Nowa Dacia Bigster otrzyma zupełnie inny napęd, niż do tej pory myśleliśmy. Podstawowa jednostka będzie miała znacznie większą pojemność, a także zintegrowaną hybrydę, której celem będzie obniżenie spalania i emisji tak, aby silnik spełnił najnowsze normy Euro.
Dacia przeszła bardzo długą drogę od czasów premiery pierwszego Logana. Z uproszczonego do granic możliwości samochodu powstał nadal budżetowy ale bardzo lubiany przez klientów model z wieloma przydatnymi dodatkami z klas wyższych. Dzisiaj hitem marki jest Duster, popularny SUV, który cieszy się ogromnym powodzeniem także w Polsce. W Europie ogromnym powodzeniem cieszy się też nowa Dacia Sandero, zbudowana na płycie Clio V. Model ten z powodzeniem konkuruje z takimi samochodami jak Skoda Fabia czy Toyota Yaris. Teraz okazuje się, że Dacia idzie krok dalej.
Zobacz: Używany Duster 1.0 TCe z niedużym przebiegiem. Jak się sprawuje?
Producent do tej pory stosował w swoich samochodach silniki TCe o pojemności jednego litra i mocy odpowiednio 90 (benzynowa) i 100 KM (LPG). Silniki te pojawiły się m.in. w modelach Sandero, Logan oraz Duster i są cenione za niezawodność oraz niskie zużycie paliwa. Przykładowo najpopularniejszy SUV w Polsce, Dacia Duster z fabryczną instalacją gazową, spala nieco ponad 7,5 litra LPG na 100 kilometrów. Jednak w związku z wprowadzeniem nowych, znacznie większych niż do tej pory nadwozi, pojawią się też silniki o większej pojemności. Bigster nie jest bowiem jedynym dużym autem, nad którym pracuje Dacia.
Zobacz: Nowa Dacia Duster. Najpopularniejszy SUV w Polsce.
Czego więc możemy spodziewać się po nowych napędach? Ma to być wolnossący silnik o pojemności 1.8 litra z hybrydą. Jednostka ta zastąpi używane do tej pory hybrydowe silniki 1.6 w Renault. Jego premiera nastąpi w roku 2024, razem z nową Dacią Bigster. Napęd ten trafi również do innych modeli marki.
Zobacz: Nowa Dacia Sandero 90 KM. Jak jeździ i ile pali?
To nie koniec zmian w ofercie silnikowej. Dacia planuje kompletną modernizację wszystkich napędów, w tym zastąpienie silnika 1.0 TCe zupełnie nową jednostką, która umożliwi zaoferowanie większej mocy przy zachowaniu niedużego spalania i wysokiej trwałości. Silniki benzynowe dostaną m.in. wspomaganie elektryczne w formie mikrohrydy lub hybrydy, w zależności od wersji i mocy. Wszystko to z związku z nowymi normami Euro.
Dacia mocno inwestuje w rozwój najnowszej linii samochodów. Producent doskonale zdaje sobie sprawę z faktu, że oczekiwania klientów rosną. Decyzja o tym, aby marka zyskała więcej swobody w projektowaniu i wprowadzaniu nowych samochodów okazała się trafna. Oprócz modelu Bigster możemy się bowiem spodziewać m.in. nowego kompaktu o cechach crossovera oraz jeszcze jednego większego modelu.
Dacia Bigster 1,8 będzie miała prawdopodobnie 140 lubi 150 KM. Celem zastosowania silnika o większej niż dotychczas pojemności jest chęć obniżenia emisji spalin, co ma związek z normą Euro 7. Na pewno nie będzie wersji z ładowalna hybrydą – takie rozwiązania przewidywane są tylko dla modeli Renault.
Aktualna oferta silników, dostępnych w samochodach marki Dacia:
pojemność |
paliwo |
moc |
1.0 SCe 65 |
benzyna |
65 KM |
1.0 TCe 90 |
benzyna |
90 KM |
1.0 TCe 100 |
LPG |
100 KM |
1.5 dCi |
diesel |
115 KM |
1.3 TCe 130 |
benzyna |
130 KM |
1.3 TCe 150 |
benzyna |
150 KM |
Najnowsze komentarze