Alfa Romeo Junior już w październiku trafi do polskich dealerów. Włoska marka ogłosiła rozpoczęcie seryjnej produkcji modelu w zakładzie w Tychach. Z linii montażowych zjeżdżać będzie zarówno elektryczna wersja „Elettrica”, jak i pojazdy z napędem miękkiej hybrydy, które w katalogu znajdziemy pod nazwą „Ibrida”. Hybrydowy Junior kosztuje na polskim rynku 129.600 zł.
„Uruchomienie produkcji Alfy Romeo Junior, w wersjach Elettrica i Ibrida, to zwieńczenie naszego najważniejszego projektu zrealizowanego w ostatnich latach – modernizacji linii produkcyjnych i stworzenia zrównoważonego modelu biznesowego. Zakład w Tychach stał się w ten sposób producentem pojazdów nisko- i zeroemisyjnych oraz włączył się w realizację planu strategicznego Stellantis Dare Forward 2030, dzięki któremu Stellantis staje się liderem w swojej branży w dziedzinie łagodzenia zmian klimatycznych. Rolą naszego zakładu jest zapewnienie najwyższych standardów jakości produkcji, tak aby Alfa Romeo Junior była niezawodnym modelem oferującym najlepsze wrażenia z jazdy” – powiedział dyrektor zakładu w Tychach Tomasz Gębka.
Nowa Alfa Romeo Junior debiutuje w salonach dealerskich w Niemczech
Zaangażowanie tyskiego zakładu w ofensywę Dare Forward 2030 ma również inny wymiar: fabryka wdraża ambitny plan redukcji zużycia energii i emisji CO2. W ramach tych działań podejmowane są ważne inwestycje mające na celu przejście na zieloną energię. Jednym z pierwszych zrealizowanych projektów jest nowa instalacja do produkcji sprężonego powietrza i chłodzenia, która uniezależniła zakład w zakresie dostaw ciepła na potrzeby procesu produkcyjnego. Kolejnym istotnym elementem trwającej w zakładzie transformacji jest wymiana sieci ciepłowniczej na nową, najwyższej klasy i w pełni zautomatyzowaną, która będzie produkować „zielone” ciepło z wykorzystaniem biomasy zamiast węgla i gazu.
Alfa Romeo Junior w wersji Ibrida i Elettrica
Junior jest dostępny z napędem na przednią oś w wersji „IBRIDA”, a na początku przyszłego roku będzie dostępny również z napędem na cztery koła Q4 z automatycznym zarządzaniem tylną osią napędową, oraz w wersji „ELETTRICA”, w dwóch poziomach mocy: 156 KM z zasięgiem wynoszącym do 410 km, a także 280 KM w bardziej sportowej wersji VELOCE, która odzwierciedla sportowe DNA Alfy Romeo.
Junior wkracza w świat samochodów elektrycznych jak prawdziwa Alfa Romeo. Zapewnia znakomitą przyczepność kół, możliwą dzięki zastosowaniu specjalnych rozwiązań technicznych, takich jak na przykład bezpośredni w układ kierowniczy (14,6), który został specjalnie skalibrowany pod kątem precyzji działania. Junior może zostać również wyposażony w system Alfa D.N.A.
Test: Alfa Romeo Tonale TI 1.6 JTD T4 130 – kompaktowy SUV z dieslem pod maską
Tryb „Dynamic”, który dzięki specjalnej kalibracji układu kierowniczego i pedału przyspieszenia, oferuje najwyższe osiągi i przyjemność z jazdy. Z kolei tryb „Natural”, zachowując równowagę między osiągami i komfortem, jest przeznaczony do codziennego użytku.
Tryb „Advanced Efficiency” został natomiast skalibrowany pod kątem maksymalnej efektywności energetycznej poprzez zmniejszenie zużycia energii. Junior jest wyposażony w zaawansowaną technologię łączności. Zapewnia ona maksymalny komfort wzmocniony szeregiem funkcji wspierających kierowcę w kontrolowaniu wzdłużnym i bocznym pojazdu (autonomiczna jazda poziomu drugiego), co w połączeniu z czujnikami parkowania 360°, tylną kamerą 180° umożliwia pełny monitoring otoczenia, stanowiąc innowacyjny i praktyczny półautonomiczny system parkowania.
Usługi łączności i funkcje
Alfa Romeo w szczególny sposób wykorzystuje oprogramowanie i łączność w celu zwiększenia komfortu jazdy kierowcy, dlatego wyposażyła Juniora w najbardziej zaawansowaną technologię łączności, czyli EV Routing: innowacyjny system online wbudowany w nawigację, który automatycznie i bezstresowo zarządza potrzebami klienta w zakresie ładowania. Ponadto „Alfa Connect Services” oferuje zaawansowaną łączność w samochodzie oraz gamę usług zapewniających maksymalne bezpieczeństwo.
Dzięki bezprzewodowej technologii over-the-air (OTA) mapy i oprogramowanie samochodu są zawsze aktualne. Oferta funkcji, dzięki którym wrażenia z jazdy są lepsze niż kiedykolwiek, obejmują „My Navigation”, składającą się z aplikacji do zdalnego wyszukiwania miejsc docelowych i punktów użyteczności publicznej (POI), a także powiadomień wysyłanych w czasie rzeczywistym z informacjami o ruchu drogowym, pogodzie i fotoradarach.
Hey Alfa i ChatGPT
Z kolei „My Remote” oferuje, m.in., możliwość zdalnego sterowania niektórymi funkcjami samochodu, jego lokalizacji, monitorowania wybranych parametrów prędkości i obszaru oraz otrzymywania powiadomień, jeśli nie są one osiągane. Funkcja E-Control oferuje również opcję zdalnego zarządzania uruchamianiem i zatrzymywaniem, planowania ładowania lub, w razie potrzeby, ogrzewania lub chłodzenia wnętrza przed korzystaniem z pojazdu.
Kolejną ważną innowacją jest integracja wirtualnego asystenta Hey Alfa i ChatGPT (A.I.), które wykorzystują funkcję rozpoznawania głosu, tworząc dyskretnego asystenta kierowcy pomocnego w uzyskaniu informacji, porad i spełnianiu próśb.
Najnowsze komentarze