Dacia Duster III generacji uzyskała trzy gwiazdki w testach EuroNCAP a i tak jest najbezpieczniejszym Dusterem w historii. Jak wypada na tle poprzedników?
Kiedy na rynek wchodzi nowy model liczymy na to, że będzie lepszy od samochodu, który zastępuje zarówno jeśli chodzi o komfort, prowadzenie, jak i bezpieczeństwo. Nowa Dacia Duster, która w czerwcu zagościła w polskich salonach dealerskich zmieniła się w stosunku do poprzedników na wielu płaszczyznach. Dziś zajmiemy się kwestią bezpieczeństwa na podstawie testów EuroNCAP. Nowy model otrzymał tylko trzy gwiazdki i choć chcielibyśmy, aby każdy samochód zdawał egzamin na piątkę, przy coraz bardziej rygorystycznych wytycznych organizacji nie jest to łatwe do osiągnięcia, zwłaszcza dla marki, której głównym założeniem jest oferowanie pojazdów w przystępnych cenach.
Dacia proponuje klientom samochody, które posiadają niewiele ponad niezbędne minimum wymagane europejskimi przepisami i tak jest od pierwszej generacji, z tym że zarówno wytyczne Unii, jak i protokoły EuroNCAP uległy zmianie. Wielu elementów wyposażenia, które teraz są oczywistością, przed laty nie było, lub były oferowane wyłącznie jako opcja. Co ciekawe, nowy Duster jest najbezpieczniejszą generacją w historii mimo iż każde wcielenie zostało ocenione trzy gwiazdki.
Dacia Duster ochrona dzieci i dorosłych
Jeśli prześledzimy wszystkie wersje Dustera ochrona dorosłych oceniana na podstawie testów zderzeniowych pozostaje na zbliżonym poziomie od 70 do 74%. SUV rumuńskiej marki nienagannie zabezpiecza również dzieci. EuroNCAP zwraca uwagę na możliwość zamontowania fotelika tyłem do kierunku jazdy, dezaktywację poduszki powietrznej oraz mocowania fotelików dziecięcych. Przy II generacji SUV stracił punkty za niewystarczające oznakowania mocowań fotelików ISOFIX/i-Size.
Najnowsze wiadomości motoryzacyjne z kraju i ze świata
W kategorii ochrona dzieci Dacia Duster III uzyskała 84%, najlepszy wynik z całej trójki, choć euro NCAP zaznaczyło, że model powinien posiadać jeszcze system wykrywania dzieci, który dołączył do protokołu w 2023 roku. Ostatnia aktualizacja wytycznych dodała również specyfikacje dotyczące zanurzania pojazdów oraz technologie wykrywające motocyklistów i niechronionych użytkowników dróg.
Coraz więcej systemów
W teście Dustera I generacji EuroNCAP zwróciło uwagę, że dopiero w przyszłości dołączy przypomnienie o zapięciu pasa bezpieczeństwa pasażera a elektroniczna kontrola stabilności to tylko wyposażenie opcjonalne. Z elementów, które bierze pod uwagę organizacja, następca mógł pochwalić się już systemem przypominającym o zapięciu pasów bezpieczeństwa na przednich i tylnych siedzeniach oraz ogranicznikiem prędkości.
Najnowszy model to krok w nowoczesność. Pojazd posiada układ autonomicznego hamowania awaryjnego (AEB) z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, wykrywanie zmęczenia kierowcy, asystent utrzymania pasa ruchu, rozpoznawanie ograniczeń prędkości alarmujący w przypadku przekroczenia dozwolonej wartości. Dusterowi brakuje jeszcze systemu wykrywania obecności pasażerów na tylnych siedzeniach, co miało wpływ na końcową punktację.
Dacia jest oszczędna w systemy wspomagania prowadzenia i bezpieczeństwa, aby uzyskać przystępną cenę pojazdów dlatego instaluje to, co musi i to, co uznaje za słuszne. W standardzie znajduje się 6 poduszek powietrznych, system mocowania fotelika dla dziecka Isofix na bocznych miejscach z tyłu, funkcja połączenia alarmowego e-Call, wskaźnik zmiany biegów oraz system kontroli ciśnienia w oponach.
Ile kosztuje nowa Dacia Duster? Cennik, wersje, silniki, wyposażenie
Samochód ma coraz więcej, ale Dacia obrała kurs marki przystępnej dla klientów i na tej ścieżce się utrzymuje. Opracowanie wersji, która ma 5 gwiazdek pewnie byłaby możliwa, ale model kosztowałby więcej. Świadomość klientów jest bardzo ważna, dlatego przy zakupie samochodu warto przeanalizować poziom bezpieczeństwa wszystkich modeli na rynku. Na koniec zostaje już tylko świadomość i wolność wyboru oraz kalkulacja tego, na co nas stać i za co chcemy dopłacić.
Dacia Duster I – 2011 ***
- Ochrona dorosłych: 74%
- Ochrona dzieci: 78%
- Ochrona pieszych: 28%
- Systemy bezpieczeństwa: 29%
Duster II – 2017 ***
- Ochrona dorosłych: 71%
- Ochrona dzieci: 66%
- Ochrona pieszych: 56%
- Systemy bezpieczeństwa: 37%
Dacia Duster III 2024 ***
- Ochrona dorosłych: 70%
- Ochrona dzieci: 84%
- Ochrona pieszych: 60%
- Systemy bezpieczeństwa: 57%
Najnowsze komentarze