytkownicy chwalili kompaktowy rozmiar pojazdu i sterowność oraz wyjątkowo mały promień skrętu.
Bardzo chwalone są duże boczne otwory, które biegną przez całą długość przestrzeni ładunkowej, są pozbawione zawiasów i słupków B, dzięki czemu przestrzeń jest łatwa do załadunku i rozładunku. Dostęp do tej przestrzeni jest również łatwiejszy dzięki kołom o małej średnicy, które sprawiają, iż podłoga przestrzeni ładunkowej znajduje się na wysokości jedynie 70 cm. Oczywiście przeprowadzono testy różnych wysokości podłogi przedziału tylnego, aby uzyskać optymalną ergonomię i znacznie ułatwić pracę dostawcom.
Przeprowadzono również testy różnych konfiguracji kokpitu. Regulacja fotela kierowcy została przeprojektowana, aby wsiadanie i wysiadanie było znacznie łatwiejsze, niezależnie od wzrostu kierowcy. W fazie testów wprowadzono kartę Hands Free do otwierania i zamykania drzwi, dzięki czemu kierowcy nie muszą kłaść paczek na ziemi. Szczególną uwagę zwrócono na bezpieczeństwo: przeprojektowano rozmieszczenie lusterek bocznych, a dolne sekcje szyby przedniej zostały ustawione pionowo, aby poprawić widoczność na drogach miejskich. Wreszcie, biorąc pod uwagę, że kierowcy korzystają z wyjścia po stronie pasażera przez 15% czasu w zależności od natężenia ruchu, ułatwiono to stosując płaską podłogę i składane siedzenie pasażera. Dzięki informacjom od strategicznych partnerów, testy te pomogą w pracach projektowych Mobilize nad Mobilize Hippo, pojazdem dostawczym ostatniej mili marki.
Obecnie rozważane są inne cykle testowe, w tym te dotyczące usług. Druga faza testów pomoże Mobilize określić zakres ofert, jakie będzie proponować klientom profesjonalnym w przyszłości. Takie oferty będą obejmować zarówno pojazdy, jak i usługi specjalnie zaprojektowane do dostaw na ostatnim odcinku.
„Testy terenowe pomagają nam zrozumieć rzeczywiste potrzeby naszych klientów. Informacje, które otrzymujemy od naszych partnerów, pomagają nam projektować oferty idealnie dopasowane do naszych przyszłych klientów, czy to w zakresie pojazdów, czy związanych z nimi usług” – mówi Jean-Christophe Labarre, dyrektor ds. innowacji, partnerstw strategicznych i usług mobilnych Mobilize.
Najnowsze problemy związane z dostawą na ostatniej mili
Światowe Forum Ekonomiczne szacuje, że do 2030 r. 60% światowej populacji będzie mieszkać w miastach. Jednocześnie zmieniają się nawyki konsumenckie – w 2023 r. 1/5 wszystkich zakupów będzie odbywała się online.
Główną kwestią w nadchodzących latach będzie uwzględnienie i konsolidacja oczekiwań wszystkich interesariuszy:
– klienci/osoby: cena, szybkość, elastyczne rozwiązania dostaw;
– właściciele firm i firmy: koszty dostawy, satysfakcja klienta;
– miasta: jakość życia (zmniejszenie zatłoczenia dróg, emisji CO2 i hałasu, przemyślenie planowania urbanistycznego, utrzymanie dobrze prosperującej gospodarki);
– firmy transportowe i logistyczne: szybki i łatwy dojazd do miejsca docelowego (strefy niskiej emisji, parking,…), redukcja kosztów, dobre samopoczucie pracowników dostawczych.
EZ-FLEX – podstawowe dane:
– długość: 3,86 m
– szerokość: 1,65 m
– wysokość: 1,88 m
– rozstaw osi 2,495 m
– silnik w 100% elektryczny
– promień zawracania: 4,50 m
– nośność: 300 kg,
– kubatura przestrzeni ładunkowej: do 3m³.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze