Nowa Dacia Sandero zdobyła tytuł Samochodu Roku 2021 w konkursie magazynu What Car?, ale jury zdecydowało się odebrać rumuńskiemu modelowi nagrodę ze względu na słaby wynik w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Nowa Dacia Sandero zdobyła w testach zderzeniowych Euro NCAP tylko dwie gwiazdki. What Car? uważa, że wynik jest dla zdobywcy tytułu Samochodu Roku 2021 nie do zaakceptowania. „To trudna, ale słuszna decyzja” – tłumaczy brytyjski portal. „Po dokładnej ocenie wyników Euro NCAP i po dialogu z Dacią, stało się jasne, że pomimo najlepszych starań producenta, nie ma rozwiązania, które w krótkim czasie mogłoby podnieść ocenę Sandero.
W efekcie, jury Car of the Year zdecydowało się odebrać Dacii Sandero tytuł Car of the Year 2021 w kategorii samochodów miejskich. Żaden samochód nie zajmie miejsca Sandero i po raz pierwszy od pierwszego konkursu zorganizowanego w 1978 roku, nie będzie zwycięzcy.
Systemy bezpieczeństwa priorytetem?
Dacia Sandero osiągnęła cztery gwiazdki za ochronę osób dorosłych i dzieci oraz trzy gwiazdki za ochronę pieszych. Zgodnie z zasadami Euro NCAP ogólna ocena samochodu została podyktowana najniższym wynikiem, czyli dwoma gwiazdkami za technologię wspomagania bezpieczeństwa czynnego.
Według Euro NCAP system automatycznego hamowania awaryjnego w Dacii Sandero może wykrywać inne pojazdy i unikać kolizji z nimi, ale nie zapobiega zderzenia z pieszymi i rowerzystami. Organizacja skrytykowała model także za brak możliwości aktywnego utrzymania pasa ruchu.
„Zawsze oceniamy samochody w zestawieniu z konkurencją i zgodnie z oczekiwaniami klientów dlatego nie oczekujemy, że mały, budżetowy hatchback uzyska pięciogwiazdkową ocenę Euro NCAP. Jednakże zgodnie z opinią niezależnych ekspertów ds. bezpieczeństwa, Dacia powinna skonstruować Sandero w taki sposób, aby uzyskała co najmniej trzy gwiazdki. Rzeczywisty wynik był rozczarowaniem” – tłumaczy What Car?
Brytyjski magazyn wziął pod uwagę także obawy ekspertów ds. bezpieczeństwa z firmy Thatcham Research, które dotyczyły ryzyka obrażeń kolan, kości udowych i klatki piersiowej w przypadku zderzenia czołowego.
„Renault i Nissan z modelami Clio i Micra zdobyły pięć gwiazdek a Sandero jest z nimi blisko spokrewnione. Wygląda na to, że Dacia podjęła jasną decyzję, aby nie traktować bezpieczeństwa priorytetowo, narażając tym samym pasażerów i innych użytkowników dróg na zwiększone ryzyko” – powiedział Matthew Avery, dyrektor ds. badań ubezpieczeniowych w Thatcham Research.
Komentarz Dacii
Co na to Dacia? „Bezpieczeństwo naszych klientów jest sprawą najwyższej wagi. Z roku na rok stale poprawiamy bezpieczeństwo naszych samochodów, dzięki czemu każda generacja pojazdów jest bezpieczniejsza od poprzedniej” – przekonuje firma.
„Nowe Sandero i Sandero Stepway są bezpieczne i chronią pasażerów na wysokim poziomie. Weźmiemy te wyniki pod uwagę, kontynuując starania, by zachować idealną równowagę pomiędzy bezpieczeństwem, oczekiwaniami klientów a przystępną ceną”.
Najnowsze komentarze