Nowa Dacia Spring to najtańszy samochód elektryczny w Polsce. Jej cena jest kilkadziesiąt tysięcy złotych niższa od konkurencji a mimo swojej budźetowości można nią bez problemu przemieszczać się po dużym mieście i poza nim. Spędziłem z Dacią Spring tydzień, traktując ją jako samochód do codziennej jazdy i dzisiaj przyszedł czas na podsumowanie. Odpowiem też na kwestie poruszane przez naszych Czytelników w komentarzach.
1. Czy Dacia Spring nadaje się do miasta, szczególnie ze względu na dynamikę?
Jak najbardziej, jest to pełnoprawny elektryczny 4-osobowy samochód miejski. Do setki przyspiesza w nieco poniżej 17 sekund, ale w mieście, nawet tak dużym jak Poznań czy Warszawa, rzadko kiedy takie prędkości i lepsze przyspieszenie są potrzebne. Przyspieszenie do 50 kilometrów na godzinę trwa około 5 sekund i to wystarcza, by zdecydowaną większość aut zostawić na światłach daleko z tyłu. Dynamikę określiłbym jako przyzwoitą.
2. Jaki jest realny zasięg Dacii Spring?
Jeździłem latem, kiedy temperatury w nocy nie spadały poniżej 15 stopni. Są to więc warunki optymalne dla tego typu samochodu, bo każdy elektryk ma mniejszy zasięg zimą. Z włączoną klimatyzacją, przy mniej więcej połowie czasu jeździe dynamicznej a połowie ekonomicznej przejechałem 220 kilometrów a komputer pokazywał jeszcze 30 kilometrów zasięgu. Zimą można się spodziewać pogorszenia tego wyniku, ale to sprawdzimy w oddzielnym teście.
3. Czy Dacia Spring nadaje się dla rodziny?
Bez problemu przewoziłem w mieście trzech pasażerów, zapakowanie fotelików i przypięcie ich pasami (nie ma isofixa) też nie stanowiłoby zapewne problemu. Atutem będzie tu również spory bagażnik. Dlatego moim zdaniem jako samochód miejski lub przejazdy po kilkadziesiąt kilometrów Spring się nadaje bardzo dobrze. Równie dobrze sprawdzi się jako pojazd dla emeryta na dojazdy na działkę. Natomiast dłuższe trasy mogą być już mniej przyjemne, szczególnie ze względu na niezbyt dobre wyciszenie wnętrza.
4. Jaka jest prędkość maksymalna Dacii Spring?
Spring na autostradzie rozpędził się do 140 km/h – licznikowo. Jednak jazda z taką prędkością oznacza duże zużycie prądu i mniejszy zasięg oraz spory hałas, oczywiście nie z silnika tylko od kół.
5. Co było najbardziej irytujące w Dacii Spring?
Tradycyjny kluczyk, chyba odzwyczaiłem się od takiego rozwiązania w nowych samochodach, zwłaszcza elektrycznych. Żeby ruszyć trzeba go przekręcić. Z drobiazgów, głuchy odgłos zamykania zamka centralnego – drzwi są kompletnie niewyciszone.
6. Czy Dacia Spring jest porównywalna np. z Renault ZOE?
W bezpośrednim porównaniu ZOE wygląda przy Springu jak samochód klasy premium. W środku jest wygodniej i dużo ciszej. Znacznie nowocześniejsze zegary, nawigacja, system audio klasy premium. Pod względem wielkości wnętrza ZOE również jest lepsze no i ma znacznie lepszy zasięg. Spring to znacznie mniejsze i jednak budżetowe auto.
7. Największe zalety Dacii Spring?
Oprócz niskiej ceny na pewno łatwo się nią parkuje. W zasadzie można wcisnąć ją wszędzie. Obecnie parkowanie w miastach dla elektryków jest bezpłatne – to też spory plus. Podoba mi się to, że jest 4-osobowa i realnie można w cztery osoby jechać, chociaż luksusów nie ma. Z zewnątrz auto wygląda całkiem nieźle. Mniej widać budżetowość niż w środku. Wygląd to mocny atut.
8. Ile trwa ładowane Springa ze zwykłego gniazdka?
Samochód naładował się w 12 godzin, przy czym w akumulatorze przed wpięciem do gniazdka pozostało około 10%. Według producenta szybka ładowarka ładuje go w godzinę, ale tego nie miałem okazji sprawdzić.
9. Wiele osób podnosiło w komentarzach kwestię opłacalności zakupu, wskazując na przykład, że alternatywą mogą być hybrydy
To ciekawa dyskusja, która często pojawia się pod artykułami. Powiedzmy to jednak wprost: obecnie tańszego samochodu elektrycznego w Polsce nie ma. Jeśli chce się korzystać z zalet takiego elektryka, a takimi jest niewątpliwie bezpłatne parkowanie, brak emisji spalin, łatwość ładowania z gniazdka w domu, zasięg wystarczający na kilka dni jeżdżenia, to alternatywy nie ma.
10. Dla kogo jest więc Dacia Spring?
Moim zdaniem Dacia Spring może być bardzo dobrym autem jako drugi pojazd w rodzinie, służący do jazdy w mieście. Przy jej wszystkich ograniczeniach i uproszczonej budowie podstawowe zalety pozostają takie same, jak w dużo droższych elektrykach. Zakupy, odwożenie do szkoły, przejazdy do centrum, gdzie jest płatne parkowanie, sprawne poruszanie się w korkach – tu Spring się sprawdzi.
Podkreślam – jest to samochód budżetowy, uproszczony i tani. Nie można po nim oczekiwać tego, co w znacznie droższych autach. Ale w swoje roli się sprawdza i oddawałem ją z niejakim żalem, bo po paru dniach zdążyłem się już do niej trochę przyzwyczaić.
Dacię Spring można zamówić poprzez stronę Dacia.pl. Jej cena zaczyna się od 76.900 zł.
Najnowsze komentarze