Grupa Renault zacieśniła w ubiegłym roku współpracę z firmą Dassault Systèmes, która specjalizuje się w oprogramowaniu do projektowania i wizualizacji 3D oraz do zarządzania cyklem życia produktów. Jak partnerstwo wpłynie na rozwój pojazdów Renault i jakie ma znaczenie dla klientów? Rozmawiamy z Laurence Montanari, wiceprezes Dassault Systèmes ds. transportu i mobilności.
Współpraca Grupy Renault i Dassault Systèmes trwa już od 20 lat – jak wyglądały jej początki?
To prawda, nasza wspólna podróż trwa już od ponad dwóch dekad. W 2009 roku Renault – aby zwiększyć efektywność oraz podnieść jakość produktów – wybrało V6 PLM (Product Lifecycle Management) jako swoje nowe, globalne narzędzie w procesie rozwoju produktów. Zdalny dostęp do cyfrowych makiet uprościł współpracę między rozproszonymi zespołami inżynieryjnymi. Program „New PDM”, bazujący na platformie 3DEXPERIENCE od Dassault Systèmes, doczekał się w Grupie Renault swojego dziesięciotysięcznego użytkownika w 2016 roku. To wydarzenie było kolejnym ważnym osiągnięciem w ramach transformacji działu inżynieryjnego w kierunku globalnego i ukierunkowanego na współpracę zespołu, realizującego projekty zgodnie z koncepcją „right the first time”.
Zobacz także: Nowe Renault Megane E-Tech Electric – pierwsza jazda (dająca dużo radości)
W roku 2018 roku Grupa Renault, przy użyciu platformy 3DEXPERIENCE, zmigrowała swoje innowacyjne procesy do chmury i zaprezentowała światu koncept miejskiego auta dostawczego z napędem elektrycznym o nazwie Renault EZ-FLEX. Ten eksperymentalny model powstał po to, by lepiej zrozumieć problematykę dostarczania towarów do odbiorców końcowych w inteligentnych miastach przyszłości.

Natomiast w roku 2021 Dassault Systèmes i Groupe Renault połączyły siły z firmami Atos, STMicroelectronics oraz Thales w ramach inicjatywy Software République, nowego europejskiego ekosystemu ukierunkowanego na innowacje i zrównoważoną mobilność. Jednym z ostatnich ważnych osiągnięć jest powołanie nowej inicjatywy wspierającej plan strategiczny Grupy Renault o nazwie „Renaulution”, w ramach którego platforma 3DEXPERIENCE w chmurze będzie wykorzystywana w skali globalnej na potrzeby tworzenia oprogramowania dla nowych pojazdów oraz usług związanych z mobilnością.
Jakie są największe/najciekawsze osiągnięcia/przełomowe projekty obu firm na przestrzeni ostatniej dekady?
Do części z nich nawiązałam już w poprzedniej wypowiedzi. W tym miejscu warto podkreślić, że dziś koncerny motoryzacyjne, ze względu na różne wyzwania oraz konkurencję na rynku, muszą nieustannie podnosić efektywność. Komunikacja wewnętrzna powinna przebiegać szybko i sprawnie na każdym etapie, począwszy od projektowania, przez produkcję, a skończywszy na sprzedaży i marketingu. Nasz ostatni projekt realizowany z Grupą Renault ma charakter nie tylko inżynieryjny, ale obejmuje dużo większy zakres, bo koncentruje się na współpracy pomiędzy działem inżynieryjnym z innymi działami Renault. Efektywność pracy inżynierów ma bezpośredni wpływ na działy produkcji, sprzedaży i kontroli jakości. Nasz projekt jest w równej mierze ukierunkowany na unifikację oraz wirtualizację nie tylko produktu, ale całej firmy. To jest prawdziwa transformacja.
Zobacz także: Nowy SUV Renault Austral to najważniejsza premiera marki w 2022 roku
Ostatni aspekt współpracy Dassault Systèmes z Grupą Renault dotyczy wdrożenia platformy 3DEXPERIENCE. Czy mogłaby Pani w prostych słowach przybliżyć nam to rozwiązanie oraz wymienić obszary, w których będzie ono wspierać Grupę Renault?
Przyświeca nam prosta idea: od modelu przez symulację do projektu w celu skonstruowania oraz zoptymalizowania nie tylko auta, ale także wrażeń użytkowych. Dzięki wykorzystaniu technologii wirtualnych kopii bliźniaczych platforma 3DEXPERIENCE pozwala projektować, symulować, optymalizować i wytwarzać produkty, a także wspierać je w zakresie usprawnień oraz zmieniających się potrzeb serwisowych w całym cyklu życia. Główną zaletą naszej platformy jest to, że zapewnia tzw. pojedyncze źródło wiedzy, co w praktyce oznacza, że są na niej dostępne wszystkie dane z różnych systemów czy działów. Dane te są dostarczane w sposób, który pozwala w odpowiednim momencie podejmować właściwe decyzje.
Co kluczowe, prawidłowa współpraca jest ważna nie tylko w kontekście firmy, ale także całej sieci wartości, ponieważ pozwala wyeliminować jednotorowość nie tylko w obszarze przechowywania danych, ale także sposobu myślenia. Dane i uczestnicy procesu stanowią jeden połączony system, który musi pracować efektywnie, aby zapewnić sobie długofalowy sukces. Naszą platformę wyróżnia fakt, że poza kompleksowymi danymi projektowymi czy inżynieryjnymi zapewnia naukowe podejście stanowiące pierwiastek „rzeczywistości”, który ma za zadanie uzupełnić świat wirtualny. To olbrzymia wartość, którą rozwiązania Dassault Systèmes mogą dostarczyć naszym partnerom. Jak już wspomniałam, 3DEXPERIENCE wspiera działania w zakresie produkcji, w tym łańcuch dostaw. Oznacza to planowanie produkcji – od pracowników po łańcuch dostaw – w celu osiągnięcia jak największej wydajności. Warto także wspomnieć, że dzięki oprogramowaniu 3DEXCITE nasza platforma pozwala symulować wrażenia użytkowe. Klienci mogą obcować z wirtualną kopią auta lub innego produktu, aby sprawdzić, jak będzie wyglądać w danej konfiguracji, zanim jeszcze rozpocznie się proces produkcyjny.
Czy może pani zdradzić, które pojazdy Grupy Renault powstają dzięki wykorzystaniu platformy 3DEXPERIENCE?
Jak wiadomo, oferta Grupy Renault obejmuje wiele modeli, a my jako Dassault Systèmes cieszymy się z naszego wkładu w strategiczny plan grupy o nazwie „Renaulution”. Niestety, na tym etapie nie mogę ujawnić szczegółów.
Czy sam fakt korzystania z platformy 3DEXPERIENCE ma jakikolwiek wpływ na klientów Grupy Renault?
Platforma 3DEXPERIENCE pozwala skrócić czas dostawy aut do klientów. Skraca ona także czas produkcji dzięki bardziej efektywnym procesom inżynieryjnym oraz nowym metodom współpracy, które owocują dodatkowo obniżką kosztów. Wyróżnikiem 3DEXPERIENCE jest to, że w procesie projektowania pozwala ona kompleksowo symulować wrażenia użytkowe klientów, a nie tylko podzespoły auta i ich działanie. Pozwolę sobie użyć następującego przykładu: w przyszłości będziemy korzystać z kokpitu w zupełnie inny sposób niż dzisiaj. Zmieni się również sam sposób projektowania kokpitów, m.in. dzięki inżynierii systemowej. Dzięki umożliwieniu współpracy w ramach platformy liderom z różnych dziedzin, firmy mogą projektować, tworzyć i dostarczać klientom zupełnie nowe wrażenia, bazując na wspomnianej inżynierii systemowej.
Zobacz także: Nowy Renault Scenic potwierdzony, ale skoro nie minivan, to co?
Nad jakiego rodzaju innowacjami dla branży motoryzacyjnej pracuje obecnie Dassault Systèmes?
Branża motoryzacyjna stopniowo przesuwa się od modelu sprzedaży aut na rzecz usług mobilności, co ma kluczowe znaczenie dla zrównoważonej mobilności. Poprzez możliwości naszej platformy będziemy wspierać takie inicjatywy. Analizując kierunki rozwoju mobilności, należy uwzględnić także takie kwestie, jak sieci wartości oraz miasta i infrastrukturę przyszłości. W tym obszarze Dassault Systèmes sprawnie współpracuje z partnerami i klientami.
Jednym z przykładów jest nasza współpraca z NTT Communications na rzecz zrównoważonych inteligentnych miast w Japonii. Będziemy wykorzystywać technologie wirtualnego bliźniaka i big data do poszukiwania rozwiązań dla wyzwań dotyczących zrównoważonego rozwoju i odporności w wielu dziedzinach, począwszy od zagadnień związanych z elektryfikacją w mobilności. „Infrastruktura i miasta” jest strategicznym sektorem gospodarki, który wymaga nowego podejścia do innowacji i tworzenia zrównoważonych doświadczeń w ramach mobilności.
Jakie są plany/cele Dassault Systèmes w kontekście nowych projektów, partnerstw i technologii na rok 2022 i kolejne lata?
Obecnie pracujemy nad rozwiązaniami dla zautomatozowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS). Zainwestowaliśmy w firmę AV Simulation, która zapewnia środowisko testowe dla pojazdów autonomicznych. Oferuje ona symulacje rzeczywistych scenariuszy, które są kluczowe dla systemów ADAS. Ważne jest, aby symulować z dużym wyprzedzeniem, czy czujniki działają tak, jak tego oczekujemy. Na przykład, kiedy pojazd wykrywa, że piesi przechodzą przez jezdnię i jak zachowuje się w różnych warunkach pogodowych?
Dzięki warstwie naukowej dodanej do symulacji można przetestować i zbadać każdą z tych sytuacji w świecie wirtualnym i uzyskać prawidłowe wyniki za pierwszym razem w świecie rzeczywistym. Systemy ADAS odgrywają kluczową rolę w dekarbonizacji mobilności. Wyzwanie związane z mobilnością jest bowiem wyzwaniem systemowym. Musimy rozwiązać ten problem kompleksowo, pracując z wirtualnym bliźniakiem danego obszaru, optymalizując wszystko, począwszy od dróg poprzez warunki pogodowe, aż po zachowanie ludzi. W ten sposób możemy zaprojektować miasta, zdolne do radzenia sobie z wyzwaniami dotyczącymi także mobilności. Dzięki zastosowaniu technologii możemy w znacznym stopniu przyczynić się do zapewnienia bardziej zrównoważonej przyszłości.
Zobacz także: Dacia i Renault: silnik 0.9 TCe 90 KM; niewielka pojemność, duże możliwości. Opinie, awaryjność, spalanie
W kwietniu ubiegłego roku zorganizowaliśmy wewnętrzny konkurs dotyczący zrównoważonego rozwoju. Zwycięski zespół przygotował projekt recyklingu akumulatorów obejmujący zdefiniowanie, optymalizację oraz obsługę całego procesu. Tego typu projekty nabierają kluczowego znaczenia w kontekście rosnącej popularności e-mobilności. A my, dzięki naszym rozwiązaniom, możemy je wspierać.
Zrównoważone innowacje leżą u podstaw przemysłu XXI wieku – są główną siłą napędową innowacji we wszystkich sektorach gospodarki i postępu we wszystkich dziedzinach życia społecznego. W sektorze transportu i mobilności współpracujemy ze startupami, ale także z dużymi firmami, takimi jak Renault, nie tylko nad rozwojem i produkcją niskoemisyjnych samochodów, ale także nad stworzeniem mobilności zeroemisyjnej. Jesteśmy optymistami, wierzymy, że ta wizja stanie się rzeczywistością.
Bardzo dziękujemy za rozmowę!
Najnowsze komentarze