Samochód jednej generacji raczej nie utrzymuje się długo na rynku, ale w historii motoryzacji znajdziemy pewne wyjątki od tej reguły. Oto pojazdy francuskich marek Peugeot, Citroen i Renault, które przez lata były montowane w prawie niezmienionej formie. Produkcja wielu z nich trwała nawet ponad 30, 40 lat! Niektóre są produkowane do dziś.
Peugeot 205 (1983-1998) – 15 lat
Peugeot 205 miał za zadanie zastąpić na rynku starzejący się model 104. Główne cele, jakie postawiono przed konstruktorami to stworzenie modelu lekkiego, taniego w produkcji i najlepiej przy wykorzystaniu istniejących komponentów. Samochód zadebiutował w roku 1983 i właściwie z miejsca stał się hitem sprzedaży. Ostatecznie powstało 5,3 miliona egzemplarzy 205-tki w wersji trzy i pięciodrzwiowej, van, kabriolet oraz najbardziej pożądanej przez klientów GTi.
Peugeot 206 (1998 – obecnie) – 20 lat
Wydawałoby się, że tak popularny model jak 205 trudno będzie zastąpić, ale Peugeotowi udało się trafić w dziesiątkę również z następcą. 206-tka zyskała jeszcze większą popularność na rynku i mimo pojawienia się następcy 207 oraz kolejnego następcy 208, Peugeot 206 wciąż jest produkowany w Iranie. Miał wiele postaci, jak na przykład trzy i pięciodrzwiowy hatchback, kombi, sedan, a wersja CC wznowiła modę na samochody typu coupe-cabrio.
Renault Estafette (1959 – 1986) – 27 lat
Renault Estafette był popularnym modelem dostawczym, który wyprodukowano w ponad 500 tys. egzemplarzy. Francuski producent oferował model w wersji 9-osobowego mikrobusa, pick-upa, furgonu lub kampera, a także pod zabudowę specjalistyczną. Renault Estafette służyło w policji, żandarmerii, armii francuskiej, straży pożarnej, a także w służbach medycznych jako ambulans. Model był produkowany w Europie do 1980 i w Meksyku do 1986 roku. W Rumunii pojazd był montowany jako Dacia D6
Peugeot 404 (1960-1991) – 31 lat
Peugeot 404 został zaprojektowany przez włoskie studio stylistyczne Pininfarina. Samochód cieszył się zainteresowaniem wśród taksówkarzy m.in. dzięki swojej niezawodności, zdobył dużą popularność również w krajach rozwijających się. Mimo że we Francji produkcja modelu zakończyła się w roku 1975 roku, ostatni egzemplarz zjechał z linii montażowej w Kenii dopiero w roku 1991. Następcą 404 był 504, który cieszył się jeszcze dłuższym życiem.
Peugeot 405 (1987-obecnie) – 31 lat
Peugeot 405 również jest dziełem projektantów z Pininfariny. Samochód ma na swoim koncie tytuł Samochodu Roku 1988 i „przemierzył” prawie cały świat. Trafił nawet do Stanów Zjednoczonych. Był bowiem ostatnim modelem, jaki Peugeot oferował na rynku amerykańskim. 405 był produkowany także w Polsce a mimo upływu lat, wciąż zjeżdża z linii montażowych w Iranie.
Renault 12 (1969-1999) – 30 lat
Z założenia Renault 12 miało być prawdziwie globalnym modelem, który trafi do wszystkich zakątków świata. Plan został zrealizowany. Model był początkowo oferowany w Europie Zachodniej, ale wkrótce dołączyła również Europa Wschodnia, Ameryka Północna i Południowa a nawet Australia. Ostatni egzemplarz Renault 12 wyjechał z zakładu w Turcji w roku 1999, ale rumuńska marka Dacia na zasadzie umowy licencyjnej kontynuowała produkcję opartego na Renault 12 modelu 1310 do 21 lipca 2004 roku. Pick-up był produkowany jeszcze do roku 2006. Jeśli doliczyć egzemplarze marki Dacia, model Renault był produkowany przez 37 lat.
Renault 4 (1961-1994) – 33 lata
Niewielki, przestronny i niedrogi model – to przepis na Renault 4, który pojawił się na rynku, aby zastąpić model 4CV i odciągnąć klientów od Citroena 2CV. Renault przedstawiało 4-kę hasłem „samochód jak jeansy”, aby podkreślić wszechstronny charakter tego pojazdu. Renault zbudowało ponad 8 milionów egzemplarzy modelu 4 w ogromnej liczbie krajów, w tym we Francji, Irlandii, Maroku, Algierii, Jugosławii, Chile i Urugwaju.
Citroen Type H (1947-1981) – 34 lata
Nietypowa uroda oraz nadwozie z falistej blachy sprawiły, że pojazd stał się jednym z najbardziej rozpoznawanych modeli dostawczych wszech czasów. Citroen wyprodukował prawie pół mln egzemplarzy Type H, obecnie jest to popularny model wykorzystywany w różnych, często kulinarnych celach jako mobilna kawiarnia lub food truck w stylu retro. Następcą Type H był Citroen C25.
Peugeot 504 (1968-2006) – 38 lat
Peugeot 504 jest najdłużej produkowanym modelem w historii marki Peugeot. Samochód ma na swoim koncie tytuł Europejskiego Samochodu Roku a do roku 2006 wyprodukowano aż 3,7 mln egzemplarzy. Wersja coupe 504-ki posłużyła jako inspiracja dla najnowszego modelu koncepcyjnego e-Legend marki Peugeot, który zadebiutował podczas Paris Motor Show 2018.
Citroën 2CV (1948-1990) – 42 lata
Citroen 2CV obchodzi w tym roku swoje 70 urodziny. Jest to jeden z najbardziej rozpoznawanych modeli marki spod znaku szewronów. Mimo swych niewielkich rozmiarów miał dostarczyć maksimum praktyczności i przetransportować francuską rodzinę wraz z koszem jaj bez żadnego uszczerbku. Podczas pierwszej prezentacji został nazwany brzydkim kaczątkiem, ale spodobał się do tego stopnia, że Citroen produkował 2CV przez 42 lata. Wyprodukowano ponad 3,8 mln egzemplarzy 2CV!
Najnowsze komentarze