Wielu z nas szukając kolejnego samochodu na rynku wtórnym, dysponując ściśle określonym budżetem staje przed poważnym dylematem: którą generację wybrać? Starszą, egzemplarz z końca produkcji – teoretycznie – pozbawiony wad z początku produkcji. Czy też nowszy model, najtańszy egzemplarz z wysokim przebiegiem. Sprawdźmy to na przykładzie ostatniego wcielenia Laguny i Renault Talismana.
Europejska kariera Talismana, a raczej Samsunga SM6, trwała od 2015 do 2022 roku. W cenniku dostępny był dystyngowany sedan i przepastne kombi. Nowoczesna estetyka współgra z doskonałą ochroną antykorozyjną nadwozia – wciąż użytkownicy nie zgłaszają żadnych trudności w tym zakresie. Wnętrze wykończono z dobrej jakości materiałów, choć do niektórych klasowych konkurentów niestety sporo brakuje w kwestii staranności montażu i trwałości.
Renault Talisman imponuje przestrzenią
Przestrzeń jaką zapewnia Renault Talisman jest imponująca, niemal na równi z liderem segmentu D – Skodą Superb. Także na tylnej kanapie wysokie osoby będą podróżować w komfortowych warunkach – i co istotne, w ciszy.
Nie sposób znaleźć ubogo wyposażonego Talismana, przeważnie liczyć możemy na dwustrefową klimatyzację, rozbudowane multimedia – które chwile słabości okazują tylko po nocnym postoju na mrozie, skórzaną tapicerkę, fotele z elektryczną regulacją (oraz masażem), system 4 kół skrętnych 4Control, mnogość systemów bezpieczeństwa i automatyczne dwusprzęgłowe przekładnie EDC. Niestety automatyczne skrzynie EDC nie słyną z trwałości – co gorsza, producent nie przewiduje żadnych czynności serwisowych z nimi związanych, co szybko prowadzi do ich degradacji.
Przez pierwsze tysiące kilometrów istotnie ich praca zachwyca szybkością i płynnością. Problemem jest jednak ich marna trwałość i wysokie koszty reanimacji. Co gorsze, przekładnie manualne dostępne były tylko z najsłabszymi jednostkami napędowymi – reszta standardowo łączona była z automatem. Decydując się na zakup najtańszego Renault Talismana trzeba mieć na uwadze rychłą awarię zużytej przekładni automatycznej.
Silniki Talismana
Najtańsze egzemplarze, z początkowego okresu produkcji napędzane są benzynowymi silnikami 1.6 TCe 150-200 KM, są to udane konstrukcje choć wymagające regularnej obsługi serwisowej – częstszej niż ustalone przez producenta wymiany oleju co 30 tysięcy kilometrów. Alternatywą jest diesel 1.5 dCI 110 KM – stanowczo za słaby do tak ciężkiego samochodu, lub 1.6 dCI 130-160 KM. Kupując najtańszego Talismana narażamy się na długą listę usterek wynikających z wysokiego przebiegu i nieznanej przeszłości egzemplarza. Wystarczy wspomnieć o ewentualnej regeneracji turbosprężarki, naprawie głównej przekładni EDC, naprawie układu wtryskowego – już te kilka czynników wygeneruje pokaźny rachunek.
Renault Laguna III – większy komfort niż w nowszym modelu
Zamiast nowszego modelu, który niewątpliwie jest nowocześniejszy, lepiej się prowadzi czy w naszym przypadku zapewnia wyższy komfort jazdy – możemy postąpić rozważnie i sięgnąć po starszy model. Kupując egzemplarz starszego modelu – Lagunę III generacji – z ostatniego roku produkcji z rąk pierwszego właściciela pozbędziemy się szeregu problemów wynikających ze skrajnego zużycia. Przypomnijmy, kariera Renault Laguny III trwała od 2007 do 2015 roku, dostępny był liftback, kombi i zjawiskowe coupe – każdy wariant nie ma problemów z korozją, są także hojnie wyposażone. Tak, design Laguny III zdradza zaawansowany wiek konstrukcji.
Używane Renault Talisman – niedoceniany przedstawiciel segmentu D
W zamian, kupując egzemplarz z końca produkcji dostajemy produkt w którym producent wyeliminował szereg bolączek typowych dla wieku dziecięcego każdej konstrukcji. Wnętrze wykonano przyzwoicie, niektóre elementy plastikowe trzeszczą – z czym możemy poradzić sobie we własnym zakresie poprawiając producenta w kwestii staranności montażu. Warunki na przednich fotelach są doskonałe, szeroki zakres regulacji fotela i kolumny kierowniczej pozwolą dobrać idealną pozycję.
Z wyjątkiem coupe na tylnej kanapie wygodnie podróżować będą osoby o wzroście do 185 cm. Pod względem wyposażenia Renault Laguna III nie rozczarowuje, dostajemy dwustrefową klimatyzację, archaiczną nawigację, system 4Control, systemy bezpieczeństwa aktywnego, skórzaną tapicerkę, szyberdach i trwałą sześciobiegową przekładnię automatyczną.
Renault Laguna III benzyna czy diesel?
Wśród egzemplarzy z samego końca produkcji wybór praktycznie ogranicza się do dwóch silników: benzynowego 2.0 Turbo 170-204 KM który jest wybitnie odporny, podatny na wszelkie modyfikacje oraz wzorowo współpracuje z instalacją gazową oraz diesla 2.0 dCi 130-178 KM – jednostka jest oszczędna, jej drobne bolączki są dobrze znane mechanikom.
Perfekcyjnie utrzymany egzemplarz ostatniego wcielenia Laguny zachwyci lekkością prowadzenia i płynnym wybieraniem nierówności, pod względem trwałości mechaniki zdecydowanie zapewni spokój w porównaniu do wycenianego podobnie zużytego Talismana. Dodatkowym atutem dla kupującego jest ogromna utrata wartości Laguny i problemy ze sprzedażą nawet doskonałych egzemplarzy.
Ile kosztuje nowe Renault Rafale? Wersje, wyposażenie, cena
Najnowsze komentarze