Nowa Dacia Duster z układem miękkiej hybrydy o mocy 130 KM i manualną, 6-biegową skrzynią trafiła do naszej redakcji w czerwcu. Na liczniku miała wówczas 15 tysięcy kilometrów. Oddajemy ją po czterech miesiącach z przebiegiem 27 tysięcy, a więc po trasach na tyle intensywnych i różnorodnych, by móc uczciwie podsumować jej mocne i słabsze strony.
Nie mamy wątpliwości – największym plusem wersji 130 KM jest jej jednostka napędowa. Miękka hybryda nie tylko sprawnie wspomaga spalanie, ale także pozwala cieszyć się naprawdę dynamiczną jazdą. W zestawieniu z 6-biegową skrzynią manualną daje to poczucie pełnej kontroli nad autem. Co istotne, mimo energicznego stylu jazdy średnie zużycie paliwa wyniosło 6,5 l/100 km (według tankowania, przy proporcjach 40% miasto, 50% autostrady i 10% dróg podmiejskich). To wynik, który w tej klasie aut zasługuje na uznanie, zwłaszcza że testowaliśmy Dustera raczej dynamicznie.

Dacia Duster pozostaje wierna swojej reputacji samochodu „do wszystkiego”. Prześwit i zawieszenie pozwalają wjechać w miejsca, gdzie wielu konkurentów w segmencie SUV-ów klasy kompaktowej po prostu się poddaje. Łatwość manewrowania w mieście, dobre proporcje nadwozia i widoczność sprawiają, że także w codziennych warunkach korzystanie z SUVa nie sprawia problemu. Lekko pracuje kierownica, bezkluczykowy dostęp działa sprawnie – naprawdę ciężko się przyczepić.

Choć samochód zebrał sporo pochwał, nie obyło się bez uwag krytycznych. Najważniejszą pozostaje przeciętne wygłuszenie kabiny – przy autostradowych prędkościach hałas wnika do wnętrza bardziej niż w konkurencyjnych SUV-ach. Kontrowersje wzbudziła także tapicerka microcloud – część z naszych testujących uznała ją za nowoczesną i łatwą w utrzymaniu w czystości, inni zdecydowanie woleliby klasyczną tkaninę.

Podczas testu mieliśmy też dwie praktyczne „przygody”. Pierwsza to problem z przebitą oponą – fabryczny klucz nie dał sobie rady z mocno dokręconymi śrubami kół. Wykonany z miękkiego metalu poddał się, co wymusiło użycie profesjonalnych narzędzi. Druga dotyczyła baterii w karcie dostępu – wymagała wymiany. Na tym lista kłopotów się zakończyła.
Podsumowanie – czy warto kupić Dacię Duster?
Po 12 tysiącach kilometrów spędzonych z nową Dacią Duster 130 KM z manualem odpowiedź brzmi: tak, to samochód godny polecenia. To wciąż najbardziej uniwersalny, przystępny cenowo SUV w swojej klasie, który łączy niskie spalanie, niezłą dynamikę i praktyczność. Oczywiście, ma swoje ograniczenia – przeciętne wyciszenie czy kilka słabszych detali wykończeniowych.

Czy sami byśmy go kupili? Gdybyśmy szukali rozsądnego i wszechstronnego auta – tak. Ale przy wyborze dla redakcji pewnie postawilibyśmy na większego i lepiej wyciszonego Dacię Bigster, który oferuje jeszcze większy bagażnik i wyższy komfort w trasie.
Dacia Duster oferuje znakomity stosunek możliwości do ceny – w tej klasie bezkonkurencyjny. Skonfiguruj swój egzemplarz teraz. Ceny samochodu zaczynają się od 82.000 zł.










