Wyniki sprzedaży marek Citroën, Opel i Peugeot niepokoją polskich dealerów. Brak możliwości zrealizowania planów sprzedażowych może oznaczać bowiem dla nich poważne kłopoty finansowe. Niewykluczone, że niektórzy podejmą decyzję o zakończeniu współpracy z PSA.
Dealerzy w nieoficjalnych rozmowach zarzucają importerowi brak dialogu, unikanie trudnych spraw i skarżą się na rosnące wymagania, przy braku realnego wsparcia sprzedażowego. Mówią też o braku spójnej polityki promocyjnej i zaniechaniach w dziedzinie budowy wizerunku poszczególnych marek. Z opowieści tych wyłania się obraz bardzo trudnej sytuacji całej sieci, niezależnie od tego czy jest to Citroën, Opel czy Peugeot.
Atmosfery nie poprawiło mianowanie nowego szefa koncernu w Polsce. Roberto Matteuci przyszedł na stanowisko zwolnionego Wojciecha Mieczkowskiego z zadaniem uporządkowania sytuacji w PSA oraz wzmocnienia sprzedaży. Jak na razie to się nie udało a według naszych rozmówców w centrali krążą plotki o planowanych zwolnieniach. Niezależnie od tego ile w tym prawdy, taka niestabilna sytuacja wewnętrzna musi się odbijać na postrzeganiu koncernu przez klientów, dealerów i oczywiście media. Rzadko spotykane reklamy Citroën, Opel i Peugeot nie sprawiają wrażenia działań zaplanowanych i przemyślanych.
Wygląda na to, że PSA w Polsce, pomimo wielu sprzyjających czynników, które mogłyby pomóc w rozwoju sprzedaży, nie ma szczęścia do zarządzania swoimi produktami i najbliższe miesiące będą upływać raczej pod znakiem kolejnych zmian niż stabilizacji. Scenariusze rozwoju sytuacji mogą być bardzo różne, od przejęcia sieci sprzedaży przez zewnętrzną firmę – w tym kontekście często wymieniany jest koncern Emil Frey ze Szwajcarii, który ma już swoje przedstawicielstwo w Polsce i zarządza sprzedażą samochodów – po częściową likwidację, związaną z wypowiedzeniem umów przez niektórych dealerów.
Ten ostatni wątek wywołuje wiele emocji, szerokim echem odbiło się bowiem na rynku motoryzacyjnym wypowiedzenie umowy przez jednego z najlepszych dealerów Peugeot, wielokrotnie nagradzaną firmę Rita Motors z Kielc. Utworzony niedawno w to miejsce salon Peugeot CK Motors nadal prawdopodobnie nie spełnia wielu wymogów wewnętrznych koncernu a jego pospieszne utworzenie wiązane jest z wygraniem przez Peugeot kontraktu na dostawę samochodów dla Poczty Polskiej, a co za tym idzie koniecznością posiadania ASO we wszystkich województwach. Tymczasem Rita Motors pozostaje z Peugeot w sporze i już sam sposób prowadzenia tej sprawy przez PSA, dość szeroko komentowany w środowisku motoryzacyjnego biznesu, na pewno nie ułatwi PSA pozyskiwania kolejnych dealerów.
Zajęcie przez marki Citroën, Opel i Peugeot 17,18 i 19 miejsca w rankingu sprzedaży nowych samochodów w Polsce na początku września jest poważnym sygnałem alarmowym dla PSA w Polsce. Bez zdecydowanych działań, zbudowania na nowo polityki produktowej i sprzedażowej, wsparcia dealerów i spójnej promocji, wygrywać będą konkurenci. Wiedza i umiejętności są, nowe samochody są konkurencyjne, pozostaje tylko je dobrze sprzedawać, dostosowując się do realiów rynku. Polska jest na tyle dużym rynkiem, że jest to możliwe. Pozostaje pytanie, czy PSA będzie potrafiło wykorzystać atuty, które posiada.
Najnowsze komentarze