Nowe Renault Espace jako pierwsze zostało wyposażone w Multi-Sense, zaawansowany technologicznie system, zaprojektowany specjalnie dla zwiększenia przyjemności podróżowania kierowcy i pasażerów.
Wraz z wprowadzeniem Multi-Sense Renault stało się pierwszym na świecie producentem kompletnych gam pojazdów, oferującym system koordynujący w całości i w intuicyjny sposób działanie tak dużej liczby systemów pokładowych.
Zastosowane zaawansowane rozwiązania technologiczne sprawiają, że samochody z systemem Multi-Sense charakteryzują się wyjątkowymi możliwościami personalizacji trybów jazdy i parametrów wpływających na komfort jazdy.
Dzięki Multi-Sense przyjemność prowadzenia samochodu wkroczyła w zupełnie nowy wymiar. System Multi-Sense stał się centrum koordynującym pracę systemów wspomagających prowadzenie i mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Po raz pierwszy system pojawił się w Nowym Espace, później w Talismanie i w Nowym Renault Megane.
Multi-Sense jest jedynym tego rodzaju systemem sterującym i koordynującym działanie technologii pokładowych w celu zapewnienia unikalnej przyjemności prowadzenia. Wpływa on na działanie systemu 4Control (4 koła skrętne), elektronicznie sterowanych amortyzatorów, układu kierowniczego, silnika i skrzyni biegów EDC, a także na wygląd i ustawienia instrumentów pokładowych, brzmienie silnika i oświetlenie ambientowe wnętrza.
System Multi-Sense dostraja wszystkie systemy pokładowe do upodobań kierowcy. W zależności od swoich potrzeb może on wybrać bardziej sportową, komfortową lub ekonomiczną jazdę. Wybierając odpowiedni tryb jazdy samochód dostosowuje się w pełni do potrzeb użytkownika.
Zaprogramuj swój samochód
System Renault Multi-Sense stwarza możliwość wyboru pożądanego rodzaju doznań z jazdy poprzez cztery fabrycznie zaprogramowane tryby: ekologiczny, komfortowy, neutralny i sportowy oraz tryb perso (indywidualny) w pełni możliwy do skonfigurowania przez kierowcę.
Każdy tryb przekłada się na odmienny rodzaj doznań z jazdy dzięki odpowiedniemu doborowi i koordynacji: pracy silnika, algorytmu zmiany biegów w skrzyni EDC, siły potrzebnej do obracania kierownicy, parametrów systemu 4Control, ustawień elektronicznie sterowanych amortyzatorów.
Trybom tym towarzyszy zmiana klimatu wnętrza, obejmująca:
– kolor oświetlenia wnętrza: zielony, niebieski, beżowy, czerwony, fioletowy,
– styl i rodzaj wyświetlanych informacji oraz koloru podświetlenia instrumentów pokładowych,
– brzmienie silnika,
– funkcję masażu w fotelu kierowcy, aktywowaną w trybie komfort,
– parametry pracy klimatyzacji w trybie eko.
Sterowanie trybami oraz poszczególnymi ustawieniami odbywa się za pośrednictwem ekranu R-Link 2. Stanowi on prawdziwe centrum kontroli autem, z ekranem dostępnym w dwóch formatach – poziomym o przekątnej 7’’ i pionowym o przekątnej 8,7”. R-LINK 2 umożliwia kierowcy zarządzanie samochodem, a dzięki technologii Multi-Sense personalizację stylu jazdy.
Multi-Sense daje możliwość posiadania kilku różnych „wersji” w jednym samochodzie
System Multi-Sense to swobodny wybór kilku stylów jazdy. Tryb confort zapewni kierowcy i pasażerom stabilność, komfort i bezstresową jazdę. Elektronicznie sterowane amortyzatory w połączeniu z systemem 4Control (4 koła skrętne) zniwelują wszelkie nierówności drogi. Układ kierowniczy w trybie autostradowym spowoduje natychmiastowe poczucie całkowitego bezpieczeństwa. Relaksujące niebieskie oświetlenie wprawi pasażerów w pozytywny nastrój. Do jazdy po krętych drogach, najlepszy będzie tryb sport w którym samochód staje się żywiołowy i zwinny. Silnik, skrzynia biegów, zawieszenie i układ kierowniczy, idealnie zgrane ze sobą, zapewniają kierowcy moc intensywnych doznań.
Układ jezdny 4Control zwielokrotnia precyzję, dynamikę i zwrotność auta. Wystrój wnętrza również zmienia się: oświetlenie wnętrza przybiera czerwoną barwę, a brzmienie silnika staje się bardziej sportowe za sprawą systemu audio BOSE® Surround. W przypadku, kiedy kierowca ma ochotę na jazdę bardziej oszczędną i przyjazną dla środowiska, zapewni ją tryb eko. Systemy pokładowe pomogą kierowcy w uzyskaniu jak najwyższej efektywności energetycznej, a zużycie paliwa zostanie zoptymalizowane.
Połączenie systemu 4Control z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami – pierwsze tego rodzaju rozwiązanie na świecie
Łącząc system 4Control (4 koła skrętne) z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, Renault w skuteczny sposób skoordynowało działanie dwóch kluczowych elementów z punktu widzenia zachowania samochodu na drodze – układu kierowniczego i zawieszenia. Elektronicznie sterowane amortyzatory, zsynchronizowane z działaniem systemu 4Control (4 koła skrętne), zapewniają pełną kontrolę i najwyższy poziom komfortu w przypadku nagłych ruchów o dużej amplitudzie. Auto jest zdecydowanie bardziej stabilne, a jednocześnie zwrotne.
System 4Control (4 koła skrętne) jest stale aktywny. Przy prędkościach poniżej 50 km/h w trybie confort (60 km/h w trybie neutralnym i 70 km/h w trybie sport), tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich, z maksymalnym wychyleniem 3,5 stopnia (dla modeli Espace i Talisman). Pod względem doznań z jazdy kierowca odczuwa to tak, jakby samochód skrócił swój rozstaw osi w celu maksymalnego zwiększenia zwrotności. Powyżej tej prędkości progowej, koła tylne zaczynają skręcać w tym samym kierunku co koła przednie. Efekt jest wówczas porównywalny z wydłużeniem rozstawu osi – zwiększa się przyjemność prowadzenia, stabilność samochodu i poczucie bezpieczeństwa.
Dzięki 4Control (4 koła skrętne) nawet duże wymiary auta nie mają znaczenia. Potrzeba też mniejszych ruchów kierownicą i mniej siły do wykonywania takich manewrów, jak wjazd na rondo, skręt na skrzyżowaniu czy zawracanie. Zaledwie jedna trzecia obrotu kierownicy wystarczy do wjechania/wyjechania na rondo. Jeden pełny obrót kierownicy wystarczy do skrętu w poprzeczną ulicę na skrzyżowaniu (w porównaniu do 1 obrotu i 30° w aucie bez systemu 4Control). Przykładowo: wyposażony w system 4Control Nowy Espace zawraca na 11,1 metrach: to niewiele więcej niż w przypadku Clio (10,8 m).
Transfer technologii z Formuły 1
W ciągu ostatnich pięciu lat nawiązała się ścisła współpraca pomiędzy ośrodkiem badawczo-rozwojowym silników Renault przeznaczonych do Formuły 1 z Viry-Châtillon, i Technocentre w Guyancourt, kluczowym ośrodkiem rozwojowym silników Grupy, wykorzystywanych w masowo produkowanych samochodach.
Obecnie współpraca obejmie również Les Ulis, gdzie mieści się siedziba Renault Sport Cars. Ta ścisła współpraca pomiędzy specjalistami od wyczynowych jednostek napędowych i specjalistami zajmującymi się silnikami do seryjnie produkowanych samochodów, wzbogacona co jakiś czas o wspólne projekty, pozwoli na wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań – stosowanych w Formule 1 – w silnikach do zwykłych samochodów. Transfer know-how będzie się również odbywał w drugą stronę.
Szybkość rozwoju silników Formuły 1 oraz umiejętności analityczne specjalistów od wyczynowych silników Renault umożliwią marce badanie nowych rozwiązań technicznych w ekstremalnych warunkach. Współpraca ze specjalistami, posiadającymi doświadczenie w zakresie wyścigów na torze, pozwoli Renault, jako producentowi szerokiej gamy pojazdów, na zapewnienie spójnego podejścia przy wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych.
Dzięki takiemu działaniu Renault może nieustannie podnosić sprawność energetyczną swoich silników w oparciu o takie technologie jak:
– turbodoładowanie i downsizing,
– wtrysk bezpośredni,
– obniżenie wewnętrznych oporów tarcia,
a także dzięki przekazywaniu know-how w zakresie metod.
