Czy jazda SUV-em i crossoverem jest bezpieczna? Magazyn motoryzacyjny AutoExpert przeprowadził test stabilności 10 obecnych na rynku modeli. W szranki stanęły: Dacia Duster, Audi Q2, Citroen C3 Aircross, Fiat 500X, Ford Ecosport, Hyundai Kona, Jeep Renegade, Renault Captur, Suzuki Vitara i VW T-Roc.
Magazyn AutoExpert wykonał dosyć nietypowy test. Nie porównano cen, osiągów, wyposażenia, wykończenia, ani nawet przestronności wnętrza. Zamiast tego przeanalizowano sprawność hamowania, trzymanie się drogi, stabilność w zakrętach, prowadzenie i działanie systemów elektronicznych (ABS i ESP). Porównano 10 samochodów obecnych na rynku: Dacia Duster, Audi Q2, Citroen C3 Aircross, Fiat 500X, Ford Ecosport, Hyundai Kona, Jeep Renegade, Renault Captur, Suzuki Vitara i Volkswagen T-Roc.
Efekt końcowy jest o tyle pozytywny, że w testach nie było przewróconych pojazdów jak to miało miejsce 15 czy 20 lat temu. Z drugiej jednak strony różnice między poszczególnymi modelami były nadal duże. Francuskie pojazdy nie wypadły najlepiej. Renault Captur i Citroen C3 Aircross zajęły odpowiednio ósme i dziewiąte miejsce, a na ostatniej pozycji znalazła się Dacia Duster.
Renault Captur dobrze hamuje na suchym asfalcie, ale na mokrych nawierzchniach nie radzi sobie najlepiej. W testach stabilności mocno przeszkadzała też elektronika pojazdu. Citroen C3 Aircross słabo wypadł na torze kołowym, ponadto system ESP reagował zbyt często i nagle, model wypadłby znacznie lepiej, gdyby nie opony całoroczne. Dacia Duster zajęła ostatnie miejsce, szczególnie ze względu na długą drogę hamowania oraz reakcję systemu ESP.
Test stabilności – wyniki:
- Audi Q2 (4,32 pkt)
Bardzo skuteczne hamowanie (we wszystkich sytuacjach) i dobre prowadzenie.
- Fiat 500X (4,00 pkt)
Zrównoważone zestrojenie zawieszenia, dobre ustawienie ESP, które interweniuje tylko w razie potrzeby.
- Hyundai Kona (3,94 pkt)
Hamuje dobrze (słabiej na nawierzchni o gorszej przyczepności). Stabilność jest dobra na suchej i mokrej nawierzchni.
- Suzuki Vitara (3,92 pkt)
Bardzo dobrze przeszedł test przyczepności i zwinności na mokrej nawierzchni. Hamowanie jest skuteczne.
- VW T-Roc (3,81 pkt)
Bardzo dobrze hamuje na różnych nawierzchniach. W testach stabilności stracił punkty za nagłe i nieprzewidywalne działanie ESP.
- Jeep Renegade (3,52 pkt)
Nie przoduje w testach, ale nie doświadcza też sytuacji krytycznych. Dzięki wyważonemu systemowi ESP Renegade oferuje wiele pewności prowadzenia, zwłaszcza na nawierzchni o niższej przyczepności.
- Ford Ecosport (3,42 pkt)
W testach na suchym asfalcie osiągnął zadowalające wyniki. Ale hamowanie na powierzchniach o różnych współczynnikach tarcia jest katastrofalne.
- Renault Captur (3,33 pkt)
Francuski SUV dobrze hamuje, z wyjątkiem mokrych nawierzchni. W testach stabilności mocno przeszkadza elektronika.
- Citroen C3 Aircross (3,20 pkt)
Nie pomaga miękkie zawieszenie i opony całoroczne. Aby kontrolować utratę przyczepności, system ESP musi działać często i charakteryzuje się nagłą reakcją.
- Dacia Duster (3,15 pkt)
Hamowanie jest niezbyt jednorodne. Samochód ma długą drogę hamowania przy pełnym obciążeniu i przy różnej przyczepności nawierzchni.
Źródło: Autoexpert
Najnowsze komentarze