Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. De Bazelaire (1907-1928)

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2023-03-08
w Historia, Nieznane, niszowe, zapomniane
Czas czytania 4 minut
37 0
A A
0

Warto przeczytać!

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Bellanger (1912-1925)

Peugeot 104 L – nieporównywalny, jedyny, tańszy niż Volkswagen Golf

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Rochet-Schneider (1894-1932)

Przełomowa, kreatywna i zabawna reklama Citroëna 2CV (i nie tylko)

Na temat marki De Bazelaire wiadomo relatywnie niewiele, choć działała przez dobre dwie dekady. Mimo to trochę informacji udało mi się zdobyć, dzięki czemu mogę Wam zaprezentować kolejnego zapomnianego francuskiego producenta automobili.

Fernand de Bazelaire urodził się w Briey (departament Meurthe-et-Moselle) 19. października 1879 roku. Niedaleko dziś stamtąd do Luksemburga i południowych granic Belgii. Fernand pracował początkowo w firmie Grégoire, gdzie niewątpliwie nie tylko poznał produkcję automobili, ale też nabrał sporego doświadczenia. Nic więc dziwnego, że w 1907 roku, mając niespełna 28 lat, założył własną manufakturę, która nosiła jego nazwisko.

Firma Automobiles Fernand de Bazelaire miała swoją siedzibę przy rue Gager-Gabillot, małej uliczce w 15. dzielnicy Paryża, zaś salon sprzedaży zlokalizowany był przy avenue des Ternes 86 w 17. dzielnicy francuskiej stolicy.

Pierwszym modelem samochodu De Bazelaire, wyprodukowanym w 1907 roku, był wyścigowy automobil napędzany dwucylindrowym silnikiem o pojemności 1.100 cm³. Już rok później gama rozszerzyła się o konstrukcję samochodu turystycznego z dwucylindrowym silnikiem o pojemności skokowej również 1.100 cm³, a także automobil napędzany dwucylindrową jednostką o pojemności 1.700 cm³ oraz samochód z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 2.000 cm³. W 1910 roku pojawił się automobil z sześciocylindrowym motorem o pojemności 2.500 cm³, wyposażony później (od 1913 roku) w silnik Fischera.

Już w lipcu 1908 roku automobil De Bazelaire wziął udział w sportowych zmaganiach. Było to podczas wyścigu Coupe de l’Auto. Pojazd napędzany 22-konnym silnikiem o pojemności skokowej 1.460 cm³ był w stanie osiągnąć prędkość 95 km/h.

W latach 1910-1912 za kierownicami własnych automobili brał udział w wyścigach sam Fernand de Bazelaire. Tak było np. w Coupe des Voiturettes w Boulogne-sur-mer w 1910 roku oraz w Tour de France Automobile (marzec 1912) i w Grand Prix de France (Le Mans, wrzesień 1912). Wspomniany Tour de France Automobile był wyścigiem wytrzymałościowym rozgrywanym w okresie 1-20 marca na dystansie 5.000 km i zorganizowanym przez magazyn sportowo-motoryzacyjny L’Auto. De Bazelaire dowiódł wówczas niezawodności swojego 12-konnego automobilu.

Fernand de Bazelaire, wybitny inżynier-konstruktor, zaprezentował na 14. Salonie Samochodowym w Paryżu, który odbył się w Grand Palais w październiku 1913 roku, nową skrzynię biegów z wewnętrznymi zębatkami, prostszą i cichszą niż tradycyjna przekładnia. To rozwiązanie zostało uznane za „jedną z sensacyjnych nowości prezentowanych na wystawie”.

Od 1914 roku wyprodukowano kilka modeli wyposażonych w czterocylindrowe silniki marki Ballot, a w przypadku najmocniejszych w silniki Janvier. Po I wojnie światowej modele czterocylindrowe były wyposażone w silniki SCAP o pojemności 1.200 cm³ i 2.100 cm³.

Po wojnie, w październiku 1922 roku, marka De Bazelaire była obecna na 17. Salonie Samochodowym w Paryżu, gdzie wystawiła swój „luksusowy i nowoczesny 10-konny automobil z pięciomiejscowym nadwoziem typu torpedo, jak dziś byśmy to powiedzieli, rok modelowy 1923. Na stoisku pokazano też modele 14 HP i 15 HP, które wzbudzały niemałe zainteresowanie.

W następnym roku, podczas 18.I Salonu, w październiku 1923 roku, marka zaprezentowała trzy modele automobili: 6-konny, 10-konny i 11-konny.

Według raportu opublikowanego w Le Monde illustré, „10 HP jest z pewnością jednym z najciekawszych samochodów na Salonie, odpowiednim do turystyki i sportu, a także do miasta. Czterocylindrowy, wysokowydajny silnik 72 × 110 jest wyposażony w najnowsze udoskonalenia”.

W 1928 roku Fernand de Bazelaire połączył swoje siły z marką Delahaye i jego firma przestała istnieć. Sam założyciel żył jeszcze 15 lat – zmarł 16. kwietnia 1943 roku.

Automobile De Bazelaire można zobaczyć na zdjęciach umieszczonych pod poniższymi linkami:

https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b69191431/f1.highres

https://img.over-blog-kiwi.com/1/47/50/70/20170202/ob_fb225a_de-bazelaire-1910001-2.jpg

https://frenchvintageautomobiles.files.wordpress.com/2014/07/1922-de-bazelaire1.jpeg

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Wikipedia


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: De Bazelairehistoriazabytkowe
Udostepnij13Tweet8Udostepnij2
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.
Jak jeździ nowy Renault Oroch? Kliknij tutaj i zobacz nasz test
Learn more
This is default text for notification bar
Learn more