czwartek, 26 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Peugeot

Najlepszy dealer Peugeot: wypowiedzenie umowy marce to z mojej strony akt rozpaczy

Rafał Jaskulski z Kielc nadal ma lwa w sercu, ale nie żałuje swojej decyzji

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-03-05
w Peugeot, Wiadomości
Czas czytania 6 minut
10.4k 434
39
9.3k
UDOSTĘPNIEŃ
31k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Ruszają zamówienia na gamę nowego Jeepa® Grand Cherokee 4xe Plug in Hybrid

Nowy Peugeot 308 i Opel Astra po crash-testach Euro NCAP. Dlaczego nie dostały 5 gwiazdek?

UOKiK: Opel Crossland X do serwisu

Rafał Jaskulski był najlepszym dealerem Peugeot w Polsce. Wielokrotnie nagradzany, osiągał tak dobre rezultaty, że był stawiany za wzór w całej Europie. Jego salon znajdował się na trudnym dla francuskich marek terenie Kielc, a mimo to realizował cele, często z nadwyżką. Jednak rok temu wypowiedział umowę Peugeot Polska, co odbiło się bardzo szerokim echem na rynku motoryzacyjnym. 12 miesięcy po tych wydarzeniach wracamy do sprawy.

Proszę przypomnieć Czytelnikom naszego serwisu jakie były główne powodu wypowiedzenia umowy?

Decyzja o zakończeniu współpracy z wieloletnim partnerem dojrzewała we mnie od lat. Ostatnie lata były dla nas bardzo trudne, otrzymywaliśmy zawyżone – moim zdaniem – cele roczne. Przykładowo cel sprzedaży na 2019 rok wynosił 411 sztuk przy sprzedaży w 2018 309 sztuk. Tak się nie da funkcjonować na trudnym rynku. Za zbyt dużymi celami szły zmienne i nierealne warunki uzyskania premii. Ogólnie klimat współpracy z importerem gwałtownie się pogarszał, nie było to partnerstwo tylko raczej jednostronna komunikacja ze strony centrali. Przykładowo blokowano nam dostawy części!

W pewnym momencie dowiedział się pan o rozmowach, które Peugeot prowadził za pana plecami z konkurencją?

Tak, dostaliśmy wiadomość o rozmowach Peugeot Polska z potencjalnym nowym dealerem marki w Kielcach. Stało się tak mimo dziesiątek lat świetnej współpracy i wspomnianych wyżej nagród za najlepsze dealerstwo w Europie. Poczuliśmy się na swój sposób zdradzeni. Nie widziałem przyszłości w tego typu współpracy z importerem podjąłem decyzję o natychmiastowym wypowiedzeniu umowy dealerskiej i serwisowej.

Kilka lat temu media pisały „To się jeszcze nie przytrafiło, żadnemu polskiego dealerowi tej marki w Polsce. Kielecka firma dwa razy z rzędu dostała prestiżowy tytuł i w tym roku jej szef znów poleci do Paryża odebrać statuetkę”. Teraz minął rok od czasu głośnego wypowiedzenia przez pana umowy Peugeot. Co się w tym czasie wydarzyło w tej sprawie?

Z perspektywy roku decyzja o zakończeniu współpracy była słuszna. Przetrwaliśmy w tych trudnych czasach jako firma. Staramy się zakończyć sprawy, które pozostały z Peugeot, ale nie jest to proste. Niekiedy mam wrażenie, że tam nikomu nie zależy już na niczym. Wypowiedzenie umowy z Peugeot to był z mojej strony właściwie akt rozpaczy. Liczyłem na reakcję importera i jego ludzi, z którymi przecież pracowaliśmy od lat i pomagaliśmy sobie. Niestety tej reakcji było brak, pozostały tylko szykany. Ostatnio czytałem u państwa na portalu wyniki badania satysfakcji dealerów. Marki dawnego koncernu PSA wypadły tam fatalnie, na trzech ostatnich miejscach. Nie dziwię się.

Ma pan porównanie z innymi markami?

Prowadzimy współpracę z Mercedes-Benz a jej jakość i poziom to już zupełnie inna liga. Peugeot od 13 lat zamyka stawkę. Rzadko się o tym mówi, dlatego cieszę się, że ta wiedza jest dzisiaj już publiczna.

Wróćmy do Peugeot. W Kielcach uruchomił się nowy salon Peugeot. To prawda, że ma mniejsze cele sprzedażowe niż pan?

Każdy nowo pozyskany dealer w sieci Peugeot ma cel sprzedaży ustalany na poziomie 50% celów „starego” dealera. Co więcej taki nowy dealer by otrzymać premię za sprzedaż samochodów musi zaraportować tylko 75 % planu miesięcznego zamiast 100%. Ma więc dużo łatwiej. Ale realnie sprzedaje mniej, bo według mojej wiedzy ten plan dla nowego Peugeot w Kielcach to 14 sztuk miesięcznie, czyli dwa lub nawet trzy razy mniej niż my.

Dealerzy Peugeot z 1993 roku. Dzisiaj większości z nich nie ma już w sieci.

Czyli w konsekwencji udział rynkowy marki w tej okolicy spada?

Ze smutkiem zauważyłem, że z ulic Kielc i regionu zniknęły nowe Peugeot. Mam tylko nadzieję, że teraz gdy w końcu jest już nowy dealer szybko się to zmieni i nowa firma nadrobi te braki. Samochody lew ma naprawdę dobre.

Czy pana zdaniem – jako wieloletniego i bardzo doświadczonego dealera – marka może zbudować na nowo silną pozycję na polskim rynku?

Moim zdaniem Peugeot to marka z ogromnym potencjałem, były lata, gdzie udział rynkowy Peugeot sięgał 8-10%! My wtedy w Kielcach, a zaznaczam że nie było to miejsce, w którym francuskie marki były bardzo popularne, mieliśmy udział na poziomie 15%! Dzisiaj 3-4% udziału w rynku jest szczytem marzeń importera.

Czy pana zdaniem utworzenie grupy Stellantis może pomóc w powrocie do większych udziałów?

W tego typu koncernach każda marka musi na nowo wypracować swoją pozycję i siłę. Peugeot pod nowym zarządem ma dobre produkty, ale polityka wobec takich rynków jak Polska powinna być, moim zdaniem, dopasowana do rynku. Narzucanie standardów z Francji się nie sprawdza. Musi nastąpić zmiana stosunku managerów do dealerów, powinien pojawić się dialog, którego dzisiaj tak brakuje.

Sytuacja może wpływać na wyniki sprzedaży?

Z całą pewnością nie da się robić biznesu koncentrując się na celach wewnętrznych. Sprzedaż to złożony proces, którego elementem jest budowa wizerunku, promocja, strategia cenowa czy stabilność warunków współpracy. Nie da się tego robić skutecznie w warunkach konfliktu. Warto też pamiętać, że dealer jest oczami i uszami Peugeot w terenie, musi więc zarabiać pieniądze by inwestować w rozwój rynku i dbać o rozwój marki. To jest dość proste, ale najwyraźniej trudne do zrozumienia przez niektóre osoby w centrali.

Gdyby mógł pan coś powiedzieć menadżerom PSA w Warszawie, co by to było?

O wszystkim decyduje człowiek i chciałbym, żeby w dealerach widzieli zarówno człowieka jak i partnera. Nawet jeśli wymagania korporacji są niekiedy trudne do spełnienia, oczekiwałbym od nich większego zaangażowania w rozwiązywanie codziennych spraw, tych drobnych jak i tych trudnych i poważnych. – Odbierajcie telefony, odpisujcie na korespondencję, rozmawiajcie i słuchajcie. Stanowiska przemijają, a ludzie i relacje pozostają, a zapewniam, że świat jest mały i jest życie poza korporacją. Bardzo bym chciał, żeby w centrali pracowały osoby zaangażowane, pełni pasji do tego co robią, zmotywowane i zadowolone ze swojej pracy, wspierający każdą pozytywną aktywność. Mi osobiście zawsze na tym zależało.

Z pana słów wynika, że sentyment do marki jednak pozostał?

Do marki tak, ogromny! Dlatego rozmawiamy. Po dziś dzień, podobnie jak moi koledzy i koleżanki z innych firm i osoby z Peugeot, dzień zaczynam od filiżanki kawy i przeglądu co piszą na Francuskie.pl. Lwa mam zawsze w sercu, a wszystkim ciężko pracującym na rzecz tej marki dealerom życzę, żeby udało się przezwyciężyć aktualne trudności i żeby wróciła tak potrzebna stabilizacja, a wraz z nią zyski.

Dziękujemy za rozmowę!

fot. archiwum Rafała Jaskulskiego

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

4.6 17 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Peugeot
Udostepnij3714Tweet2321Udostepnij650
Poprzedni

Jakiego SUVa wybrać? Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 09/2021

Następny

Bardziej popularna niż Toyota, Volkswagen i Hyundai. Nowa Dacia Duster najchętniej kupowanym autem klasy SUV w Polsce w lutym 2021 r.

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Bardziej popularna niż Toyota, Volkswagen i Hyundai. Nowa Dacia Duster najchętniej kupowanym autem klasy SUV w Polsce w lutym 2021 r.

Renault Megane Electric

Nowe Renault Megane Electric przechodzi testy w Szwecji

Nowy Peugeot 308 zadebiutuje już w marcu. Zmiana logo, stylu i napędów

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
39 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Anonimowo - Citroën e-Berlingo – redaktor Spidersweb pojechał w trasę elektrycznym MPV i dziwi się, że miał mały zasięg, ale czy słusznie?
  • Jan - Dynamiczny wzrost rejestracji marki DS Automobiles w Polsce
  • alice - Citroën e-Berlingo – redaktor Spidersweb pojechał w trasę elektrycznym MPV i dziwi się, że miał mały zasięg, ale czy słusznie?
  • alice - UOKiK: Opel Crossland X do serwisu
  • alice - Nowy Peugeot 308 i Opel Astra po crash-testach Euro NCAP. Dlaczego nie dostały 5 gwiazdek?
  • alice - Produkcja nowego Peugeot 308 zawieszona przez… Radio Zet
  • alice - Przy stacjach w Polsce pojawiły się pralkomaty. Ile kosztuje pranie z suszeniem?
  • Piotr - UOKiK: Opel Crossland X do serwisu
  • Klic - Test: Dacia Jogger z LPG – sposób na wygodne i tanie podróżowanie
  • Marcin ( ten co go kasują) - Citroën e-Berlingo – redaktor Spidersweb pojechał w trasę elektrycznym MPV i dziwi się, że miał mały zasięg, ale czy słusznie?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Ruszają zamówienia na gamę nowego Jeepa® Grand Cherokee 4xe Plug in Hybrid
  • Nowy Peugeot 308 i Opel Astra po crash-testach Euro NCAP. Dlaczego nie dostały 5 gwiazdek?
  • UOKiK: Opel Crossland X do serwisu
  • Citroën e-Berlingo – redaktor Spidersweb pojechał w trasę elektrycznym MPV i dziwi się, że miał mały zasięg, ale czy słusznie?
  • Opel Mokka-e częścią „Rekordu opłynięcia Turcji żaglówką turystyczną”. W jaki sposób?
  • Już 400.000 sztuk Fiata Mobi wyprodukowano w fabryce w Betim
  • Alfa Romeo Tonale zdobywa nagrodę „Najpiękniejszego samochodu w Sieci” w 2022 roku
  • Ogromna fabryka akumulatorów Stellantis powstanie w USA. Inwestycja za blisko 3 mld euro
  • Produkcja nowego Peugeot 308 zawieszona przez… Radio Zet
  • Czerwony, zwrotny, elektryczny: Opel Rocks-e w fabrycznej straży pożarnej Opla


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
39
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.