W efekcie korzystają na tym klienci Renault, którym marka oferuje doskonałe rozwiązania, wypracowane w oparciu o doświadczenie nabyte w sportach samochodowych.
Turbodoładowanie
Doładowanie umożliwia osiągnięcie wyższej mocy z silnika o mniejszej pojemności pomimo znacznie niższej prędkości obrotowej. Polega na odzyskaniu energii ze spalin o wysokiej temperaturze, które napędzają turbosprężarkę. Pozwala to sprężyć powietrze w układzie dolotowym (sprężarka) i zwiększyć ciśnienie w cylindrach.
Technologię tę wprowadziła firma Renault, która w 1977 roku po raz pierwszy zastosowała w Formule 1 turbodoładowany silnik R.S.01. W ciągu kolejnego dziesięciolecia marka wprowadziła tę technologię również w silnikach samochodów wielkoseryjnych. Pojawiły się modele R5 Turbo, R18 Turbo, R11 i R21 2L Turbo.
Obecnie wszystkie silniki z gamy Renault Energy to jednostki turbodoładowane. Umożliwia to pogodzenie wysokich osiągów ze stosunkowo niskim zużyciem paliwa silników o coraz mniejszej pojemności skokowej i masie. R.E.16 to 6-cylindrowy turbodoładowany silnik widlasty, który zapewnia niewiarygodną moc jak na jednostkę o tej pojemności.
Wtrysk bezpośredni
Wtrysk bezpośredni umożliwia precyzyjną kontrolę dawki paliwa wtryskiwanego bezpośrednio do cylindrów, a nie do kolektora dolotowego, jak ma to miejsce w przypadku silników z wtryskiem pośrednim.
Masowe stosowanie technologii wtrysku bezpośredniego w silnikach Renault jest efektem wymiany doświadczeń pomiędzy ośrodkami w Viry i Guyancourt w dążeniu do opracowywania coraz lepszych systemów energetycznych, łączących wysokie osiągi z obniżeniem zużycia paliwa.
W silniku R.E.16 spalanie zostało zmniejszone o 40%, a w silnikach Energy stosowanych w samochodach wielkoseryjnych – o 25%.
Obniżenie wewnętrznych oporów tarcia
W gamie silników Energy wykorzystano doświadczenie Renault Sport Formula One Team w zakresie technologii obniżających wewnętrzne opory tarcia:
– powłoki diamentopodobne DLC (Diamond Like Carbon) na popychaczach wałka rozrządu,
– powłoki płaszczy tłoków wykonane metodą PVD (Pressure Vapour Deposit),
– pierścienie zgarniające typu UFLEX, stosowane w F1 od około dziesięciu lat. Pierścienie o profilu „U” doskonale dopasowują się do odkształceń cylindra, zapewniając lepszy kompromis między skutecznością (zgarnianie oleju z płaszcza cylindra w celu ograniczenia jego zużycia) a tarciem.
Zużycie paliwa
W Formule 1 wrogiem numer 1 jest każdy dodatkowy gram masy. Niskie zużycie paliwa stanowi ważny atut, ponieważ pozwala zmniejszyć ilość paliwa w baku, a tym samym obniżyć masę bolidu i zwiększyć prędkość.
Produkowane wielkoseryjnie silniki Renault należą do najlepszych na rynku pod względem stosunku emisji CO2 i pojemności skokowej. Na przykład zużycie paliwa w Nowym Clio, napędzanym silnikiem Energy dCi 90, wynosi 3,2 l/100 km, a emisja CO2 – 83 g/km.
Te doskonałe osiągi pozwalają mu z powodzeniem rywalizować z najlepszymi napędami hybrydowymi.
Elektroniczne systemy kontrolne
W celu poprawy osiągów zespołów napędowych w samochodach produkowanych wielkoseryjnie coraz większą rolę odgrywają elektroniczne systemy kontrolne. Silniki F1 są wyposażone w niezwykle skomplikowane bloki elektroniczne, zdolne przetwarzać nawet 5 GB danych na godzinę i kontrolujące zużycie paliwa, mapę wtrysków i układy hydrauliczne.
Silniki „sprzężone”
Zasada odzyskiwania energii ze spalin przez turbinę w kolektorze wylotowym w silnikach spalinowych w celu przekazania jej na wał silnika nie jest niczym nowym. Jeszcze przed drugą wojną światową była stosowana w silnikach niektórych samolotów, a nawet w samochodach ciężarowych w oparciu o układ mechaniczny. Były to tzw. silniki sprzężone.
Zaletą rozwiązania elektrycznie sterowanego systemu typu turbocompound jest możliwość sterowania w czasie rzeczywistym odzyskiwaniem energii, aby wykorzystywać ją wtedy, kiedy jest naprawdę potrzebna.
W zależności od potrzeb można ją przenosić na wał korbowy w celu podtrzymania prędkości obrotowej turbiny (lub zmniejszenia bezwładności w fazie przejściowej) oraz magazynować w akumulatorze w oczekiwaniu na moment, gdy będzie potrzebna.
Technologia ta stanowi kolejny dowód na zaawansowanie technologiczne zespołów napędowych stosowanych w Formule 1.
Napęd elektryczny
Poprzez swoje zaangażowanie w sporty samochodowe oraz prace badawcze nad nowymi technologiami Renault aktywnie działa na rzecz wprowadzenia napędów elektrycznych. Zespoły napędowe stosowane w Formule 1 obejmują mocne silniki elektryczne, które wykorzystują energię traconą podczas hamowania oraz w układzie wydechowym. Odzyskana energia jest magazynowana w akumulatorze i uwalniana w chwili, gdy konieczne jest zwiększenie mocy silnika.
Jednocześnie zaangażowanie Renault w Formułę E stanowi potwierdzenie strategii i podejmowanych przez markę działań na rzecz ochrony środowiska poprzez wprowadzenie samochodów o zerowej emisji. To podwójne zaangażowanie doskonale ilustruje dążenie Renault do przyspieszenia postępu technologicznego w zakresie samochodów elektrycznych.
Opracowane w ich ramach technologie przyczynią się nie tylko do poprawy osiągów silników elektrycznych, ale również do zwiększenia zasięgu akumulatorów.
Przekazywanie know-how w zakresie metod
Oprócz technologii istotną korzyścią ze współpracy jest wymiana umiejętności i know-how w zakresie metod pomiędzy specjalistami z Formuły 1 a zespołami zajmującymi się samochodami wielkoseryjnymi. Dotyczy ona know-how i narzędzi projektowych, co pozwala na optymalizację obydwu typów silników. Wyczynowe umiejętności Renault Sport Formula One Team są wykorzystywane przez Renault przy określaniu parametrów i budowy układów chłodzenia w silnikach turbodoładowanych. Przykładem może być tu poprzeczny obieg płynu chłodzącego w silnikach Energy.
Zasadniczym atutem Renault są metody zatwierdzania nowych rozwiązań, oparte na znajomości zjawisk fizycznych zachodzących w silnikach. Jednym z kluczy sukcesu w Formule 1 jest zapewnienie niezawodności silników w każdym wyścigu. Dzięki temu silniki Energy cieszą się powszechnym uznaniem ze względu na stałość parametrów i wytrzymałość.
W celu zapewnienia transferu zaawansowanych umiejętności niezbędna jest wymiana pracowników, ułatwiająca utrzymanie ducha innowacyjności i dzielenia się wiedzą. Philippe Coblence, konstruktor silnika Energy dCi 130 i Jean-Philippe Mercier, konstruktor jednostek Energy TCe, poprzednio zajmowali stanowiska dyrektorów w biurach projektowych Renault Sport F1, gdzie przyczynili się do powstania silników V10 i V8. Dzięki ich osobistemu doświadczeniu i wysokim wymaganiom w prowadzeniu projektów dotyczących wielkoseryjnych silników, udało się pokonać pewne ograniczenia downsizingu w oparciu o rozwiązania techniczne i metody przeniesione z Formuły 1. Silniki Energy dysponują obecnie zestawem technologii, który nie ma odpowiednika w tej kategorii jednostek, a jednocześnie oferują o 25% mniejsze zużycie paliwa w stosunku do poprzedniej generacji silników.
Utalentowany zespół Renault o zróżnicowanych kompetencjach jest istotnym atutem oddanym na potrzeby Renault Sport Formula One Team. Pracownicy z Viry-Châtillon pojawiają się również w laboratorium materiałoznawstwa marki, gdzie stosowane są takie urządzenia, jak np. skaningowy mikroskop elektronowy.
Dzięki wspólnie rozwijanym technologiom i kompetencjom know-how Renault w zakresie silników do wielkoseryjnych samochodów cieszy się równym uznaniem jak doświadczenie marki w Formule 1.
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze