Nowa Dacia Spring pojawi się w salonach w przyszłym roku. Ten nieduży, 4-osobowy samochód elektryczny, ma być najtańszą propozycją na rynku. Auto wyposażone będzie w akumulatory nowej generacji o pojemności ponad 26 kWh, co ma zapewnić zasięg ponad 200 km.
Pakiet akumulatorów to najdroższa część samochodu. Dacia Spring nie jest tu wyjątkiem, dlatego aby obniżyć cenę końcową zmniejszono go. W 2019 roku koszt 1 kWh zmagazynowanej energii oceniano na 140 euro. Szacuje się też, że do roku 2025 wartość ta spadnie poniżej 100 euro. Wszystko dzięki licznym projektom badawczym i stosowaniu nowych materiałów do budowy akumulatorów. Niewidoczny dla naszych oczu trwa wyścig pomiędzy naukowcami, komu uda się taniej zmagazynować energię.
Przy niedużym akumulatorze w nowej Dacii Spring jego koszty mogą na dzisiaj realnie wynosić około 4000 euro, co zapewne stanowić będzie około połowę kosztów produkcji. Nawet dodając koszty transportu z Chin, wszelkie opłaty i podatki, cła oraz marżę producenta, powinniśmy mieć do czynienia z niską, akceptowalną dla klientów ceną.
Pozostaje oczywiście pytanie o politykę całego koncernu. Zoe zaczyna się w konfiguratorze Renault od 135 tys. zł, m.in. ze względu na dużo większą pojemność akumulatorów. Dzięki temu można nim jeździć nie tylko w mieście ale i wybrać się na wakacje choćby w Polskę, co pokazaliśmy w naszym teście. Pewnym sygnałem co do ceny miała być oferta Springa na Węgrzech, kraju gdzie Dacia tradycyjnie dużo sprzedaje, ale Dacia stanowczo dementuje informacje, jakoby były to ceny ostateczne. Można je traktować raczej jako jednorazową ofertę na wybrany rynek, związany z systemem dopłat.
Pewnym ograniczeniem z drugiej strony dla Dacii mogą być ceny aktualnych modeli. Dacia Duster w wersji Comfort z klimatyzacją i silnikiem o mocy 100 KM to wydatek 58.100 zł. Nowa Dacia Sandero będzie prawdopodobnie kosztować poniżej 40 tys. zł. Ile więc będzie kosztować Dacia Spring? Nieoficjalnie mówi się o cenie około 60.000 zł, ale bardzo wiele zależy też od kursu walut. Tymczasem euro przeżywa ostatnio silne wahania, przebiło granicę 4,6 zł / euro i to na pewno nie pomaga rynkowi ani nowych ani używanych aut.
Warto też pamiętać, że w polskich warunkach samochód elektryczny to propozycja dla osób, które mają dostęp do gniazdka, najlepiej w domu. Wielkie osiedla nie posiadają bowiem infrastruktury ładowania a zakłady energetyczne dopiero uczą się instalować klientom szybsze ładowarki i pobierać za nie opłaty. Spring może jednak przyspieszyć te działania. Jego pojawienie się, w połączeniu z programem rządowych dopłat, powinno spowodować skokowy wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi.
Nowa Dacia Spring nie jest na pewno samochodem dla każdego. Cztery miejsca, nieduży, raczej miejski lub podmiejski zasięg. Producent przygotował wersje osobowe i dostawcze, co w połączeniu z nowymi ograniczeniami wjazdu do centrów miast może również przyspieszyć zmiany.
Jedno jest pewne – przed nami bardzo ciekawy czas w motoryzacji. I chociaż zwolennicy tradycyjnych spalinowych samochodów mają wciąż powody do krytykowania elektryków, dzisiaj ta elektryczna przyszłość staje się już teraźniejszością. Zaczyna się zupełnie inna epoka.
Dacia Spring – dane techniczne
Silnik : 33 kW (44 KM).
Akumulatory : 26,8 kWh, gwarancja 8 lat lub 120 000 km.
Długość : 3,74 m.
Szerokość : 1,62 m.
Wysokość : 1,516 m.
Prześwit : 15 cm.
Bagażnik : 300 L.
Najnowsze komentarze