Dacia Duster to najpopularniejszy wśród klientów indywidualnych w Polsce SUV i jeden z najchętniej kupowanych samochodów w Europie. Jest chętnie kupowany nie bez powodu: ma modne nadwozie, świetne właściwości terenowe, duży prześwit, można go kupić z fabryczną instalacją LPG. Ma również bardzo dobry stosunek możliwości do ceny. Niedawno przeszedł facelifting. Teraz w sieci pojawiły się ilustracje obrazujące jak może wyglądać.
Zobacz: Nowa Dacia Duster z LPG. Skonfiguruj swój model.
Spodziewamy się, że będzie nawiązywał do koncepcyjnego modelu Dacia Bigster, zaprezentowanego w zeszłym roku. Koncept ten zrobił prawdziwą furorę i niedawno gościł w Polsce na konwencji dealerów Renault i Dacii a oczekiwania wobec niego są bardzo duże. Byłoby wyjątkowo dziwne, gdyby Dacia nie skorzystała z tego darmowego badania rynku i nie wykorzystała elementów projektu Bigstera u mniejszego brata. Nowa Dacia Duster będzie więc prawdopodobnie znacznie bardziej ostra w swoich liniach zewnętrznych.
Nie ma co ukrywać, że samochody sprzedaje się przede wszystkim oczami. Najlepsze auto nie znajdzie zbyt wielu klientów, jeśli będzie wyglądać źle. Dacia uzyskała niedawno znacznie większą swobodę w projektowaniu swoich aut i wzmocniła zespół designu, przeszedł tam m.in. projektant z Aston Martina. W jednym z wywiadów mówił, że zamierza wykorzystać swoje doświadczenia by wprowadzić wizualne elementy wzmacniające wizerunek Dacii, jeśli tylko księgowi pozwolą. Trzymamy kciuki.
Dacia Duster jest popularna także z powodu wyglądu na większy samochód niż jest nim w rzeczywistości. O ile na zewnątrz może uchodzić za kompaktowego SUVa (szczególnie z powodu poszerzonych błotników), to w środku tego miejsca ma już trochę mniej, co jest konsekwencją wyboru przez Dacię filozofii maksymalnego upodabniania do siebie modeli. Nowy Duster będzie większy, spodziewamy się długości na poziomie 4,4-4,5 m.
Zobacz: Dacia Duster LPG – dlaczego warto wybrać wersję z gazem?
Teraz najważniejsze pytanie: co się zmieni w nowej generacji oprócz wyglądu i wymiarów?
Na pewno będziemy mieli do czynienia z nowym wnętrzem, stanowiącym rozwinięcie tego, co znamy z Dacii Jogger. Będą więc nowe materiały i tworzywa, większy ekran multimedialny, nowsza generacja siedzeń, lepsze wyciszenie oraz izolacja termiczna. Dacia nie będzie szaleć, ale będzie lepsza, musi się wyróżnić od poprzedniego modelu i czymś więcej przyciągnąć klientów.
Pod maską zobaczymy na pewno silniki benzynowe z LPG. Autogaz stanowi bardzo ważny element oferty marki, która zapowiada też, że będzie tak długo produkować i sprzedawać klasyczne silniki, jak to tylko możliwe. To zupełnie inna polityka niż Renault, które zamierza być liderem elektromobilności w Europie. Dacia nie będzie konkurować w tym obszarze wcale. Wprowadzi nowe elektryczne modele, ale skupi się na LPG i hybrydach.
No i właśnie, na pewno będzie nowy napęd hybrydowy, zapewne z nowym silnikiem benzynowym 1.8, mówi się też o nowej hybrydzie 1.2 turbo. Możemy spodziewać się mocy na poziomie 110-150 KM, nie więcej, bo Dacia nie będzie raczej aspirować do lepszych osiągów i 150 KM jest dzisiaj szczytem gamy modelowej. Do hybrydy możemy spodziewać się innej automatycznej skrzyni biegów, być może klasyczny automat zniknie.
ilustracje: Jean Francois Hubert/SB-Medien dla CarScoops. Przedstawiają wizję autora, nie faktyczny samochód.
Najnowsze komentarze