Badania satysfakcji dealerów ze współpracy z importerami prowadzone w Polsce pokazują, że najmniejsza satysfakcję ze współpracy mają właściciele i kadra zarządzająca sieci Citroën, Opel i Peugeot.
Analizując wykres, prezentujący stopień zadowolenia można zauważyć jak wielka różnica wyników dzieli trzy ostatnie miejsca, które zajmują te marki od czwartego wyniku od końca. W prezentacji nazwano to „uskokiem PSA”. Różnica jest rzeczywiście spora.
Najmniej zadowoleni ze współpracy są dealerzy Opla. W porównaniu do lat 2009-2017 różnica jest ogromna. Dlatego marka Opel zajęła ostatnie, 26 miejsce. Dealerzy narzekają m.in. na trudności w uzyskaniu premii sprzedażowej, zmieniające się warunki współpracy w czasie roku i niską resaponsywność osób zarządzających u importera.
Sieć Opla w Polsce się kurczy – część dealerów otrzymała wypowiedzenia, część sama chce odejść, jeśli nic się nie zmieni. Dealerzy Opla liczą na zmiany po przyjściu nowego dyrektora marki, który ma pojawić się w marcu. Oczekują przede wszystkim więcej dialogu, często mają wrażenie że informacje zwrotne, które przekazują, są w centrali ignorowane.
25 miejsce zajęła marka Peugeot. Jak widać na poniższym wykresie satysfakcja dealerów nigdy nie była na zbyt wysokim poziomie, a znaczące pogorszenie zaczęło się od roku 2010, mimo niezłych wyników sprzedaży. Zastrzeżenia sieci Peugeot są podobne do tych, które mają dealerzy Opla. Również sieć Peugeot może wkrótce się zmniejszyć.
W Polsce szerokim echem odbiło się wypowiedzenie umowy przez Rafała Jaskólskiego z Kielc, jednego z najlepszych, wielokrotnie nagradzanego dealera marki na przestrzeni lat. W jego ślady chcą iść kolejne salony a odejście doświadczonych i osiągających dobre wyniki dealerów mogą być poważnym problemem dla importera.
Na trzecim miejscu od końca znalazł się Citroën. Tu również spadek zaczął się w 2010 roku. Problemem są nie tylko opinie klientów, ale też odejścia pracowników centrali. Wypowiedzenie złożyła m.in. jedna z kluczowych osób, odpowiadających za sprzedaż, dobrze postrzegana przez dealerów.
Być może jedną z przyczyn niskich wyników badania satysfakcji są częste zmiany dyrekcji u importera. W czasie ostatnich 10 lat przewinęło się przez Polskę sporo osób co nie ułatwia prowadzenia stabilnej polityki w sferze sprzedaży i marketingu ani personalnej. W tym roku sytuację skomplikowała jeszcze pandemia koronawirusa a wyniki sprzedaży spadły daleko poniżej najgorszych prognoz z 2019.
Tymczasem przed sieciami sprzedaży kolejne zmiany. W Polsce powstaje Stellantis Poland SA. Trwa łączenie struktur PSA i FCA, restrukturyzacja a co za tym idzie całkowicie nowa struktura.
źródło: coroczne badania satysfakcji dealerów ze współpracy z importerami, realizowane przez DCG Dealer Consulting we współpracy z EY
Najnowsze komentarze