Wymiana silnika spalinowego na elektryczny cieszy się coraz większym zainteresowaniem we Francji. Dzięki modernizacji, samochody mogą wjechać do obszarów zarezerwowanych wyłącznie dla modeli niskoemisyjnych. Pisaliśmy już o elektrycznym Citroenie 2CV, teraz przyszła kolej na Peugeot 504 Coupe. Dziennikarka portalu L’argus odbyła jazdę testową tym modelem!
Elektryczny napęd Peugeot 504 Coupe to dzieło firmy Retrofuture, która jest jednym z pionierów branży we Francji. Przedsiębiorstwo zajmuje się konwersją głównie aut kolekcjonerskich. W ofercie znajdują się modele miejskie takie jak Fiat 500, sportowe (Porsche 911), a nawet użytkowe (Citroën Type H i Renault Estafette). Ostatnio Retrofuture poddało modyfikacji Peugeot 504 Coupe z 1971 roku. Koszt konwersji wynosi minimum 20.000 euro (ok. 92 tys. zł). Jeśli nie posiadamy własnego Peugeota, cena wzrośnie do 32.000 euro.
165 km zasięgu
Oryginalna 104-konna jednostka napędowa została zastąpiona elektrycznym odpowiednikiem o mocy 70 kW (95 KM). Silnik zasila sześć modułów akumulatorów o łącznej pojemności 31,8 kWh. Trzy moduły umieszczono pod maską a trzy w bagażniku dla zachowania równowagi masy. Całkowita masa pojazdu nie może być wyższa niż o 20% wartości podanej w dowodzie rejestracyjnym.
Zestaw pozwala na pokonanie 165 km na jednym ładowaniu, ale za dopłatą 3000 euro można zamówić większy akumulator, który wydłuży trasę o 25 km. Wtyczka jest umieszczona pod istniejącą klapką wlewu paliwa. Peugeot 504 Coupe ma możliwość ładowania ładowarką Typu 2 z gniazda 220V lub terminala, ale z mocą ograniczoną do 6,6 kW.
Oprócz zmiany napędu, przerobiono również wnętrze. Na wzór koncepcyjnego modelu e-Legend, który zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2018 roku, fotele pokryto tapicerką z niebieskiego aksamitu.
Aby uruchomić Peugeot 504 Coupe wystarczy przekręcić kluczyk i wrzucić bieg. Retrofuture pozostawiło skrzynię biegów i pedał sprzęgła, aby samochód nie stracił swojej autentyczności. Cztery dostępne przełożenia wpływają na moment obrotowy, hamowanie silnikiem i moc. Za kierownicą zachowuje swoją funkcję tylko obrotomierz. W przyszłości firma chce zamienić wskaźnik paliwa na wskaźnik zasięgu.
Jazda w ciszy, bez wspomagania
Podczas jazdy, którą odbył magazyn L’argus, przechodnie odwracali się za 504 zwabieni ciekawą sylwetką coupe, która porusza się bezgłośnie. Mały silnik elektryczny walczący o napędzenie bestii o masie 1200 kg rozpędza się powoli, ale po starcie Peugeot 504 Coupé połyka kilometry bez mrugnięcia okiem. Spokój jazdy może zakłócić tylko kilka odgłosów: toczenia, zawieszenia… lub silnika sąsiedniego samochodu!
W mieście trzeba przewidywać hamowanie, nawet jeśli odzyskiwanie energii w tym trochę pomaga. Bez wspomagania kierownicy, manewry mogą szybko spowodować wystąpienie kropli potu na czole, ale przyjemność z jazdy jest… Pod koniec testu, po pokonaniu ok. trzydziestu kilometrów po ulicach Paryża (w tym dynamiczne przyspieszanie), akumulator wciąż był naładowany w 60%.
Zainteresowanie konwersją napędu spalinowego na elektryczny jest bardzo duże. Firma Retrofuture podpisała już 160 zamówień na różne modele. W przypadku Peugeot 504 rozpoczęto już modyfikację 17 pojazdów a 20 klientów czeka na swoją kolej.
Najnowsze komentarze