Nie każdy z nas ma chęć i możliwości aby spełniać swoje motoryzacyjne potrzeby w salonie kupując nowy samochód. Na rynku używanych z rodziny marek Peugeot i Citroën nawet za 10 tysięcy złotych znajdziemy egzemplarze, które będą nie tylko warte uwagi i zdatne do dalszego użytkowania, ale przede wszystkim będą nietuzinkowe i zapewnią ponadprzeciętny komfort w długich trasach.
Z oczywistych względów pomińmy segment aut miejskich i kompaktowych, naszą intencją w tym zestawieniu jest przecież komfort, którego w tych segmentach nie zaznamy na wystarczającym poziomie. Niemal od czterech dekad Peugeot nie osiągnął nawet minimalnego sukcesu w segmencie E. Zarówno praktycznie niespotykany już model 605 jak i jego następca 607 nie odnieśli komercyjnego tryumfu poza swoją ojczyzną.
Peugeot 605: pozornie błahe problemy z klasycznym samochodem, które mogą generować duże koszty
Peugeot 607 – bogate wyposażenie i komfort
O ile 605 traktujemy dziś jako pełnoprawnego klasyka i ciekawostkę, o tyle Peugeot 607 produkowany w latach 1999-2010 wciąż jest zdatny do codziennego użytku – zwłaszcza że oferuje bogate także na dzisiejsze standardy wyposażenie. 607 powstał z wykorzystaniem architektury poprzednika, co dobitnie widać po proporcjach nadwozia czy konstrukcji układu jezdnego. Postawiono jednak na całkowitą zmianę strony wizualnej – nadwozie nadal dobrze opiera się korozji w bezwypadkowych egzemplarzach. Charakterystyczny choć wciąż elegancki design nie pomógł w walce z z konkurentami. Warto wspomnieć, że aktualnie dostępność części zamiennych jest co najmniej dobra.
Wnętrze to kwintesencja nieznanej dziś wśród francuskich producentów wygody podróżowania – cztery dorosłe osoby dostają do użytku więcej przestrzeni niż potrzebują. Nawet za wysokim kierowcą na tylnej kanapie wciąż jest nad wyraz wygodnie. Fotele są miękkie i obszerne, otulają podczas długich autostradowych eskapad. Peugeot 607 przenosi nas w analogowy świat motoryzacji, świat który zastąpiły dotykowe ekrany pozbawione wyrazu. Obsługa wymaga chwili przyzwyczajenia i poznania lokalizacji poszczególnych przycisków.
Test: Peugeot 308 MHEV 1.2 136 KM GT – kompaktowy high-tech. Ile pali w mieście?
Do dyspozycji mamy automatyczną dwustrefową klimatyzację, skórzaną tapicerkę w rozmaitych – czasem krzykliwych kolorach, nawigację, rozbudowane nagłośnienie, amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia (ich wymiana dziś jest absurdalnie droga), automatyczną skrzynię biegów i szereg systemów bezpieczeństwa. W tak leciwym samochodzie silniki diesla nie są warte uwagi, stanowią zbyt duże ryzyko trafienia przysłowiowej miny. Koszt typowo eksploatacyjnych napraw skumulowanych w krótkim czasie bez trudu przekroczy wartość samochodu. Skupmy się więc na benzynowych wolnossących silnikach.
Czterocylindrowe silniki korzystają z paska rozrządu i wielopunktowego wtrysku paliwa (doskonale współpracują z instalacją LPG), dostępne były 2.0 16V 136 KM i 2.2 16V 158 KM. Szczytowym wariantem był pracujący aksamitnie 3.0 V6 o mocy 207 KM, regularnie serwisowany bez oszczędności odwdzięcza się trwałością i akceptowalnymi kosztami użytkowania.
Citroën C5 I generacji – komfort przede wszystkim
Szukając możliwie najkorzystniejszej relacji niskiej ceny zakupu do komfortu podróżowania trudno o lepszą propozycję niż Citroën C5 pierwszej generacji. Pozostawała w produkcji od 2001 do 2007 roku jako liftback i przepastne kombi. W 2004 roku C5 doczekał się symbolicznego liftingu, zmiany skupiły się na pasie przednim, tylnych światłach w liftbacku i części deski rozdzielczej. Zaktualizowano także gamę silników diesla. C5 na tle klasowych rywali wyróżnia się obłymi kształtami, absolutnie nie aspirującymi do sportowych emocji. Wnętrze jest przestronne w każdym wariancie nadwozia.
W przednich fotelach i kanapie po prostu się zapadamy, każda podróż upłynie pod znakiem komfortu i ciszy. W przypadku Citroëna C5 bardzo trudno o słabo wyposażony egzemplarz, gross wyposażono w automatyczną klimatyzację, tempomat, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby i podstawowe systemy bezpieczeństwa. Nie zapominajmy także o standardowym w tej generacji hydropneumatycznym zawieszeniu.
Spotkamy także egzemplarze ze skórzaną tapicerką, automatyczną przekładnią czy nawigacją. Tak samo jak w przypadku Peugeot 607 silniki diesla lepiej pominąć, ryzyko wysokich nakładów już na starcie jest zbyt wielkie – biorąc pod uwagę nikłą wartość samochodu.
Silniki benzynowe to doskonale znane i trwałe 1.8 16V 116-125 KM, 2.0 16V 136 KM i flagowy 3.0 V6 207 KM. W przypadku C5 największym zagrożeniem którego nie sposób ocenić są poprzedni właściciele, ich troska o samochód i mechanicy który się nim opiekowali. To właśnie znalezienie kompetentnego warsztatu który potrafi serwisować układ hydrauliczny zawieszenia jest najtrudniejszym zadaniem.
W tej kwestii nawet ASO nie jest w stanie rozwiązać nawet prostych problemów. Kupując egzemplarz regularnie serwisowany przez fachowca zyskamy spokój na kolejne lata, z drugiej strony możemy stać się nieszczęśliwymi właścicielami egzemplarza naprawianego przez domorosłego specjalistę. Wówczas sama naprawa układu hydraulicznego przewyższy wartość samochodu.
Citroën C5 czy C1? Dojazdy do pracy za 10 tys. zł. Przegląd rynku
Najnowsze komentarze