Czyżby AUTO ŚWIAT powracał powoli do swojej roli tygodnika? Znowu ukazał się numer pojedynczy. W dodatku na okładce pojawiło się spore zdjęcie Dacii Logan, choć umieszczono je w dolnej części okładki. Sprawdźmy, czy warto w ogóle kupić to wydanie, jeśli szuka się informacji o francuskiej motoryzacji.
AUTO ŚWIAT nr 20 (1297) z 17.V.2021
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 3,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,8 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Django, S55, S57, Megane, Duster, Logan, Sandero, Combo
Podoba mi się „wstępniak”, w którym Redaktor Sewastianowicz pisze o tym, że za wypadki nie zawsze odpowiadają kierowcy, ale też inni uczestnicy dróg, z których niektórym wydaje się, że są jakoś szczególnie uprzywilejowani. Co gorsza – w tym przekonaniu wspiera ich w pewnym sensie rząd i wiele mediow, nie tylko motoryzacyjnych.
Na stronach 12-14 znajdziecie ranking marek samochodowych pod kątem ich postrzegania przez klientów. Całość podzielono na segmenty, w każdym segmencie (oprócz klasy wyższej i aut luksusowych) sklasyfikowano po dziesięć marek, a uwzględniano trzy kategorie (jakość, design, stosunek ceny do jakości) oraz stworzono kategorię ogólną. Nie będę przywoływał wyników, bo musiałbym niemal przepisać to, co jest w tabelkach. Pozwolę sobie jedynie na zacytowanie ogólnej klasyfikacji, uwzględniającej wszystkie segmenty. W kategoriach jakość i design w Top 10 nie pojawiła się żadna francuska marka. W kategorii cena do jakości wygrała Dacia, i to z dużą przewagą. Na zdjęciach ilustrujących raport pojawiły się m.in. Dacie Duster, Logan i Sandero.
W Poradniku kupującego tym razem AUTO ŚWIAT doradza w kwestii jednośladów, jakimi można poruszać się dysponując prawem jazdy kategorii B. Wśród nich pojawił się Peugeot Django, atrakcyjnie wystylizowany skuter nawiązujący w pewnym sensie do modeli S55 i S57. Django kosztuje w Polsce nieco ponad 14.000 zł, a cały poradnik znajdziecie na stronach 16-23.
Dacia Logan III generacji niedawno trafiła do salonów. W Polsce auto oferowane jest wyłącznie z silnikiem 1.0 TCe 100 z fabryczną instalacją LPG. Taki samochód kosztuje 52.900 zł w wersji Essentials i 56.400 zł w wersji Comfort. Plus ewentualne wyposażenie dodatkowe. AUTO ŚWIAT na stronach 30-32 testuje tę pierwszą, tańszą odmianę. I owszem – jest wyraźnie droższa niż porównywalny Logan poprzedniej generacji, ale też nowa wersja ma zauważalnie bogatsze wyposażenie, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa. Nie ma, niestety, klimatyzacji, do której dopłata wynosi 1.700 zł, AUTO ŚWIAT sugeruje więc zakup wersji Comfort. I naprawdę sprawiedliwie dodaje, że konkurencyjne modele, a raczej w ogóle nowe samochody, znacząco podrożały na przestrzeni ostatniego roku.
Logan III jest znacznie nowocześniejszy konstrukcyjnie. Powstał na modułowej platformie CMF-B i jest w efekcie przestronniejszym samochodem. Ma też jeszcze większy, niż w poprzedniku, bagażnik. Lepsze są materiały wykończeniowe i system multimedialny. Silnik okazuje się znakomity w mieście, na autostradach zaś w zakresie wyższych prędkości, okazuje się mało elastyczny na najwyższym biegu. Za to zasilany LPG cieszy niskimi kosztami eksploatacji. Bardzo skuteczne hamulce, to lekkie zaskoczenie, ale w pozytywną stronę.
AUTO ŚWIAT ocenił Dacię na 4+ w sześciostopniowej skali.
Aktualny Opel Combo, to bliźniak Citroëna Berlingo i (w wersji osobowej) Peugeota Riftera. Na stronie 33. opublikowano test takiego właśnie samochodu. Auto napędzane silnikiem 1.5 HDi 130 jest oszczędne, funkcjonalne, przestronne. Redaktor Buliński chwali też przyjemnie pracującą skrzynię biegów, ale utyskuje na wysoką dopłatę do skrzyni automatycznej. Samochód, co wynika z jego sylwetki, bywa podatny na boczne porywy wiatru.
Na stronach 36-37 znajdziecie test hybrydowego Renault Megane. To bardzo podobny samochód do tego, który ja testowałem zimą. Redaktor Kamiński dobrze ocenia zawieszenie, pracę zespołu napędowego, stylistykę (R.S. Line) oraz przestronność. Utyskuje trochę na mały bagażnik (ogranicza go akumulator trakcyjny), przeciętną dynamikę i przeciętną skuteczność układu hamulcowego. Ostateczna ocena, to 4+.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w tym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat