Aby wynająć lub kupić nowy samochód nie musimy jeździć od dealera do dealera, by przekonać się, gdzie asortyment i cena są najbardziej atrakcyjne. Na polskim rynku funkcjonuje firma Carsmile, która współpracuje ze wszystkimi markami obecnymi na polskim rynku. W ofercie znajdziemy wiele samochodów francuskich grup motoryzacyjnych. Dużym zainteresowaniem cieszy się: Dacia Duster, Citroen C3 i Peugeot 208. Nie zabrakło również oferty modeli dostawczych. Dlaczego warto skorzystać z usług firmy? Rozmawiamy z Michałem Knitterem, wiceprezesem Carsmile.
Jak długo Carsmile istnieje na polskim rynku i jakie dokładnie usługi oferuje?
Rozpoczęliśmy działalność operacyjną w czerwcu 2018 roku uruchamiając naszą pierwszą platformę carsmile.pl, którą odwiedza miesięcznie pół miliona użytkowników. Carsmile.pl służy do długoterminowego wynajmu oraz leasingu, a od niedawna też zakupu na kredyt, nowych samochodów. Na Carsmile.pl mamy odrębną sekcję dla elektryków, których popularność bardzo szybko rośnie i spodziewamy się, że niedługo będzie to bardzo ważna część naszego biznesu z punktu widzenia bogatej oferty i coraz większego zainteresowania ze strony użytkowników. Za pośrednictwem Carsmile.pl oferujemy też nowe motocykle, które można kupić online na kredyt lub w leasingu.
W lipcu uruchomiliśmy odrębną platformę dla samochodów używanych – Otomoto Klik. Każdy sprzedawany tam pojazd jest zaopatrzony w Cyfrowy Paszport Pojazdu, w którym przedstawiony jest rzeczywisty stan techniczny samochodu. Dzięki temu – decydując się na auto używane – możemy się czuć niemal tak bezpiecznie, jak kupując nowy samochód. Każdy samochód objęty jest 12-miesięczną gwarancją, a kupujący może je zwrócić w ciągu 14 dni, gdyby się rozmyślił.
Pól roku temu uruchomiliśmy też odrębną platformę Casrmile.PRO z nowymi samochodami dostawczymi. Jest ona adresowana do profesjonalistów, a ścieżka wyboru pojazdu i wyposażenia jest nieco inna niż na naszej flagowej platformie Carsmile.pl. Tu chodzi przede wszystkim o to, aby dopasować model pojazdu, jego funkcje i wyposażenia do wykonywanej działalności gospodarczej i związanego z nią transportu ludzi oraz towarów.
Jakimi atutami odznacza się oferta Carsmile i jaką ma przewagę nad zakupem bezpośrednio w salonie dealerskim?
Trzy lata od startu mamy trzy różne e-salony, które pokrywają niemal 100-proc. rynku, jeśli chodzi o samochody lekkie (do 3,5 tony) i motocykle. Mamy pojazdy nowe i używane. Jesteśmy marketplacem współpracującym praktycznie z całym rynkiem motoryzacyjnym.
Użytkownikowi dajemy ogromny wybór i możliwość porównania różnych modeli, form finansowania oraz wersji wyposażenia w jednym miejscu, bez wychodzenia z domu. Wszystko odbywa się zdalnie, proces zakupu przebiega elektronicznie, bez papierologii. Dajemy użytkownikowi możliwość sprawdzenia, na jakie auto go stać. Nasz inteligentny algorytm oblicza ratę za samochód 300 tysięcy razy na dobę!
Dla dealerów jesteśmy z kolei partnerem umożliwiającym im bardzo łatwe wejście w świat e-commerce. Udostępniamy im narzędzie w postaci naszego e-salonu. Ponosimy duże wydatki na marketing oferowanych u nas pojazdów, dzięki czemu dealer nie ma żadnych dodatkowych kosztów pozyskania klienta. Mamy też własny dział sprzedaży telefonicznej, dzięki któremu sprzedajemy trzy razy więcej samochodów niż gdybyśmy ograniczyli się tylko do aplikacji internetowej. Mamy dużą wiedzą i doświadczenie w sprzedaży online, którą dzielimy się z rynkiem dealerskim. Sprzedajemy miesięcznie ok. pół tysiąca samochodów.
Zobacz także: Luksusowy DS 7 Crossback, DS 4 i DS 9 mają nowe cenniki. Ceny w górę!
Jakie samochody francuskich koncernów oferujecie?
Współpracujemy z wszystkim markami obecnymi w Polsce i oferujemy wszystkie modele, które w danym momencie są dostępne w ofercie dealerów.
Który z samochodów francuskich grup motoryzacyjnych cieszy się w Carsmile największą popularnością a który ma najbardziej przystępną cenę?
Zestawienie Top 5 modeli najchętniej oglądanych w tym roku przez naszych użytkowników wygląda następująco: Dacia Duster, Citroen C3, Peugeot 208, Citroen Jumper i Renault Trafic. Widzimy szczególnie dużą popularność francuskich marek wśród użytkowników poszukujących aut dostawczych. Generalnie popularność samochodów francuskich rośnie, również ze względu na coraz lepszą współpracę Carsmile z dealerami działającymi w tym segmencie.
Co do najniższej ceny, przykładem może być Dacia Sandero, która kosztuje 812 zł netto w wynajmie na 3 lata z serwisami, oponami oraz ubezpieczeniem (wkład własny 5 tys. zł netto). Citroen C3 kosztuje 1129 zł netto miesięcznie (wkład własny 6500 zł netto).
Czy klienci mogą liczyć na atrakcyjne rabaty?
Zawsze staramy się negocjować dla klientów jak najlepsze warunki, a jako „hurtowy” nabywca możemy liczyć na znacznie większe rabaty u dealerów niż osoba prywatna kupująca auto dla siebie lub do firmy.
W tej chwili, jak wiadomo, ze względu na duże opóźnienia w dostawach aut do Polski, rabaty uległy wyraźnemu zmniejszeniu. Do tego średnio co 2 miesiące mamy zmiany w cennikach i podwyżki. Dotyczy to całego rynku, a więc także marek francuskich. Widać jednak, że kwestia rabatu nie jest obecnie dla naszego użytkownika najważniejsza. Zdecydowanie najważniejszym kryterium wyboru jest czas oczekiwania na samochód. W przypadku marek francuskich wynosi on w tej chwili średnio 5-6 miesięcy. W przypadku innych marek bywają terminy dużo gorsze.
W jaki sposób Carsmile próbuje dotrzeć do klientów w Polsce, jak wygląda promocja firmy?
Prowadzimy wiele działań mających na celu promocję naszych trzech platform: carsmile.pl, carsmile.PRO i otomotoklik.pl. Z uwagi na fakt, że działamy online, skupiamy się na pozyskaniu użytkownika w internecie. Współpracujemy z influencerami, mamy własny kanał na Youtube, a oprócz tego prowadzimy szerokie działania z zakresu tzw. performance marketingu (rozliczenie za wynik) we współpracy z największymi portalami. Na rynku aut używanych wprowadziliśmy projekt bez precedensu na świecie: Cyfrowy Paszport Pojazdu.
Jesteśmy też bardzo aktywni PR-owo. Przygotowujemy mnóstwo specjalistycznych analiz poświęconych w szczególności aspektom ekonomicznym korzystania z pojazdu. Nasze raporty są bardzo cenione przez media. W tej chwili na przykład skupiamy się na konsekwencjach Polskiego Ładu dla posiadających czy leasingujących auta.
Warto też zwrócić uwagę na to, co dzieje się na naszych platformach. One cały czas żyją, mamy bardzo dużo promocji, pokazujemy okazje cenowe, co chwilę coś się u nas zmienia, co powoduje, że użytkownicy nawet po kilka razy w ciągu dnia do nas zaglądają. Inne platformy internetowe nie są tak aktywne, a jeśli mówimy o stronach dealerów czy marek samochodowych, to tam jakiekolwiek zmiany są wprowadzane bardzo rzadko, zwykle dopiero wtedy, gdy pojawia się jakiś nowy model. Nasza „żywa” strona to jest z pewnością wyróżnik na rynku.
Jakie firma ma plany rozwoju na przyszłość (nowe samochody, usługi, akcje promocyjne)?
Jesteśmy bardzo aktywni i cały czas wdrażamy nowe projekty. Ten rok był niezwykle dynamiczny, bo uruchomiliśmy dwie wspomniane już wcześniej nowe platformy, rozpoczęliśmy sprzedaż motocykli, ale też bardzo rozwinęliśmy ofertę elektryków. Jest to możliwie m.in. dlatego, że od końca ub.r. wchodzimy w skład globalnych struktur GRUPY OLX, do której należy w Polsce platforma OTOMOTO czy serwis 3-2-1 Sprzedane. W przyszłym roku chcemy bardzo mocno skupić się na dalszym rozwoju segmentu pojazdów elektrycznych, w którym dostrzegamy ogromny potencjał, m.in. ze względu na program dopłat do aut w leasingu oraz w wynajmie. Chcemy, aby osoby kupujące elektryka otrzymywały od nas kompleksowe wsparcie, obejmujące m.in. stacje ładowania czy wiedzę niezbędną do tego, aby podjąć decyzję o przesiadce do samochodu elektrycznego.
W 2022 roku chcemy też bliżej przyjrzeć się możliwości ekspansji zagranicznej. Mamy już zweryfikowany w Polsce model biznesowy, jednocześnie stoi za nami duży, międzynarodowy inwestor. Jest to więc mocna podstawa do tego, aby zrobić ten kolejny krok w rozwoju i spróbować swoich sił poza Polską.
Na początek przyszłorocznego sezonu motocyklowego chcemy też uruchomić ofertę jednośladów na abonament. Jesteśmy po pierwszych testach tego rynku i efekty są obiecujące.
Bardzo dziękujemy za wywiad!
Najnowsze komentarze