W okresie przejściowym między zimą a wiosną wielu kierowców silnie odczuwa zmiany ciśnienia, czego efektem jest zmęczenie, a niekiedy zasypianie za kierownicą. Wielu z nas ma złudne wrażenie, że pomimo zmęczenia i zaspania jest w stanie utrzymać uwagę na tyle, aby bezpiecznie prowadzić samochód. Nic bardziej mylnego.
Zmęczenie i senność jest bardzo silnym czynnikiem biologicznym, któremu ciężko oprzeć się nawet najlepszemu kierowcy. – Jeśli tylko kierowca poczuje pierwsze symptomy silnego zmęczenia i zasypiania, powinien zatrzymać się i nie dopuścić do sytuacji, w której straci panowanie nad pojazdem – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Do najczęstszych sygnałów zmęczenia należą:
– trudności ze skupieniem, częste ziewanie i ociężałe powieki,
– omijanie zjazdów, niezauważanie znaków,
– trudności z przypomnieniem sobie ostatnich kilometrów jazdy,
– dyskomfort i suchość oczu oraz częste ich przecieranie,
– podenerwowanie i irytacja,
– niekontrolowane zjeżdżanie na sąsiedni pas ruchu.
Do głównych przyczyn zmęczenia zalicza się zbyt krótki lub złej jakości sen, podróż w nocy, w godzinach, w których zwykle śpimy lub po południu, gdy nasz biologiczny zegar sprawia, że czujemy zmęczenie, zwłaszcza po obfitym posiłku. Ważnym czynnikiem jest też długość i monotonia podróży.
Kierowcy powinni starać się być bardziej świadomi wpływu zmęczenia na bezpieczeństwo jazdy. Jedynym rozwiązaniem na zmęczenie jest odpoczynek, dlatego przede wszystkim przed planowaną podróżą kierowca powinien się wyspać. Jeśli natomiast zmęczenie złapie go podczas jazdy powinien koniecznie zrobić sobie przerwę i zdrzemnąć się przed dalszą jazdą – radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze