Nowa Dacia Duster – słaby wynik w teście stabilności

11 79

Czy jazda SUV-em i crossoverem jest bezpieczna? Magazyn motoryzacyjny AutoExpert przeprowadził test stabilności 10 obecnych na rynku modeli. W szranki stanęły: Dacia Duster, Audi Q2, Citroen C3 Aircross, Fiat 500X, Ford Ecosport, Hyundai Kona, Jeep Renegade, Renault Captur, Suzuki Vitara i VW T-Roc.

Magazyn AutoExpert wykonał dosyć nietypowy test. Nie porównano cen, osiągów, wyposażenia, wykończenia, ani nawet przestronności wnętrza. Zamiast tego przeanalizowano sprawność hamowania, trzymanie się drogi, stabilność w zakrętach, prowadzenie i działanie systemów elektronicznych (ABS i ESP). Porównano 10 samochodów obecnych na rynku: Dacia Duster, Audi Q2, Citroen C3 Aircross, Fiat 500X, Ford Ecosport, Hyundai Kona, Jeep Renegade, Renault Captur, Suzuki Vitara i Volkswagen T-Roc.

Efekt końcowy jest o tyle pozytywny, że w testach nie było przewróconych pojazdów jak to miało miejsce 15 czy 20 lat temu. Z drugiej jednak strony różnice między poszczególnymi modelami były nadal duże. Francuskie pojazdy nie wypadły najlepiej. Renault Captur i Citroen C3 Aircross zajęły odpowiednio ósme i dziewiąte miejsce, a na ostatniej pozycji znalazła się Dacia Duster.

Renault Captur dobrze hamuje na suchym asfalcie, ale na mokrych nawierzchniach nie radzi sobie najlepiej. W testach stabilności mocno przeszkadzała też elektronika pojazdu. Citroen C3 Aircross słabo wypadł na torze kołowym, ponadto system ESP reagował zbyt często i nagle, model wypadłby znacznie lepiej, gdyby nie opony całoroczne. Dacia Duster zajęła ostatnie miejsce, szczególnie ze względu na długą drogę hamowania oraz reakcję systemu ESP.

Test stabilności – wyniki:

  1. Audi Q2 (4,32 pkt)

Bardzo skuteczne hamowanie (we wszystkich sytuacjach) i dobre prowadzenie.

  1. Fiat 500X (4,00 pkt)

Zrównoważone zestrojenie zawieszenia, dobre ustawienie ESP, które interweniuje tylko w razie potrzeby.

  1. Hyundai Kona (3,94 pkt)

Hamuje dobrze (słabiej na nawierzchni o gorszej przyczepności). Stabilność jest dobra na suchej i mokrej nawierzchni.

  1. Suzuki Vitara (3,92 pkt)

Bardzo dobrze przeszedł test przyczepności i zwinności na mokrej nawierzchni. Hamowanie jest skuteczne.

  1. VW T-Roc (3,81 pkt)

Bardzo dobrze hamuje na różnych nawierzchniach. W testach stabilności stracił punkty za nagłe i nieprzewidywalne działanie ESP.

  1. Jeep Renegade (3,52 pkt)

Nie przoduje w testach, ale nie doświadcza też sytuacji krytycznych. Dzięki wyważonemu systemowi ESP Renegade oferuje wiele pewności prowadzenia, zwłaszcza na nawierzchni o niższej przyczepności.

  1. Ford Ecosport (3,42 pkt)

W testach na suchym asfalcie osiągnął zadowalające wyniki. Ale hamowanie na powierzchniach o różnych współczynnikach tarcia jest katastrofalne.

  1. Renault Captur (3,33 pkt)

Francuski SUV dobrze hamuje, z wyjątkiem mokrych nawierzchni. W testach stabilności mocno przeszkadza elektronika.

  1. Citroen C3 Aircross (3,20 pkt)

Nie pomaga miękkie zawieszenie i opony całoroczne. Aby kontrolować utratę przyczepności, system ESP musi działać często i charakteryzuje się nagłą reakcją.

  1. Dacia Duster (3,15 pkt)

Hamowanie jest niezbyt jednorodne. Samochód ma długą drogę hamowania przy pełnym obciążeniu i przy różnej przyczepności nawierzchni.

Źródło: Autoexpert

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
7 Wątki komentarzy
4 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
10 Autorzy komentarzy
Obywtel MKjoGibonGośćRrr Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Radek
Gość
Radek

LOL test wykonany na różnych oponach, chociażby całorocznych w citroenie

Obywtel MK
Gość
Obywtel MK

Takie opony daje producent, więc klient będzie na takich jeździł.

Redi
Gość
Redi

O kant dupy taki test jak opony różne.

Kam
Gość
Kam

Co za debilny artykuł i test.

Roman
Gość
Roman

Nie wiem jakie opony całoroczne miał w tym teście Citroen C3 aircross. Lecz jeśli to były koreańskie Hankook to nie ma się co dziwić. Całoroczne opony tej firmy są skuteczne w warunkach zimowych na śniegu, ale na suchym i tym bardziej mokrym asfalcie to niestety w porównaniu do całorocznych opon Goodyear, Michelin czy Continental dzieli je spora różnica. Szereg czasopism motoryzacyjnych regularnie przeprowadza testy nowo wprowadzanych opon, w tym i całorocznych. Opony Goodyear czy Michelin całoroczne bardzo niewiele ustępują w swoich możliwościach oponom letnim wym. firm. Czy Citroen o tym nie wie? Przykładowo Peugeot w swoim modelu 2008 montuje fabrycznie… Czytaj więcej »

Daniel
Gość
Daniel

Duster z fabryki dostaje Continental CrossContact LX

Rrr
Gość
Rrr

Ciekawe jak to jest z tym, że citroen jest budżetowy? Jakiś czas temu ktoś wrzucił wpis w jednym z filmików na youtube u moto doradcy, że citroen jest droższy w serwisie od peugeota.

Gość
Gość
Gość

Dacia to wogule słaby samochód

Gibon
Gość
Gibon

Słabo to umiesz pisać po polsku.

jo
Gość
jo

opony oponami, Duster ostatni za to w terenie będzie pierwszy

Obywtel MK
Gość
Obywtel MK

Kupując Dustera liczyłem się z tym, że nie będzie pierwszy w testach, za to zaoferował najwięcej gotówki pozostawionej w kieszeni.