Nowa Dacia Sandero Stepway to zgrabny crossover, który z powodzeniem może pełnić rolę samochodu miejskiego jak i na wypady poza miasto a nawet dalsze wyjazdy. Przetestowaliśmy go na dystansie ponad tysiąca kilometrów, sprawdzając m.in. ile pali oraz jak się zachowuje na różnego rodzaju drogach, w szczególności na autostradzie i drogach szybkiego ruchu oraz w mieście i w terenie.
Nowa Dacia Sandero Stepway może być wyposażona w jeden z trzech rodzajów napędu. Podstawową jednostką jest silnik benzynowy TCe o mocy 90 KM i taki właśnie zamontowano w naszym testowym samochodzie. Oferuje on 160 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz 90 koni mechanicznych co wystarcza do całkiem sprawnego przemieszczania się po drogach. Druga wersja to TCe 100, wyposażona w fabryczną instalację LPG. Oba silniki oferowane są z manualnymi skrzyniami biegów. Trzecia możliwość w konfiguratorze Dacii Sandero Stepway związana jest z wyborem automatycznej skrzyni biegów, również z silnikiem TCe 90 KM.
Nadwozie w wersji Stepway jest wyjątkowo zgrabne i przestronne. Auto ma 4099 mm długości i aż 1848 mm szerokości, więcej niż niektóre kompakty. Wrażenie przestronności powiększają zabiegi optyczne. Dużym plusem są listwy ochronne drzwi z tworzywa, podobnie jak osłony nad kołami. Auto może mieć niezłe wyposażenie jak na budżetową markę, w tym czujniki parkowania z przodu czy system wspomagania parkowania. W wersji Stepway otrzymujemy dobrze dobrane 16″ felgi. Z zewnątrz trudno coś Sandero zarzucić.
Wnętrze nowej Dacii Sandero Stepway wygląda dość nowocześnie i solidnie. Znajdziemy tu jednak klasyczne, analogowe zegary, które mogą spodobać się tradycjonalistom a duży ekran znajduje się tylko na środku konsoli. Przy nim zamontowano solidny uchwyt na telefon. Jego chwyt jest bardzo mocny i trzeba nie lada siły, żeby go otworzyć!
Uchwyt ma obracaną głowicę a telefon można ustawić według swoich preferencji. Pewnym minusem uchwytu jest to, że pusty lekko się rusza, chociaż gdy włożymy telefon to już nie przeszkadza. Uchwyt to ważny tego element samochodu, bo Dacia oferuje coś, co spotyka się raczej w droższych autach, a mianowicie bezprzewodowe Apple Car Play (i odpowiednik w systemie Android), co znakomicie zwiększa możliwości zestawu multimedialnego. Wygodne, funkcjonalne i łatwe w użyciu a konfiguracja rozwiązania jest wręcz banalna, zajmuje kilka minut. Tutaj duże brawa dla producenta.
We wnętrzu wersji Stepway zwracają uwagę kolorowe dodatki na desce rozdzielczej i drzwiach. Całość jest wykonana z twardych, ale niezwykle solidnych tworzyw i wnętrze ma zupełnie inną jakość niż poprzedni model. Siedzenia są dość wygodne, można zamówić też regulację fotela na wysokość. Tapicerka również wygląda solidnie a całość nie sprawia wrażenia budżetowego samochodu, chociaż o luksusach nie ma mowy.
Uprzejma Dacia Sandero Stepway
Dacia Sandero potrafi też być bardzo uprzejma. Na przykład potrafi uprzejmie prosić o zmianę źródła dźwięku. W ogóle duże słowa uznania za zestaw Media Nav. Działa szybko, ma bardzo aktualne mapy – nawet remonty na trasie z Warszawy do Elbląga są tam dobrze pokazane, jest estetyczna. Mylić nieco mogą niektóre podpisy w menu. Na przykład nawigacja ma napis Ustawienia a dźwięk reguluje się w menu BAL/FAD, na szczęście łatwo się do tego przyzwyczaić.
Dacia Sandero Stepway na autostradzie i drodze szybkiego ruchu
Skrzynia Dacii Sandero Stepway ma sześć rozsądnie zaprojektowanych przełożeń biegów. Przy 130 km/h mamy nieco ponad 2,6 tysiąca obrotów i jest to bardzo rozsądny kompromis między spalaniem a prędkością i hałasem. Wnętrze jest całkiem dobrze wyciszone, przeszkadza jedynie szum wiatru. Jazda z prędkością 140 km/h z lekkim plusem również nie przysparza problemu.
Zawieszenie dobrze daje sobie radę na takich drogach, nie ma problemu ani z utrzymaniem kierunku ani z nadmiernym pochylaniem się. Maksymalna prędkość samochodu to około 180 km/h.
Dacia Sandero Stepway w mieście i w terenie
Auto jest zwrotne, dość dynamiczne i chętnie przyspiesza (wg. danych producenta przyspieszenie to 12s do setki). Nie jest to oczywiście żaden sportowy bolid, nadwozie nieco pochyla się na zakrętach a dźwięk silnika staje się dokuczliwy powyżej 4 tysięcy obrotów, jednak rzadko kiedy jest potrzeba aż tak go kręcić. Zużycie paliwa podczas jazdy typowo miejskiej w szybkim, dynamicznym ruchu, może przekroczyć 7 litrów.
Zawieszenie dobrze radzi sobie na dziurach. Nie jest bardzo sztywne, ale też nie ma jakiejś nadmiernej miękkości. Amortyzacja jest dobrana optymalnie, nie męczy kierowcy ani pasażerów. Podczas pokonywania nierówności zawieszenie pracuje też dość cicho.
Wysokie krawężniki i jazda w terenie? Dacia Sandero Stepway ma 174 mm prześwitu i powinna sobie poradzić.
Dacia Sandero Stepway 90 KM – średnie zużycie paliwa
Średnie zużycie paliwa na całej trasie wyniosło średnio 6,3 litra na 100 kilometrów (2 osoby + bagaże, temperatura na zewnątrz do 30 stopni, włączona klimatyzacja). Zbiornik paliwa ma 50 litrów, można więc osiągnąć dość rozsądny zasięg w granicach 600-700 kilometrów. Część trasy przejechaliśmy w trybie ECO, część w normalnym. Przy takiej mocy silnika używanie trybu ECO polecamy tylko wyjątkowo spokojnym kierowcom, bo auto jednak dużo traci ze swojej dynamiki .
Ile kosztuje Sandero Stepway?
- Dacia Sandero Stepway Comfort TCE 90 – 58.900 zł
- Dacia Sandero Stepway Comfort TCE 100 LPG – 59.900 zł
- Dacia Sandero Stepway Comfort TCE 90 X-tronic – 64.900 zł
Nasz testowy samochód był jeszcze doposażony m.in. w lakier Orange Atacama (+2400 zł), kamerę cofania (700 zł), czujniki z przodu i z tyłu i klimatyzację automatyczną (+1200 zł), bezkluczykowy dostęp, podłokietnik i nawigację MediaNav (900 zł), więc cena mocno przekroczyła 60 tysięcy złotych.
Dacia Sandero Stepway – podsumowanie
Nowe Sandero Stepway to duży krok dla Dacii. Samochód jest większy, bardziej dojrzalszy, lepiej wyciszony i wykończony niż poprzednik. Bez problemu może konkurować z takimi modelami i markami jak Skoda Fabia czy Toyota Yaris. Warto zwrócić uwagę, że biorąc pod uwagę cenę wiele osób może się zdecydować też na Dacię Duster, która jest nieco większym samochodem i oferuje m.in. większy bagażnik. Dla tych, którzy nie potrzebują aż tak dużego auta, Sandero Stepway może być dobrym wyborem.
Ceny na dzień 10.08.2021 r.
Dane techniczne wg. producenta.
Najnowsze komentarze