W czasie międzynarodowej premiery prasowej hiszpańscy dziennikarze mieli okazję przetestować nową Dacię Sandero i nową Dacię Sandero Stepway. Jakie są ich wrażenia po tych jazdach? Zachowanie nowego modelu nie ma nic wspólnego z poprzednią generacją. Sandero jest znacznie wygodniejsze i zapewnia większe poczucie bezpieczeństwa, dzięki znacznie lepszemu zawieszeniu. Budżetowość widać w wyciszeniu i twardych materiałach wewnątrz kabiny, ale całościowe wrażenie jest dobre. To bardzo ciekawa propozycja w segmencie B, z aspiracjami dużo większymi niż poprzednik.
Zobacz: używana Dacia Duster 1.5 dCi po pięciu latach eksploatacji
Nowa generacja Sandero oparta jest na nowoczesnej platformie CMF-B, którą zastosowano również w nowych modelach Renault Clio i Renault Captur. Oznacza to mniejszą wagę, wyższą sztywność i większe bezpieczeństwo. Przeprojektowano zawieszenie, jest też elektryczne wspomaganie kierownicy. W rezultacie powstał samochód, który nie „tańczy” już podczas pokonywania zakrętów lub na wyboistej drodze a jednocześnie zapewnia sporo komfortu.
Nowa Dacia Sandero może być wyposażona m.in. w bezkluczykowy dostęp, przycisk start, elektryczny hamulec postojowy, szyberdach (w zależności od rynku) czujniki parkowania, deszczu i światła a co najważniejsze, pojawiła się w końcu automatyczna skrzynia biegów.
Zobacz: używana Dacia Sandero 1.2 75 KM – czy warto?
Nadwozie Sandero urosło przede wszystkim na szerokość. Zmiana jest bardzo duża, bo to blisko 10 centymetrów w porównaniu do poprzednika. Pod względem szerokości Dacia Sandero może swobodnie konkurować z największymi kompaktami. A oferuje znacznie więcej niż poprzedni model: nowe materiały, lepsze spasowanie, nowoczesny design i niezłe wyposażenie – tego do tej pory brakowało. Nadal oczywiście mamy do czynienia z samochodem budżetowym, ale nie sprawia już wrażenia taniego. I można powiedzieć, skoro w niższej cenie otrzymujemy więcej, to po co przepłacać za takie modele jak Toyota Yaris czy Skoda Fabia?
Bagażnik nowej Dacii Sandero ma 328 litrów (więcej niż w poprzedniku). Jeśli kupimy wersję z fabrycznym LPG (w Polsce producent spodziewa się, że właśnie takie wersje będą najbardziej popularne), zbiornik nie zajmuje bagażnika, jest montowany pod samochodem. Sama instalacja działa bezproblemowo i niezauważalnie a pięć lat gwarancji (należy ją dokupić) daje pewność korzystania z auta.
Jest duży postęp w projekcie nadwozia, który idzie w parze z poczuciem wyższej jakości odczuwanym we wnętrzu. Na desce rozdzielczej i wszystkich elementach wykończeniowych nadal używane są twarde tworzywa, zmieniła się jednak ich faktura i odczucie, nie jest to już zwykły tani plastik. W lepszych wersjach można mieć elementy wykończone tkaniną, co wygląda naprawdę świetnie. Siedzenia są wygodniejsze, z większym zakresem regulacji a kierownica ma w końcu regulację w dwóch płaszczyznach.
Zobacz: Dacia Duster 150 KM 4×4 – test
Dacia Sandero różni się od Sandero Stepway wyglądem zewnętrznym. Jest inny zderzak, przez co Stepway jest dłuższy o 11 mm i wygląda na znacznie większe auto. To także zasługa większego prześwitu (174 mm kontra 133 mm w zwykłym, Sandero) a całości wrażenia masywnego auta dopełniają dachowe belki. Wnętrze Stepwaya ozdobione jest kolorowymi akcentami. Nowa Dacia Sandero Stepway nie posiada też w ofercie silnika benzynowego 65 KM, ten zarezerwowany jest dla zwykłych wersji.
Jeśli chodzi o silniki, to oferowane są do wyboru trzy. Podstawowa jednostka ma 65 KM i brakuje w niej turbo, ma 5-biegową skrzynię. To dla spokojnych kierowców i najtańsza propozycja do firmy a silnik ten można mieć w tylko wersjach Access i Essential. Mocniejszy, 90-konny benzyniak ma już turbo i z lekkim Sandero zapewnia niezłe osiągi oraz rozsądne zużycie paliwa. Do niego można zamówić automatyczną skrzynię biegów X-Tronic.
Ile kosztuje nowa Dacia Sandero 2021?
Na rynku hiszpańskim ceny Sandero i Sandero Stepway kształtują się następująco:
Dacia Sandero
- Sandero Access SCe 65 KM: 8.800 euro
- Sandero Essential SCe 65 KM: 9.902 euro
- Sandero Essential TCe 90 KM: 10.852 euro
- Sandero Comfort TCe 90 KM: 11.602 euro
- Sandero Comfort TCe 90 KM CVT:
- Sandero Essential ECO-G 100 KM: 11.131 euro
- Sandero Comfort ECO-G 100 KM: 11.881 euro
Dacia Sandero Stepway
- Sandero Stepway Essential TCe 90 KM: 11.852 euro
- Sandero Stepway Comfort TCe 90 KM: 12.852 euro
- Sandero Stepway Comfort TCe 90 KM CVT:
- Sandero Stepway Essential ECO-G 100 KM: 12.131 euro
- Sandero Stepway Comfort ECO-G 100 KM: 13.131 euro
Polskie ceny nowej Dacii Sandero zostaną ujawnione na początku przyszłego roku.
Nowa Dacia Sandero 2021 – jaka wersja?
Jeśli zastanawiasz się nad zakupem Dacii Sandero, minimalna wersja wyposażenia, którą warto się zainteresować to Essential, która ma zderzaki w kolorze nadwozia, światła przeciwmgielne, tempomat, składany kluczyk i system kontroli mediów sterowany z telefonu komórkowego.
Wersja Comfort dodaje czujnik deszczu i światła, manualną klimatyzację, tryb jazdy ECO (ogranicza reakcję na pedał przyspieszenia, aby zmniejszać zużycie paliwa), system Media Display z 8-calowym ekranem dotykowym kompatybilnym z Android Auto i Apple CarPlay, elektryczne lusterka zewnętrzne, kierownicę z regulacją w dwóch płaszczyznach oraz tapicerkę Comfort. Felgi są zawsze stalowe z kołpakami, 15-calowe w Sandero i 16-calowe w Sandero Stepway, felgi aluminiowe są opcjonalne (za dopłatą) tylko w wersji Comfort.
Zobacz: Dacia Duster TCE LPG 100 KM – czy to wystarczy?
Jak nowe Sandero zachowuje się na drodze?
Nowa Dacia Sandero prowadzi się wyjątkowo dobrze, zachowując przy tym odpowiedni poziom komfortu. Nowa platforma, która używana jest też w Clio V i nowym Capturze, powoduje że auto jest stosunkowo komfortowe i po prostu wygodniejsze, zapewniając jednocześnie większe poczucie bezpieczeństwa. Układ kierowniczy działa bardziej precyzyjnie, niż u poprzednika.
Nie ma tu nawet śladu nieprecyzyjnego zachowania poprzedniej generacji. Wyciszenie wnętrza jest również lepsze, szum zaczyna dokuczać dopiero przy wyższych prędkościach i wtedy można się przekonać, że to nadal samochód budżetowy. 90-konny silnik TCe dobrze radzi sobie z Sandero, auto dynamicznie przyspiesza i radzi sobie z manewrami w mieście i na trasie bez problemu. Mimo niezłej dynamiki zużycie paliwa jest stosunkowo nieduże.
Podsumowanie
Nowa Dacia Sandero okazuje się samochodem znacznie lepszym od poprzednika. Więcej miejsca w środku, niezły design, bardzo dobre właściwości jezdne, stosunkowo wysoki komfort jazdy a w lepszych wersjach materiałowe wykończenie elementów kokpitu robią wrażenie. Dacia wykonała dużo pracy, by zachować niską cenę a jednocześnie zaoferować dużo więcej. Wśród wad auta można wymienić twarde plastiki we wnętrzu i słabsze wyciszenie niż u konkurencji przy prędkościach autostradowych.
Dużą zaletą nowej Dacii Sandero jest fabryczna instalacja LPG. W połączeniu z nowoczesnym projektem nadwozia i niską ceną zakupu rodzi nam się na rynku poważny konkurent dla takich samochodów jak Toyota Yaris czy Skoda Fabia. Także firmy powinny teraz dużo chętniej sięgać po Dacię, która może mieć 5 lat gwarancji a koszty użytkowania auta na gazie są bardzo niskie.
Dacia posiada w Polsce bardzo aktywne forum użytkowników: Dacia Klub Polska. Zapraszamy również na Dacia.pl.
źródło: Highmotor.com
Najnowsze komentarze